Hur vanligt är det med enkelgips på väggarna?

Konstigt att man snålar in på sådant, på 70-talet gjorde man det.

Kostar det mycket extra att få isolering i väggarna?

Trodde det var standard att isolera och ha osb och gips på varje sida.....

Tycker det verkar sniket...
 
Enkelgips är mycket vanligt. Allt för att få ner priset på kataloghusen.
Det finns tidigare trådar om vilka som bygger med träskiva bakom gips. Det är inte de "vanliga" husföretagen iaf såsom Myresjöhus och Götenehus. Smålandsvillan och Älvbyhus-segmentet är inte ens att tänka på.
Isolering i innervägg kostar ca 250 kr/löpmeter. Räkna med 10 000 i en "vanlig" 1½-plansvilla.
Spån/OSB/råspånt blir genast dyrare.
 
Det är mycket som är sniket (dumsnålt?) hos många av dagens kataloghustillverkare. Enkelgips är en sak, underdimensionerad frånluftsvärmepump en annan och takboard istället för råspont och papp en tredje. Det gäller att försöka sätta sig in i så mycket som möjligt under byggprocessen - särskilt i sådant som inte direkt syns när huset är färdigbyggt.
 
Absolut - det är bättre med en gedigen konstruktion som håller i längden, än ett Älvsbyhus med rostfria vitvaror och dyra tapeter. Nu är jag kanske lite raljerande men i valet mellan "tråkiga tillval" som inte syns (men som gör huset mer gediget i konstruktionen), och mellan fina tillval är svaret mycket enkelt.
 
"takboard istället för råspont och papp en tredje".
Kan man få en anledning till varför inte denna kostruktion är en vettig lösning?
Läste att någon tyckte att fördelarna med en takboard istället är:
Billigare
Lättare att hitta en eventuell vattenläcka
Snabbare att bygga.

Men har själv funderat över detta, så frågade säljaren på Trivselhus och han tyckte att konstruktionen är bättre, så tycker att det är bortkastade utgifter på att lägga en råspont.

Så jag vill gärna höra för- och nackdelar med den nya byggtekniken.

(Har dock bestämt att jag ska ha spånskiva bakom gipset, för att lätt och smidigt kunna fästa i väggen och så ska det visst ge en mer gedigen känsla av huset).
 
Takboard kräver hela och väl lagda takpannor. Det funkar säker bra i ett antal år, men vad händer om en gren faller ner och slår sönder en panna?

I tidningen Gör-det-sälv hade dom för ett tag sedan en översikt på olika takkonstruktioner, och då var råspont och papp den bästa.
 
citruzz- vad får du ge extra hos trivselhus för att få spånskiva? Hur stort är huset?Funderar på att välja till det...
 
I
Att ha enkelgips eller något bakom, handlar inte bara om vad som sniket eller något att fästa sakerna i som ska hänga på väggen. Det handlar oxå om ljud- och värmeisolering.

En enkelgipsad vägg (plåt- eller träreglar med 13 mm gips p.b.s.) är en väggkonstruktion avsedd som rumsavdelare. Ingenting annat. Den väggen är sällan bärande (beror istället på stommens utförande). Den är inte ljudisolerande och den är inte värmeisolerande. Den är inte dyr och lätt att riva den dagen då man vill lägga samman rummet med ett angränsande utrymme. Därför väljer en del den när de har familj med små barn för att sen när barnen flyttat ut kunna slå ner väggen utan större saknad och erhålla en öppnare planlösning. Men...

Den medger inte ostördhet. Varken för den som är på ena eller andra sidan om väggen. Den klarar inte ens luftljud. Discomusik på hög nivå kan t.o.m. förstärka oljudet genom att skivorna sätts i medsvängning vid låga frekvenser (basljud) och därmed ökar oljudet. Det hjälper inte nämnvärt att isolera mellan reglarna i väggen heller mot det. Och den stoppar inte alls stomljud. Dvs. ljudet av t.ex någon som går på golvet.

Skulle man på ena sidan väggen vilja sova i utkylt rum, medan man på andra sidan har normal rumstemperatur, blir båda besvikna. Värmen går i princip rakt igenom. Där kan en isolering mellan reglarna till viss del förbättra tillståndet.

Man får således göra klart för sig vilken funktion väggen ska ha och därefter bestämma sig för hur den ska vara utförd. Därför inte döma ut en enkelgipsad vägg om man vet om dess för- och nackdelar. Och vill man ha en bättre vägg, ska den vara utförd för det och inte slentrianmässigt klädd med OBS och gips och isolerad med mineralull. Då får man oftast en dyrare konstruktion, som inte gör den nytta som det är tänkt.
_________________
Byggaren
 
påG: Har inte fått exakt pris, men det rör sig om ca 24´000kr extra för spånskiva innanför gipset i hela huset. Huset är på 135kvm (hustyp 909 på trivselhus).

Prisökning för råspont vet jag inte, då det faktiskt lät som det är en mer eller mindre onödig kostnad. Och skulle en gren blåsa ner och slå sönder en takpanna, så lär man väl märka det då det är inga stora träd i närheten av mitt hus, så blåset det så jävligt så att en gren i dem dimensionerna kommer farande, då har jag andra bekymmer än någon trasig takpanna.

Men visst tycker jag att det låter "stadigare" och mer ordentligt med råspont, men samtidigt så får man väl ta ställning till om den känslan är värd de 10´000-tals extra kronor det kommer kosta.
 
el_richard skrev:
Hur vanligt är det med enkelgips på väggarna?
Väldigt vanligt!


.....sniket är det när man inte isolerar mellanväggarna och ersätter takboard med plastfolie.
 
Alla innevägger är isolerade på Trvselhus, men bara enkelgips.
Men konkuransen gör väl att dem måste banta så mycket som möjligt, för säljer dem med priser med OSB/spånskivor, råspont etc, så säljer den nästa utan och kunden ser bara på priset. Tyvärr så funkar väl de flesta svenskar/ "svensson" så att dem tittar alltid på det billigaste, sedan blir dem förvånade och arga att dem inte får detsamma som erbjuds på dem dyra husen.
Så hus blir väl mer som att köpa bil, man köper en standradbil och sedan kittar man bilen med sterio, motor, acc etc. Ser ju jävligt billigt ut i början men att priset slutar på det dubbla när du väl är klar, det ser dem inte. Får man bara in dem i butiken/ till föräsljaren så kan dem jobba viadare.
 
påG skrev:
citruzz- vad får du ge extra hos trivselhus för att få spånskiva? Hur stort är huset?Funderar på att välja till det...
Nu var det ju i och för sig inte till mig frågan var riktad.....


.... men då jag var i kontakt med Trivselhus kostade det ca 350 kr/m vägg att få skivor i väggarna.
 
Råspont i tak skulle kosta runt 10-15000 från Myresjöhus, 1,5-planshus. För oss var detta en självklarhet.
 
TH ville av oss ha 30 000 för råspont
 
Fick betala 10 000 kr för 9 mm board till väggarna efter förhandling ord.pris 17 000 kr till 150kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.