Nästa termin ska det byggas ett par vitrinskåp i mahogny och jag håller på att välja ut material för att se vad jag eventuellt behöver komplettera med. I bilden framgår mått och delar. Jag kommer använda domino för stommen och bakstyckena blir plywood som skruvas på plats i en fals. Det bredare skåpet kommer få två smala glasdörrar och i den nedre delen troligen jalusidörr för att göra det lite svårare. Glashyllor i båda skåpen.

Det jag undrar nu är hur tunna sidor jag vågar ha. Jag har haft 18 mm i huvudet hela tiden, men skulle det gå att ha tunnare än så? Mahognyn är en Khaya ivoriensis från Afrika. Lite mjukare och lättare än björk.

En annan undring är hur smala ämnen jag måste ha. Jag har troligen material hemma så att jag skulle kunna göra alla delar ur hela brädor, men vågar jag det? Helst vill jag inte strimla för mycket, utan behålla det naturliga mönstret. Kanske klyva och limma ihop för att minska spänningar, eller behöver jag följa det om max 7 cm breda delar i en limfog som jag hittade i en gammal lärobok? Det där med stående årsringar är tyvärr bara att glömma, då de går helt kaotiskt och växlande i träet.
Ritning av två vitrinskåp i mahogny med angivna mått: höjd 1 200 mm och bredd 350 mm för ett och höjd 1 400 mm och bredd 700 mm för det andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja sånt där är (enligt mig) det svåraste med snickeri. Fogar finns det alltid ett facit på hur man ska göra, frågorna du har här är mer av arten "kanske, det beror på, det kan funka."

Jag hade nog inte gått tunnare än 18mm i de dimensionerna. Det finns inget inuti skåpen som hjälper till att hålla styr på sidorna och slår dom sig har du inget som kan rädda upp det. Det här experimentbordet hade jag 15mm limfogar med stående årsringar och supportväggar inuti, annars nästan samma mått. Det levde (lever) rövare en del.

Hade nog gjort limfog med minst 3, kanske 4 plank, men inget exakt svar där heller. En 350mm bred planka kan uppföra sig väl, den kan också välja att inte göra det. Limfog sprider ut risken lite.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Bordet ser spännande ut, så den tråden ska läsas ordentligt. Det var innan min tid här.

Då får det bli 18. Att splitta upp brädorna till fyra eller fem per sida är nog inga problem. Ådringen växlar ändå fram och tillbaka så det lär inte synas speciellt mycket ändå. Då är jag nere en bit under decimetern per del och då tycker jag det borde hålla sig rimligt stilla.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
För att utmana lite, borde gå att gå ner till 12mm?
Förstärkning i framkant som döljs bakom ramen i dörren, som samtidigt blir en fals för dörren? Kan kombineras med en list i bakkant och göra gammeldags hyllhållare som "hakar i" uttag?
Sedan om du har möjlighet tycker jag jämt antal brädor som bokmatchas, och om du har tillräckligt långa låta ådringen följa geringar i hörnen, åtminstånde låta ådringen följa övre och nedre halvan av skåpet?

Många år sedan gjorde jag ett vitrinskåp med 16 mm lammelskivor som blev väldigt stabilt, iochförsig med flera fasta hyllors som stag, men hade absolut vågat gå tunnare.

Gjorde också en frukostbricka med infällbara ben som var 4mm tjocka (om jag minns rätt). Fungerade men lite i tunnaste laget för att tåla lite ovarsam hantering...

Snygga fronter på lådorna förresten,
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.