Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kommer inte undan en elcentral i friggeboden. Det är materiel för under 2000 :-.
Jodå, dras det en gruppledning som han skrev, så blir det ingen central där.

Men jag håller med om priset, kan bli ännu billigare t.o.m
 
A avh67f skrev:
Elsäkerhetsverket har gett grönt ljus för befintliga easee-boxar.

[länk]
Det där var för två månader sen.
Man får fortfarande inte sälja, installera, flytta.
 
D Dilato skrev:
Det där var för två månader sen.
Man får fortfarande inte sälja, installera, flytta.
Man får sälja och installera deras "nya" Easee Lite som ser ut exakt som deras gamla Easee Home. Nu med krav på att den ska föregås av jordfelsbrytare. Om du har kvar en gammal box på lagret får du byta ut den mot den nya godkända utan kostnad. (Jag fick det iaf.)
Så visst är Easees laddboxar godkända, jag har redan satt upp ett flertal.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Man får sälja och installera deras "nya" Easee Lite som ser ut exakt som deras gamla Easee Home. Nu med krav på att den ska föregås av jordfelsbrytare. Om du har kvar en gammal box på lagret får du byta ut den mot den nya godkända utan kostnad. (Jag fick det iaf.)
Så visst är Easees laddboxar godkända, jag har redan satt upp ett flertal.
Det är ju två olika produkter du pratar om.

Att man får skrota en Home och sätta upp en Lite är ju självklart, men Lite har halva maxeffekten mot Home så det är ju ett nedköp.

Du får väl inte byta en Home mot en Home ?

Du borde inte kunna ha en gammal Home på lagret, den har ju varit obligatoriskt återkallad länge.
 
D Dilato skrev:
Det är ju två olika produkter du pratar om.

Att man får skrota en Home och sätta upp en Lite är ju självklart, men Lite har halva maxeffekten mot Home så det är ju ett nedköp.

Du får väl inte byta en Home mot en Home ?

Du borde inte kunna ha en gammal Home på lagret, den har ju varit obligatoriskt återkallad länge.
Ja, två olika produkter är det men Easee har ju ingen som är stoppad idag eftersom den gamla är borta från marknaden. Det fanns inget krav på att skicka tillbaka gamla Home tidigare, den var "bara" stoppad för försäljning från oss återförsäljare så en del väntade ut beslutet från Elsäkerhetsverket innan den skickades tillbaka.

Jag ville bara förtydliga att Easee inte har säljstopp på sina produkter idag. 😊
 
  • Skärmbild av ett dokument från Elsäkerhetsverket som förklarar regler och procedurer för återtag av Easee laddboxar efter försäljningsförbud i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
A
A avh67f skrev:
Elsäkerhetsverket har gett grönt ljus för befintliga easee-boxar.

[länk]
Jad det stämmer att du inte behöver göra något om du redan har en.
Men dom förbjöd försäljning av nya pga. dom saknar korrekt skydd enligt dom.

Det Easee klassar som JFB gör inte elsäkerhetsverket.
Dom har inte det vi kallar JFB utan förlitar sig på relä som ska fylla samma funktion, och inte ens tillverkaren av reälen har godkänt dom i det syftet.

Finns hos elsäkerhetsverket varför, dom har lämnat ett utlåtande i ärendet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Här en länk till vad elsäkerhetsverket kom fram till.

https://teknikveckan.fra1.cdn.digit...oads/2024/02/22EV1261-55_56_Bortredigerad.pdf

Det dom säger är att dom inte anser att 5 kr relä är att klassa som fullgoda skydd.
Dom säger vidare att den som tillverkat dessa relän inte hade för avsikt att dom skall nyttjas till det som Easee gör.

Sen att dom har testat sina laddboxar i Tyskland är till viss del missvissande, då det framkommer att en tillverkare själv kan tala om vilka tester dom vill ha utförda.

Easee, boxar förlitar sig på relä för av/på, JFB skydd, överspännings skydd.
Elsäkerverket anser inte att det är godkänt, därav försäljnings stopp, som Easee gått med på och drog tillbaka sitt överklagande.

Sen att dom får vara kvar skulle jag tolka som att plocka ner eller lägga till en korrekt Typ B JFB på 100.000 laddare inte är realistikt.
 
Niclas_CBRE skrev:
Det dom säger är att dom inte anser att 5 kr relä är att klassa som fullgoda skydd.
Nej det säger dom inte. Dom säger bara typ att tester visar på att reläet kan svetsa.
Niclas_CBRE skrev:
Dom säger vidare att den som tillverkat dessa relän inte hade för avsikt att dom skall nyttjas till det som Easee gör.
Detta behöver också en källhänvisning. Försök inte dra nån vals här, vi har redan gått igenom allt som skrivits om denna laddstation.
Niclas_CBRE skrev:
Sen att dom får vara kvar skulle jag tolka som att plocka ner eller lägga till en korrekt Typ B JFB på 100.000 laddare inte är realistikt.
Det finns ingen grund för att kräva en typ B. Var får du det ifrån?
 
A
som en avslutning, kommer begära att mitt konto avslutas.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det säger dom inte. Dom säger bara typ att tester visar på att reläet kan svetsa.

Detta behöver också en källhänvisning. Försök inte dra nån vals här, vi har redan gått igenom allt som skrivits om denna laddstation.

Det finns ingen grund för att kräva en typ B. Var får du det ifrån?
som en avslutning, kommer begära att mitt konto avslutas.
 
Det var tråkigt. Han ramlar nog ned från sina höga häst nångång och då kanske han återkommer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 681523 skrev:
Jad det stämmer att du inte behöver göra något om du redan har en.
Men dom förbjöd försäljning av nya pga. dom saknar korrekt skydd enligt dom.

Det Easee klassar som JFB gör inte elsäkerhetsverket.
Dom har inte det vi kallar JFB utan förlitar sig på relä som ska fylla samma funktion, och inte ens tillverkaren av reälen har godkänt dom i det syftet.

Finns hos elsäkerhetsverket varför, dom har lämnat ett utlåtande i ärendet.
För att förtydliga för andra, Easee får sälja sina boxar idag.
De får inte sälja de gamla boxarna men det gör de inte heller. Boxarna som säljs idag heter Easee Charge Lite och Easee Charge Core. Den förstnämnda ser ut och fungerar som den köpstoppade Easee Home förutom att den klarar 11 kW istället för 22 kW. Dock klarar den upp till 32A 1-fas om du har en Nissan Leaf t. ex. Den ska dessutom föregås av en jordfelsbrytare typ A plus egna säkringar (säkringar har man alltid behövt).

De gamla Easee Home får köpare fortsätta använda tillsvidare. Jag har läst nånstans att Elsäkerhetsverket kommer hårdgranska ev. incidenter med laddboxarna under ett halvår eller om det var ett år så beslutet om att slippa återtag är inte riktigt hundra klart än.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var tråkigt. Han ramlar nog ned från sina höga häst nångång och då kanske han återkommer.
Framförallt hoppas jag att Niclas värderade om sin åsikt (och kanske andra) genom "den andra tråden", främst för det företag han jobbar på's skull.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.