Har precis köpt ett fritidshus. 32 kvm. Huset är byggt -77. Byggd av ”fusktimmer”. En vägg riven inifrån. Reglar 45” direkt oå fusktimmret. Så isoleringen är endast 45. Där finns ingen vindspärr längst ut mot panel. Ingen plast in mot rummet. Endast fusktimmer, 45cm isolering och väggskiva på insidan. Hur ska jag tänka om jag vill varmisolera huset och säkra upp för vinddrag. Huset står mitt i Skåne om det har någon betydelse. Tacksam för råd.
 
regla på insidan och fyll mellanrummen med isolering och sen väggskiva
eller panel...likadant kan göras på golvet...eller så lägg isolerskiva och sen klickgolv.
Jag har lagt spånskiva på golvet i min fjällstuga med typ blå frigolitskivor under.
 
  • Gilla
Koliokus
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
regla på insidan och fyll mellanrummen med isolering och sen väggskiva
eller panel...likadant kan göras på golvet...eller så lägg isolerskiva och sen klickgolv.
Jag har lagt spånskiva på golvet i min fjällstuga med typ blå frigolitskivor under.
Tack för svar. I ny konstruktion ska det vara vindpapp längst ut mot ytterpanelen samt plast längst in mot väggskivor. Detta om du har stående panel med luftspalt mellan Vindpapp och ytterpanel. Nu har jag ett fusktimmerhus där timret går direkt ner i syllen och väggen hålls tät av panelen. Behöver jag ändå ha vindpapp? Vågar jag ha plast bakom väggbeklädnad inne? Och hur mycket bör jag isolera extra för att förlänga säsongen i stugan? Som sagt stugan står mitt i Skåne så temperaturen kan pika på 15grader kallt under kort period. Tacksam för svar 😊
 
för att hjälpa till kan du montera in en solcellsdriven låda med fläkt o termostat
genom ett 110 hål så går den värmda luften i lådan in i stugan och ventilerar
...finns på t.ex Clas Ohlson..m.fl.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
för att hjälpa till kan du montera in en solcellsdriven låda med fläkt o termostat
genom ett 110 hål så går den värmda luften i lådan in i stugan och ventilerar
...finns på t.ex Clas Ohlson..m.fl.
Jag tror detta svar var ämnat för någon annan 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.