É
Jag har två avloppsrör under huset som nu utgått då jag kopplat om mot kommunalt VA. Jag skulle vilja fylla igen dessa så de inte utgör ett problem om ett par decennier. Så de inte säckar ihop under plattan/makadamen.

Jag tänkte lös betong som jag häller inifrån huset. Vad tror ni om finbetong, typ dubbel mängd vatten som lämplig blandning? Eller bara när den känns lös nog att flyta hela vägen. Att det inte blir lika stark gör väl inget men det ska ju stelna lite och se till att rören aldrig säckar ihop.

De är 70mm rör och kanske 10 meter.

Eller finns billigare än lös betong?
 
Jag menar att du inte behöver göra någonting.

Inget kommer att säcka ihop om några decennier. Om så var fallet hade det väl säckat ihop även om du fortsatt använda rören, eller?
 
É
nimhed nimhed skrev:
Jag menar att du inte behöver göra någonting.

Inget kommer att säcka ihop om några decennier. Om så var fallet hade det väl säckat ihop även om du fortsatt använda rören, eller?
Jag tänker att rören kanske är installerade för några decennier sen. Huset byggdes på 60-talet men vet inte när avlopp gjordes. Sen har jag nu gjort en tillbyggnad och rören ligger kring undersida makadam och sen gjuten platta på det. De gamla rören var väl inte ens specade att gjutas in och nu fortsätter de ligga i marken. Om de säckar ihop så småningom så kanske makadamen sätter sig lite och så har man fått en hålighet under plattan. Men du tycker det är långsökt?
 
Ja, ganska långsökt.
Jag hade inte legat vaken på natten över det. Istället kanske det uppkommer ett behov i framtiden där du blir själaglad över att hitta en oanvänd kanalisation under plattan, vem vet?
 
Är dom frikopplade nu och inte används till någon del, utan allt går via nya rör till kommunala. Så bry dig inte, dom kommer att försvinna om kanske 50 år och inget som behöver fyllas. Det du kan göra är att stoppa in plastpåsar med isolering i, max ca 20 cm och fylla det med vanlig grovbetong som en plugg. Bara om det känns bättre för dig mentalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.