Köpte dörrkarm och den lite dyrare, kompakta innedörren med clip-in från Bauhaus märke Solid elements, kommer med 6540 gångjärn från Assa.

Dörren nyper inte tag i slutblecket, så det går att putta upp dörren i stängt länge bara genom en liten knuff - den åker i princip upp av sig själv.


Har prövat skruva åt skruvarna i gångjärnet (de som sitter vertikalt) och har även prövat bända ut ”tungorna” i slutblecket, men inget av det gör skillnad.

Metalliskt slutbleck för innedörr installerat på vit dörrkarm, med synliga skruvar och justeringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckfallet känns verkligen inte som att det bjuder något motstånd - jag jämför med att trycka in tryckfallet i mina andra 40 år gamla dörrar och de tar ju emot mycket mer. Men det kanske inte ska spela någon roll?

Känslan av att dörren liksom ”klickar fast” när man stänger uteblir.
 
Känns ju som om tungorna så tryckas in så att kolven faller på plats?
Kolla även så att kolven hamnar centrerat in låsblecket och inte tar i kanten uppe och nere?
 
1 1920 skrev:
Känns ju som om tungorna så tryckas in så att kolven faller på plats?
Jag hajar inte. Med kolv så menar du fallkolv/tryckfall alltså?

Tungorna ska väl inte röra på sig något?

1 1920 skrev:
Kolla även så att kolven hamnar centrerat in låsblecket och inte tar i kanten uppe och nere?
Will do (antar jag att du menar fallkolven).

Hur ska fallkolven sitta - ska den ha den raka sidan "utåt" (mot det håll dörren öppnas) eller ska det vara den sluttande sidan utåt? Jag tänker på det här: https://www.stgeorge.se/hjalpcenter...olven-fran-hogerhangd-till-vansterhangd-dorr/
 
Sett från din film ska den runda sidan på kolven vara mot dig. Platta utåt.
Är den vänd åt fel håll så blir det står att få dörren stängd =)

Min andra teori var att du har böjt ut tungorna så mycket att kolven inte hakar i. Prova att trycka tillbaka tungorna (åt vänster i din bild på slutblecket)

H hustomte85 skrev:
Jag hajar inte. Med kolv så menar du fallkolv/tryckfall alltså?

Tungorna ska väl inte röra på sig något?


Will do (antar jag att du menar fallkolven).

Hur ska fallkolven sitta - ska den ha den raka sidan "utåt" (mot det håll dörren öppnas) eller ska det vara den sluttande sidan utåt? Jag tänker på det här: [länk]
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
1 1920 skrev:
Sett från din film ska den runda sidan på kolven vara mot dig. Platta utåt.
Är den vänd åt fel håll så blir det står att få dörren stängd =)
Okej, så det här är helt fel håll?
1 1920 skrev:
Sett från din film ska den runda sidan på kolven vara mot dig. Platta utåt.
Är den vänd åt fel håll så blir det står att få dörren stängd =)
okej så det här är fel håll och kan vara anledningen, dörren är alltså inställd för att vara hängd åt andra hållet? Måste man ta ut hela låshuset för att justera det?

Bild på en vit dörr med ett metallhandtag och en dörrlåsplatta. En person håller i handtaget och visar dörrlåsets position i en dörröppning med ett badrum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Givet bilden är det ju enkelt att putta upp dörren från toan.

Prova att se om du kan dra ut kolven och rotera den ett halvt varv.
 
Normalt drar man kolven utåt (den är fjäderbelastad) och roterar den.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Givet bilden är det ju enkelt att putta upp dörren från toan.
Pga. att kolvens sluttande sida är "utåt"? Jag kollar på några av våra gamla dörrar och även där är kolvens sluttande sida utåt, men det är inte samma problem med dem.

D daVinci skrev:
Prova att se om du kan dra ut kolven och rotera den ett halvt varv.
 
H hustomte85 skrev:
Pga. att kolvens sluttande sida är "utåt"? Jag kollar på några av våra gamla dörrar och även där är kolvens sluttande sida utåt, men det är inte samma problem med deme
Kan du stänga dörren helt utan att trycka ner handtaget?
Sluttningen är ju till för att kolven ska glida in av sig själv och sedan sprätta ut och låsas fast när man trycker in (slänger igen) dörren.
 
MultiMan
Kolvens sluttande sidan är aldrig i den riktning man öppnar dörren. Det måste vara en slät, rak yta för att låsblecket ska kunna hålla kvar dörren.

Visa gärna bilder på de andra dörrar där du säger att det är tvärtom, och dörren håller sig stängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sluttningen är ju till för att kolven ska glida in av sig själv och sedan sprätta ut och låsas fast när man trycker in (slänger igen) dörren.
så tänkte jag också, men så kollade jag på de andra dörrarna hemma…
 
MultiMan
Som sagt, kan vi få bilder på de andra dörrarna som fungerar trots att låskolven är på fel håll?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som sagt, kan vi få bilder på de andra dörrarna som fungerar trots att låskolven är på fel håll?
Det ska du få så snart jag är hemma igen!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ser ut som om att tryckesfallet sitter felvänt.
Dra ut det med fingrarna och vrid ett halvt varv så blir det bättre
 
  • Gilla
hustomte85 och 2 till
  • Laddar…
H hustomte85 skrev:
så tänkte jag också, men så kollade jag på de andra dörrarna hemma…
Kolla på din ytterdörr, den är säkert monterad rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.