Först och främst vill jag säga att jag självfallet inte kommer ta allt som skrivs här som sanning, utan snarare ge mig inspiration kring vad jag bör göra för att säkerställa att det blir så bra som möjligt. Tack på förhand!

Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus från '78, med två badrum. Vi har ett badrum på övervåningen, som vi tänkt leja ut. Det är verkligen ingenting jag vågar ge mig på själv. Badrummet i källaren, som det här inlägget handlar om, är en annan femma. Jag har inte kunnat påbörja rivning av det än då den enda fungerande duschen är där, men inför renoveringen har vi beställt en duschkabin som ska ställas i det andra badrummet, varpå jag kommer kunna påbörja att riva.

På golvet ligger idag en våtrummsmatta, verkar ligga direkt på betong. Denna har släppt rejält på flera ställen, och är väldigt "bubbligt". Det gäller framförallt där duschen är (ej kabin, endast visst fall och draperi) - där får vi ofta trycka till mattan så att vattnet faktiskt åker ner i brunnen. Brunnen är inte gjutjärnsbrun, utan verkar vara utbytt (om det inte till och med gjordes rätt när huset byggdes?).

På väggarna är det våtrummstapet. Även här verkar det ligga direkt mot betongvägg. Den väggen som ligger mot ytterväggen (som är under mark) kan jag tyda viss fuktskada på väggen.

Min tanke just nu (utan att tagit in någon expertis) är att riva tapen på väggarna, mattan på golvet och ta ut all inredning. Jag tänker sedan spackla och slipa väggar/golv där det behövs. På väggarna har jag dels kollat på Fibos våtrumsskivor, dels på att sätta upp en ny våtrumstapet. På golven planerar jag att kakla rakt på betongen.

Frågeställningen - var tänker jag fel? Var tänker jag rätt? Bör jag hyra in en expert som kan kolla på just det här badrummet för att ge mig tips? Stänger jag in fukt för mycket om jag gör enligt min plan? Alla tips och tankar är varmt välkomna!
 
Badrum i källaren är ganska enkla att bygga. Eftersom golvet och väggar är i stenmaterial kan du bara sätta kakel och klinker med murbruk rakt på. Golvbrunnen bör ju vara en modern variant
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om det är risk för att fukt kommer in genom väggar och golv, vilket det låter som på din beskrivning och är normalt i källare på oisolerad betongplatta, ska det inte vara tätskikt på väggar och golv annat än just i duschområdet. All annan yta ska göras diffusionsöppet så att fukten kan passera utifrån och avdunsta.

Alltså vare sig Fibos skivor eller våtrumstapet på väggarna utan måla med silikatfärg eller små kakelplattor med breda fogar. I duschområdet däremot tätskiktsfolie med kakel eller våtrumstapet.

På golvet små klinkerplattor med breda fogar och tätskiktsfolie under bara i duschområdet.

Läs branschreglerna från BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumstapet) och Säker vatten (VVS).
 
Kolla noga vad det är för golvbrunn och avloppsrör under golver, så du inte riskerar att för riva det nya badrummet pga dåliga rör.

Finns det någon avloppsstam i närheten som kan bytas ut när du i alla fall är där och river?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.