N Niq skrev:
Men om det är folk från andra länder. Häromkring så har det varit problem med romer som reser omkring och bor några veckor eller månader på samma ställe. Från tex Rumänien. Dom är bara här över sommaren medans det är varmt så dom har inga bostäder här.

Jag är inte alls emot att dom tas fast o straffas men jag har inga bra idéer på hur det ska gå o lösa praktiskt. Jag vill ha till en diskussion där det faktiskt kan dyka upp bra idéer som är genomförbara.
Om de bor på samma ställe och skräpar ner borde det bara vara för polisen att åka dit och be dem städa upp och sedan ta sitt pick och pack och lämna landet med motiveringen att de missbrukat allemansrätten eller någon annan ordningsstadga. Dessutom några års inreseförbud.

Om de motsätter sig detta borde det bedömas som olydnad mot polismakt som borde resultera i flera års fängelse.
 
  • Gilla
Nybörjarsmurfen och 2 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Så om jag hjälper min gamla granne genom att ta med hennes uttjänta stekpanna till återvinning begår jag brott?
Trollar du, eller försöker du göra dig lustig?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det räcker att övervaka generellt där man misstänker att dessa grupper uppehåller sig. Som jag skrev är det bra om allmänheten kan tipsa.

Men om vi har öppna gränser och grupper som inte uppför sig kommer in får vi tyvärr acceptera hård övervakning eller att dessa grupper tar över.

Vad skulle du säga om det plötsligt var ett tältläger på din parkeringsplats eller inne i det lokala köpcentret?
I köpcentret och på min parkeringsplats skulle dom upptäckas ganska omgående utan någon hårdare övervakning än vad vi har idag.

Man ska alltså allmänt flyga drönare över stora delar av landsbygden runt större städer?
Vem har sedan tillgång till all den information som dom samlar in? Och hur ska den skyddas?
Allmän kameraövervakning är väl olaglig inom Eu?
 
C cbrolin skrev:
Om de bor på samma ställe och skräpar ner borde det bara vara för polisen att åka dit och be dem städa upp och sedan ta sitt pick och pack och lämna landet med motiveringen att de missbrukat allemansrätten eller någon annan ordningsstadga. Dessutom några års inreseförbud.

Om de motsätter sig detta borde det bedömas som olydnad mot polismakt som borde resultera i flera års fängelse.
Låter som en bra idé. Är det möjligt att ge inreseförbud inom Schengen? Det ger väl i så fall främst möjlighet att skicka bort personer från landet eftersom det inte krävs kontroller för att komma in
 
H Håkan V skrev:
Trollar du, eller försöker du göra dig lustig?
Varken eller. Jag är intresserad av hur forumet ser på påståendet att ”ingen annan får ta hand om några andra sopor än de man producerat själv”.

Nu var stekpannan tyvärr ett dåligt exempel då den inte är restavfall.
 
N Niq skrev:
Låter som en bra idé. Är det möjligt att ge inreseförbud inom Schengen? Det ger väl i så fall främst möjlighet att skicka bort personer från landet eftersom det inte krävs kontroller för att komma in
Annars får man väl arbeta för att förändra den fria rörligheten eller gå ur Schengen likt Irland?

Lämpligen försöker man ju hindra människor att komma hit som varken ska turista eller försörja sig på hederligt arbete.
 
Resultatet kommer bli fler bommar på skogsvägar och upplagsplatser, det ser jag redan i mitt närområde. Orsaken i samtliga fall är nedskräpning.
 
  • Gilla
Hobbybonde01
  • Laddar…
N Niq skrev:
I köpcentret och på min parkeringsplats skulle dom upptäckas ganska omgående utan någon hårdare övervakning än vad vi har idag.

Man ska alltså allmänt flyga drönare över stora delar av landsbygden runt större städer?
Vem har sedan tillgång till all den information som dom samlar in? Och hur ska den skyddas?
Allmän kameraövervakning är väl olaglig inom Eu?
Jag sa att man skall övervaka ställen där man har anledning misstänka att de uppehåller sig och det räknas som spaning. Det underlättar ju om allmänheten ringer in. Eller så får polisen gå på vad andra poliser har sett.
 
P Pappa1986 skrev:
Här hotar kommunen med vite till ett företag om denna inte sanera
[länk]
Nu finns det oseriösa markägare som dessutom tar en del av förtjänsten vid olaga tippning.
 
H Hobbybonde01 skrev:
Nu finns det oseriösa markägare som dessutom tar en del av förtjänsten vid olaga tippning.
Det är nog inte fallet här, markägare är Sveaskog.
Dom har dock känt till att dumpning sker utan att vidta åtgärder.


Sveaskog Förvaltnings AB, som övertog fastigheten från Domänverket 1993, sa till Smålänningen i oktober 2020 att man på företaget inte haft kännedom om nedskräpningen.

Men grannar och tidigare anställda vittnade om att så inte alls var fallet. Tidningen fick uppgifter om hur Domänverkets anställda på 50-talet ska ha dumpat gifter så som lindan och DDT där.

Smålänningen besökte platsen 2020 tillsammans med tekniska nämndens ordförande Lars-Ove Johansson (C). Det beskrivs i artikeln hur politikern och reportern en bit från vägen möts av mängder av skräp och avfall: ”Här ligger gamla cyklar, glas, plast, spisar, möbler och gamla tunnor, och det är tydligt att dumpningen av avfall pågått under många år. ”

En tidigare anställd på Domänverket berättade för tidningen hur han varit med och för bolagets räkning städat upp på platsen.

– Det är 20 eller 25 år sedan som vi körde bort spisar, någon tvättmaskin och annat skrot som tippats där. Vi rensade så mycket vi såg och körde några lass till tippen.

Samma typer av vittnesmål nådde också miljö- och byggnämnden. Att Sveaskog visst haft känndedom om nedskräpningen är betydelsefullt eftersom det avgör vem som har ansvaret för att städa upp och sanera platsen.
 
Fast domen kanske är korrekt i sak. De måste nog inte städa rent allmänt på egen mark men om någon pekar på att det kanske ligger miljöfarligt avfall där på fel sätt så finns det nog andra paragrafer att stödja sig på. Är ju samma om det dumpas bilar på annans mark. Tar inte bilägaren bort det så är det markägarens ansvar men det finns inget som säger att det ska bort. Det är ju upp till markägaren. Om det inte står och rinner olja i mängder då.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.