Hej,

Vad är det bästa alternativet för att fylla i dessa glipor i fasaden?

Min spontana tanke är att fylla i alla "mellanrum" på denna vägg för att ev. undvika fukt på dessa ställen.

Om jag fyller i allt kommer det gå åt mycket massa. Är träspackel det bästa alternativet eller finns det något bättre material? Är det onödigt att fylla i alla mellanrum?

Skulle man kunna använda utomhusfog med en pistol och enkelt fylla i dessa?

(Jag förstår att jag borde göra någon bättre lösning och isolera övervåning, detta är lite temporärt)

Tack för svar!
 
  • Vägg med smala horisontella träpaneler i olika storlekar, små glipor och tecken på fukt mellan vissa plankor. Byggprojekt med fokus på tätning av väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt träloft med synliga takbjälkar och mellanrum i panelen. Besökaren frågar om bästa sätt att fylla glipor för att förhindra fuktintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns på andra sidan väggen som gör att det regnar in (?) och blir blött på insidan? Har du någon bild?
Att foga eller dreva mellan panelbrädorna löser tyvärr inga problem, det är bättre att skydda gavelspetsens ('triangel-väggens') nerände från regn.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Spänn upp en plast utvändigt tills du bygger om.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad finns på andra sidan väggen som gör att det regnar in (?) och blir blött på insidan? Har du någon bild?
Att foga eller dreva mellan panelbrädorna löser tyvärr inga problem, det är bättre att skydda gavelspetsens ('triangel-väggens') nerände från regn.
Det är endast den tunna väggen som skiljer inomhus mot utomhus. Lägger upp bild från utsidan. Finns det något man kan göra på utsidan för att skydda?

Att sätta på en plast utomhus känns tyvärr lite för temporärt, jag har inte tänkt göra en "permanent" lösning (ex. isolera, byta ut virke etc) på flera år. Torpet har stått sedan 1920 så jag hoppas att den håller lite längre.

Ok så ex. fog hjälper inte mot fukt, det tar sig in ändå? Vinden var inte isolerad alls, och jag öppnade upp taket nyligen. Det är rätt många fler glipor på den övre delen.

Tack för svar!
 
  • Bild som visar den rödmålade ytterväggen på ett äldre torp, med vitmålade fönster och takfot. Väggen har börjat visa tecken på ålder och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade fogat från utsidan med lämplig mjukfog och sedan målat, som temporär lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B bionfarm skrev:
Det är endast den tunna väggen som skiljer inomhus mot utomhus. Lägger upp bild från utsidan. Finns det något man kan göra på utsidan för att skydda?

Att sätta på en plast utomhus känns tyvärr lite för temporärt, jag har inte tänkt göra en "permanent" lösning (ex. isolera, byta ut virke etc) på flera år. Torpet har stått sedan 1920 så jag hoppas att den håller lite längre.

Ok så ex. fog hjälper inte mot fukt, det tar sig in ändå? Vinden var inte isolerad alls, och jag öppnade upp taket nyligen. Det är rätt många fler glipor på den övre delen.

Tack för svar!
Tyvärr började du i fel ordning :( Ytterväggen skulle bytas först. Den där konstruktionen/panelen måste bytas och isoleras, se exempel på tex Svensk träs hemsida.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som andra skriver så måste ju detta åtgärdas på utsidan. Tex ny panel/ett lager med panel till, eller ngt liknande.
Du kanske kan använda utefogmassa (utifrån) som temporär fix, men vatten är överjäkligt på att ta sig in, och gammalt torrt trä som glipar kommer troligen röra på sig så att massan med tiden lossnar

Tur att du inte har isolerat invändigt iaf - då hade detta läckt in i vägen och troligen över tid orsakat en fuktskada - det är ju inte så enkelt att upptäcka utifrån...
 
B bionfarm skrev:
Det är endast den tunna väggen som skiljer inomhus mot utomhus. Lägger upp bild från utsidan. Finns det något man kan göra på utsidan för att skydda?
Antingen låta den liggande panelen sitta kvar under (vilket inte gör någon skada), eller riva den helt och börja om från noll om du hellre vill det.
Jag föreslår stående locklistpanel (kolla på din favvo-sökmotor) målad med traditionell rödfärg. Ett lagom litet sommarprojekt att fixa gavelspetsarna! Jag antar att den andra gavelspetsen ser ungefär likadan ut, även om det kanske inte är lika mycket regn som slår på där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack och bock för bra svar, nu har jag lite att gå på. Att lägga på ny panel över den gamla tycker jag låter som bra ide!

EDIT: Om jag kör stående utvändig panel, måste jag ändå använda spikläkt/luftningsläkt som på bilden eller kan jag köra direkt på den gamla panelen?
 
  • Illustration av väggkonstruktion med bottenbräda, spikläkt, luftningsläkt, vindskydd och fasadskiva, visar montering av stående utvändig panel med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B bionfarm skrev:
Tack och bock för bra svar, nu har jag lite att gå på. Att lägga på ny panel över den gamla tycker jag låter som bra ide!

EDIT: Om jag kör stående utvändig panel, måste jag ändå använda spikläkt/luftningsläkt som på bilden eller kan jag köra direkt på den gamla panelen?
Du bör sätta vindpapp på den existerande och sen läkt + panel/lock skulle jag säga, så du har en ventilation. Särskilt om du tänkt isolera på insidan sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.