Hej

Vi kommer bygga ett hus med golvvärme både nere och uppe och jag har nu börjat fundera på hur man löser det. Är det samma framledningstemperatur för båda planen eller väljer man att använda shunt för att få en något högre framledningstemperatur på nederplan iom att golvvärmen ligger i betongplattan och därigenom borde vara trögare och kräva mer värme i rören för att ge samma rumstemp?

Tacksam för alla svar.

/ Jocke
 
Om du ska lägga slingorna på ovanvåningen i spårade spånskivor så behöver du ingen separat shunt för då kan man köra samma låga temperatur som bottenvåningen.
 
Precis så blir det, i spårade spånskivor. Skönt med ett svar. Tack. / Jocke
 
Som info:
golvvärme i plattan kräver faktiskt LÄGRE framledning pga av att betongen leder värmen bättre än bjälklaget.
Jag har lika som du och när det blir riktigt kallt blir det skapligt varm och gosigt på betonggolvet (med plastmatta) medans det känns "normalt" på bjälklagsgolvet.
Så optimal vore att ha olika framledningar, men det funkar med samma säger jag av egen erfarenhet ,men se till att strypa ner betongslingorna lite extra så att golven inte blir för varma. Eventuell bör du gjuta in golvtempgivare (i en slang så du kan byta vid eventuellt givarfel) vid varje slinga så kan du begränsa golvtempen (och även ställa in en min golvtemp, för det kan vara skönt på sommaren så att golven inte känns iskalla)
Betonggolv = 25-30 graders framledning
Bjälklag = 25-45 graders framledning

Edit:
med spårade spånskivor och laminatgolv blir det ännu mindre skillnad, jag har golvvärmen på gles + spånskiva + plastmatta
 
Hocke skrev:
Edit:
med spårade spånskivor och laminatgolv blir det ännu mindre skillnad, jag har golvvärmen på gles + spånskiva + plastmatta
En kompis har 9 mm laminat direkt på slangen/plåten o det är snarare så det behövs lägre temp där än där de är betong..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.