Har haft några som flytspacklat golvet. Dom ska komma tillbaka om några dagar och köra en omgång till.
Jag tycker det ser riktigt illa ut. Det står på påsen att det ska vara härdat inom 24 timmar, efter 24 timmar var det fortfarande blött där det nu är vitt. Gissar att dom har för mycket vatten i (har en känsla att dom bara höftat när dom blandade och inte mätte).

Kan tillägga att det inte är i Sverige, men tycker ändå att man borde lyckats lite bättre.

Golvet som sedan ska läggas är ett vinyl klickgolv med ett 1.5mm underlag (typ hårdare foam).

Behöver jag bekymmra mig?
 
  • En närbild på ett ojämnt flytspacklat golv med vita fläckar och fuktfläckar. Golvet ser inte helt härdat ut och har flera ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Är det spacklat på klinkers? Ser väldigt tunnt ut därav så lyser det igenom..
 
R Rejäl skrev:
Är det spacklat på klinkers? Ser väldigt tunnt ut därav så lyser det igenom..
Ja det är på klinkers och är bara ett par mm tjockt. Klinkersen var röd så det är inte den som lyser vitt..
 
R
Skulle rekomendera lite tjockare påläggning, men att inte spacklet torkar kanske gammalt spackel?
 
R Rejäl skrev:
Skulle rekomendera lite tjockare påläggning, men att inte spacklet torkar kanske gammalt spackel?
Jag köpte det åt dom (enl deras önskemål) Sikafloor Level-100. Ska fungera till 1-10mm.
Köpte från en stor bygghandel som borde ha ganska stor omsättning på sitt lager.
Det har nästan torkat nu, men man kan fortfarnade skrapa av det vita med handen.
 
R
Portug Portug skrev:
Jag köpte det åt dom (enl deras önskemål) Sikafloor Level-50. Ska fungera till 1-10mm.
Köpte från en stor bygghandel som borde ha ganska stor omsättning på sitt lager.
Ok då utesluter det att det skulle vart gammalt..då känns det som att dom har haft i för mycket vatten och förstört blandningen med detta.
 
Exakt sådär såg det ut när en snubbe blandade för vått när han gjöt i en lokal åt mig. Lossnade bara man tittade på det. Allt bindemedel bara flöt upp på ytan.
 
Första lagret kanske inte är så noga om dom ska hälla på mer?
När jag hade en som flytspackla var det också mycket vitt medans han höll på, men slutresultatet var bra och sen åkte det på våtrumsmatta. Inga problem eller ojämnheter.
Och han mätte inte heller han hällde i vatten och pulver och vispade bara.
Själv när man flytspacklat har man ju varit väldigt noga :)
 
Har du kvar påsarna? Det står säkert tillverkningsdatum på dom. Bauhaus sålde utgånget flytspackel till mig som gav samma resultat. Mitt spackel, Combimix skulle förbrukas senast 6 månader efter tillverkning. Jag fick bila upp och flyta igen.

/Höghus
 
Troligtvis för mycket vatten och vispat för lite så det inte blandats ordentligt.
När man tycker att man vispat länge ska man ändå vispa lite till typ ;)

Det vita är kalkutfällningar av för mycket vatten.

Det är väldigt viktigt med vattenmängden och att man vispar ordentligt så det verkligen blandas.
Beroende på flytspackel så kan man ibland spela på 0.5 lit men det är från spackel till spackel.
Det jag använder där heter det 4-4,5 liter men det fungerar även upp till 5 lit vilket jag brukar ta när man bara ska flyta över en elslinga t.ex och vill att det ska rinna ut lite bättre... sen 4 lit när jag fallspacklar lokalfallet för då rinner det lagom mot brunnen och stannar.

Men det kan även vara utgånget i datum som är orsaken.


I ert fall skulle ni haft ett riktigt självnivellerande spackel som flutit ut och jämnat av i en enda flytning bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.