Har satt in en insatskamin och upplever att det blir undertryck i huset....för när man öppnar kaminen så vill det till att "ryka" in i huset istället för genom kaminen så man får vara snabb in med veden:D....men hur ska man åtgärda det?
/
M
 
Du måste in med tilluftsventiler. Helst någon som mynnar ut vi eller i kaminen, men det kan ju vara svårt. Placera en eller flera tilluftsventiler i överkant fönsterkarm, i vägg ovan fönster, eller högt upp i vägg där risken för att det skall kännas kalldrag är liten. Risken är annars stor att frånluftsventilerna i badrum och kök omvandlas till tilluftsventiler, för någonstans skall ju den luft som kaminen förbrukar komma in.
 
har ett gammalt hus som har haft "självdrag" som ventilation, men nu har jag bytt fönster och satt in en kamin
där det tidigare var öppen spis. Har iofs ventilation draget från toa,sovrum,gästrum&tvättstuga men dessa är ju också
en sorts självdragsventiler då de är dragna till murstocken. Jag har satt spaltventiler vid nästan alla fönster...men ska man ha dessa helt öppna på vintern?.....vad bör jag göra med min ventilation?
/
M
 
Ja, du bör ha alla öppna i alla fall till hälften. Är det monterat tilluftsventiler även i kök, badrum och tvätt skall de alltid vara stängda. Frånluftsventilerna i sovrum och gästrum kan du också stänga om där finns tilluftsventiler och att luften har möjlighet att cirkulera via springor vid trösklar eller på annat sätt. Är det övervåning på huset bör det där finnas frånluftsventil till skorstenen så att det inte uppstår övertryck.

Är tilluftsventilerna öppna så kommer frånluftsventilationen i badrum och tvätt att fungera bättre, detsamma med köksfläkten och kaminen kommer inte att röka in. Luften kommer att bli friskare i hela huset.
kanske du
Eldar du ofta så att skorstenen är varm bör självdraget fungera utan ytterligare åtgärd, om inte så bör du kanske kommplettera med någon typ av frånluftsfläkt i bad och tvätt.
 
har frånluftsfläkt i badrum.....och nu på vintern har jag alla spaltventiler ovan fönster öppet till hälften....men
det vill till att ryka in ändå när man öppnar insatskaminen för att lägga in mer ved....visst det är mindre då
det är drag i kaminen men det är ändå jobbigt....för det luktar dels lite...men det virvlar även ut lite aska...
/
M
 
Då får du nog öppna tilluftsventilerna helt. Nästa gång du skall lägga i ved, öppna ytterdörren eller ett fönster en stund före, röker det då inte in så har du för lite tilluft. Röker det även nu in är det något annat fel, kalla på sotaren och be honom kolla skorstenen.
 
Kan också vara så att du har en lång (kall) skorsten och kanske en underdimensionerad pipa. Då tar det en stund innan riktigt drag uppstår. Starta med att tända upp en ordentlig brasa som kan brinna ett tag, efter det borde du fått tillräckligt drag i pipan. Dock kan det ju fortfarande bli lite baksug om luckan öppnas för fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.