Detta gäller ett äldre fritidshus som jag inte avser att lägga några större pengar på, utan tänker en enkel budgetlösning som gör luften lite fräschare. Luften blir rätt unken "sommarstugeluft" när huset får stå stängt ett tag. Jag funderar på att sätta 2 st tystgående "badrumsfläktar" i tackventilerna som kan snurra när man inte är där. Även om dessa fläktar är avsedda för att snabbt ventilera ur ett badrum så borde det teoretiskt fungera fast det tar längre tid, vilket inte gör något då dessa kan snurra konstant i veckor. Det står att fläkten ventilerar 100m3/h och vårt stora rum är mindre. Tilluften kommer från golvventilerna som jag öppnar på sommaren. Skulle detta göra luften bättre på en budget, eller är det meningslöst?
 
B
Har monterat sunwinds solcellsfläkt i en stuga utan ström och har gjort stor skillnad vs hur det var tidigare utan luftrörelse. Monterade den på nuvarande ventil och så länge den får sol snurrar den på fint.
 
B Bongtor skrev:
Har monterat sunwinds solcellsfläkt i en stuga utan ström och har gjort stor skillnad vs hur det var tidigare utan luftrörelse. Monterade den på nuvarande ventil och så länge den får sol snurrar den på fint.
Då borde aktiva badrumsfläktar göra detsamma ..
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.