1 906 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Varför går min VP på ”sommaren”
Från vår tibber har vi 89kwh uppvärmning.S sepani skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLVP har 99,83kwh och LLVP 20,99, så total riktigt 120,82 jämfört med Tibets ”gissade 89”.
Så skulle inte alls lita på Tibbers o se det som en gissning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appar av den typen skattar bara hur mycket som hamnar i var kategori av beteendet hur lasterna åker upp och ned, vilka faser och hur i stora steg det steppar samt när i tiden på dygnet och försöker av det kategorisera och det blir alltid 'spill' någonstans som hamnar i någon av kategorierna.
vill du veta hur mycket värmepumpen egentligen drar så görs det bäst med liknande en DIN-skene-elmätare som elektrikern monterar in åt dig för enbart värmepumpens räkning.
vill du veta hur mycket värmepumpen egentligen drar så görs det bäst med liknande en DIN-skene-elmätare som elektrikern monterar in åt dig för enbart värmepumpens räkning.
Vi har också vattenburen värme via LLVP och bor i södra Sverige. Det har varit ett ganska regnigt juni. 12 grader på natten och 16 grader på dagen ibland och det innebär ju att värmen behöver gå lite.
Så här ser det ut för oss (gammalt hus, 236 m² med 2-glasfönster). 72 kWh. Jag övervakar vad pumpen sysslar med på dagsbasis och det är definitivt inte enbart uppvärmning av vatten här.
Så här ser det ut för oss (gammalt hus, 236 m² med 2-glasfönster). 72 kWh. Jag övervakar vad pumpen sysslar med på dagsbasis och det är definitivt inte enbart uppvärmning av vatten här.
100% sant.J Josth skrev:Om flertalet termostater stänger samtidigt så kan värmepumpen i värsta fall stanna med högtryckslarm eftersom den inte blir av med värmen någonstans utan värmen bara ackumuleras i ledningarna. Då ska den koppla till el-patronerna istället men man kan behöva starta om värmepumpen för att kompressorn ska börja jobba igen.
Skulle strypa in mina radiatorer via ventilhuset, ströp alldeles för mycket. Resultatet? Hög kondensortemperatur larm och VP börja gå på elpatron istället.
Intressant. Om jag drar bort elbil ligger jag ändå rejält över. Vi har yta 280 m2, 70-tal men bra isolering. Dock tar FTX en del.RobGum skrev:Vi har också vattenburen värme via LLVP och bor i södra Sverige. Det har varit ett ganska regnigt juni. 12 grader på natten och 16 grader på dagen ibland och det innebär ju att värmen behöver gå lite.
Så här ser det ut för oss (gammalt hus, 236 m² med 2-glasfönster). 72 kWh. Jag övervakar vad pumpen sysslar med på dagsbasis och det är definitivt inte enbart uppvärmning av vatten här.
Precis som andra redan sagt så är det förkastligt att förlita sig på "smarta" mätare som gissar sig till vad som orsakar förbrukning..... Går det inte att bläddra fram i nån meny på VP vad den tillverkat?
Sen har även även alla rätt som råder till att ej strypa flödet med termostater, bästa liknelsen jag hört är att det blir samma sak som att sätta sig i bilen, trycka full gas och sen justera farten genom att trycka olika hårt på bromspedalen.......
1000 gånger bättre att experimentera fram en värmekurva som fungerar bra i de flesta fall och sen acceptera att det blir aningen för kallt eller för varmt i nått rum.
Sen har även även alla rätt som råder till att ej strypa flödet med termostater, bästa liknelsen jag hört är att det blir samma sak som att sätta sig i bilen, trycka full gas och sen justera farten genom att trycka olika hårt på bromspedalen.......
1000 gånger bättre att experimentera fram en värmekurva som fungerar bra i de flesta fall och sen acceptera att det blir aningen för kallt eller för varmt i nått rum.
Du missuppfattat hur termostaterna på radiatorerna ska arbeta ihop med resten av systemet.K Kasken skrev:Sen har även även alla rätt som råder till att ej strypa flödet med termostater, bästa liknelsen jag hört är att det blir samma sak som att sätta sig i bilen, trycka full gas och sen justera farten genom att trycka olika hårt på bromspedalen.......
1000 gånger bättre att experimentera fram en värmekurva som fungerar bra i de flesta fall och sen acceptera att det blir aningen för kallt eller för varmt i nått rum.
Först ställa in rätt Kv-värde på alla radiatorventiler, så att det blir jämn temperatur mellan de olika rummen. Kv-värdet är ofta projekterat.
När sen värmesystemet driftsätts så justeras värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.
Givetvis är innegivan placerad på lämpligt ställe. På så sätt blir det jämn temperatur I bostaden oberoende utetemperaturen.
Men för att tex inte radiatorn i köket ska stå å brassa på värme samtidigt som man tillför köket en massa värme via matlagning så sätter man termostater på radiatorerna. Termostaterna bör vara inställda ca 1⁰ varmare än normala rumstemperaturen, på så sätt kommer de bara strypa när rummet får extra värmetillförsel. Att flera/många termostater skulle strypa flödet innan centrala reglersystemet har dragit ner framledningstemperaturen, då är något fel.
Nu inser jag att vi jämför äpplen o päron då mina erfarenheter och "kunskaper" kommer från värmesystem med ingjuten golvvärme i hela huset, detta har en otroligt mycket större tröghet än radiatorer.Demmpa skrev:
Men innegivare är ett absolut "big no-no" i min värld, det är nog enbart något att alls fundera på när man har radiatorer o det är ju det TS har....
Jag hävdar dock fortfarande att termostater som stryper flödet i grunden är en dålig ide när man har VP, möjligen kan det fungera bättre om man sätter en större acc-tank mellan VP och radiatorkretsen, så att VP har en större volym vatten att jobba mot.
Alltså... visst kan man ha någon enstaka termostat i t ex kök eller liknande.
Jag själv har det just i köket (1 av 13 radiatorer).
Resten är väldimensionerade och avvägda så att dom kan stå öppna med bra komfort i resten av kåken.
Det är vad man ska eftersträva eftersom varje grad högre som VP måste jobba emot innebär sämre verkningsgrad och högre belastning på kompressorn.
Jag själv har det just i köket (1 av 13 radiatorer).
Resten är väldimensionerade och avvägda så att dom kan stå öppna med bra komfort i resten av kåken.
Det är vad man ska eftersträva eftersom varje grad högre som VP måste jobba emot innebär sämre verkningsgrad och högre belastning på kompressorn.
Liknande trådar
-
Höjer värmepumpens verkningsgrad med solfångare – men varför har inte fler vågat satsa?
Artikelkommentarer -
Huvudsäkring går - förstår inte varför
El -
Förstå system med VP, Ackumulatortank, Vedpanna, Solfångare
Värmepumpar -
Varför går det mera el när solcellerna producerar?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
FTX & FVP - varför går det ej kombinera?
Värme allmänt