Halloj.

Vi bygger inhängnad mot de långbenta råttorna och tar i från knäna med viltstängsel denna gången. Jag har märlat fast stängslet i hörnstolparna och tänkte göra det i överliggaren också men känner mig rätt säker på att den spricker då. Finns det någon som redan klurat ut en bra lösning för detta? Någon fästanordning man skruvar dit, eller halvvägs slå i en spik under tråden och böja den upp över överliggaren?

Tack på förhand.


Närbild på viltstängsel monterat på träöverliggare i en skogsmiljö, stängslet är fixerat med ståltråd men lösning för att fästa överliggaren efterfrågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Kanske om du kan höja stängslet så att den vågräta tråden ligger över överliggaren och sedan skruvar du en läkt som klämmer dom lodräta trådarna med skruv..
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kanske om du kan höja stängslet så att den vågräta tråden ligger över överliggaren och sedan skruvar du en läkt som klämmer dom lodräta trådarna med skruv..
Jag är med på hur du tänker och att få upp stängslet någon centimeter är enkelt. Får kolla om jag kan hitta någon tryckt läkt som känns lämplig. Om jag inte hittar någon annan lösning som jag gillar bättre vill säga.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
O OlaF skrev:
Bra tips. Hittade dessa som jag nog testar. [länk] Ganska precis vad jag var ute efter.
Jepp , bra med överfall på en klammer, så inget kan halka ur, vid belastning på nätet.
 
Sånna kan du göra genom att knipsa av ett spikband i lämpliga längder och sedan böja dom.
 
Nissens
O OlaF skrev:
Halloj.

Vi bygger inhängnad mot de långbenta råttorna och tar i från knäna med viltstängsel denna gången. Jag har märlat fast stängslet i hörnstolparna och tänkte göra det i överliggaren också men känner mig rätt säker på att den spricker då. Finns det någon som redan klurat ut en bra lösning för detta? Någon fästanordning man skruvar dit, eller halvvägs slå i en spik under tråden och böja den upp över överliggaren?

Tack på förhand.


[bild]
Det finns en anledning till att man använder isolatorer på elstängsel…
 
K
Förborra så kan du märla på utan sprickor.
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns en anledning till att man använder isolatorer på elstängsel…
Absolut, och hade jag satt upp elstängsel så hade jag tänkt på det.
 
  • Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Förborra så kan du märla på utan sprickor.
Förvisso, men skruva är enklare och kostar mindre tid.
 
B bryggstun skrev:
Sånna kan du göra genom att knipsa av ett spikband i lämpliga längder och sedan böja dom.
Japp, men prisskillnaden är knappt värd tiden för det här svaret för storleken på vårt projekt. Men såklart om man har spikband och tid så är det ett bra förslag.
 
Nissens
O OlaF skrev:
Absolut, och hade jag satt upp elstängsel så hade jag tänkt på det.
Aha, du skall stoppa vildsvin mekaniskt?
Lycka till med det…
 
Tänk på att nätet bör fortsätta ner på marken så grisarna står på det. Då kan de inte lyfta det och trycka sig under.

/M
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, du skall stoppa vildsvin mekaniskt?
Lycka till med det…
Var står det att det är vildsvin som ska hållas ute?
 
  • Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.