Vi har börjat dränera vårt hus från -48, och har grävt upp för att sätta Isodrän. Men när jag tittar på husgrunden och plattan blir jag fundersam. På baksidan verkar det som att plattan inte går ut under den nedersta betonghålstenen, och att husgrunden här står direkt på mark. Kan det se ut så här eller bör jag krafsa ur och gjuta under husgrunden?
 
  • Husgrund från 1948 med uppgrävd mark visar att plattan inte sträcker sig under den nedersta betonghålstenen och grunden står direkt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med uppgrävd mark för dräneringsarbete, där betonghålstenar och plattan syns. En del av husgrunden verkar stå direkt på mark utan platta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin gräver runt husgrundens kant på ett äldre hus. Husgrunden syns tydligt, delvis utsatt och oisolerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin vid sidan av ett hus från 1948 som har grävts upp för dräneringsarbete, med en exponerad husgrund och en synlig betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut osm att någon har grävt ut och sänkt golvnivån invändingt med 4 varv ny hålsten?

Närbild på en murad grund där det spekuleras om att golvnivån har sänkts med fyra varv hålsten. Mark och stenar syns framför väggen. Text antecknad på fotot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser nästan ut osm att någon har grävt ut och sänkt golvnivån invändingt med 4 varv ny hålsten?
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser nästan ut osm att någon har grävt ut och sänkt golvnivån invändingt med 4 varv ny hålsten?

[bild]
Vi är ganska säkra på att den utstickande 'kjolen' som ser ut som en sula är gjuten på 70-talet när man satte mexitegel, ovan den är grunden dubbelt så tjock och i liv med fasaden. Och takhöjden i källaren är densamma idag som byggåret.
 
Redigerat:
David Jenefeldt David Jenefeldt skrev:
Vi är ganska säkra på att den utstickande 'kjolen' som ser ut som en sula är gjuten på 70-talet när man satte mexitegel, ovan den är grunden dubbelt så tjock och i liv med fasaden. Och takhöjden i källaren är densamma idag som byggåret.
Ok, bra information.

Hur ser sulan ut på flera ställen, är den lika porös överallt?

Jag har ett hus från 1945 och upplevt samma. Men då mer "under" själva sulan.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ok, bra information.

Hur ser sulan ut på flera ställen, är den lika porös överallt?

Jag har ett hus från 1945 och upplevt samma. Men då mer "under" själva sulan.
Inte lika poröst överallt, men ca 5-6 m på långsidan mot hörnet vid utbygget.
Hur gjorde du för att åtgärda detta?
 
David Jenefeldt David Jenefeldt skrev:
Inte lika poröst överallt, men ca 5-6 m på långsidan mot hörnet vid utbygget.
Hur gjorde du för att åtgärda detta?
Märkte inget när jag dränerade utan märkte på insidan. En lång historia, du kan gärna kolla i min projekttråd som jag har lämnat här. Men kortfattat så gjöt jag en nu klack på insidan ner mot berg. I denna klack dubbade jag ner armeringsjärn i berg och i gaml grunden Samt horisontella armeringsjärnx
 
  • Gilla
David Jenefeldt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.