Tjo!

Ska köpa mig en takbåt, lutar åt en Kimple 330 Wide och den är typ 1,35 bred. Vill ju lasta den med relingen nedåt mot takräcket för att minska lyft när man kör.

Problemet är att jag har en Seat Leon ST med integrerade rails. Har i dagsläget Thule Wingbar Evo 118 cm, kan gå upp till 125. Men köper jag 150cm varianten så passar den ju inte för det som är urfräst under själva räcket för fästena kommer inte tillräckligt långt in.

Hade kunnat köpa ett annat märke och system för att få tillräckligt breda men hittar inga som passar.

Tänker att jag köper ett par 150cm bars och sen bara förlänger spåret under med typ vinkelslip och borr. Frågan är ju då om man försvagar hela räcket tillräckligt mycket för det ska bli ostabilt? Känslan är ju att det är lugnt sålänge man håller spåret rakt och med samma dimension. Men vad vet jag :)

Man kan ju dra dit nå reglar med typ Ubult och sen fästa båten på dom men håller det gärna så cleant som möjligt, även om det givetvis inte är möjligt med en alubåt på taket... :D

Andra tips mottages också tacksamt.
 
ullet
Om du köper räcken med svarta fyrkantsprofiler kan du lägga två såna på varandra o bulta ihop med en bredare uppepå, blir ju betydligt mindre iögonfallande än reglar.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
RoTe
ullet ullet skrev:
Om du köper räcken med svarta fyrkantsprofiler kan du lägga två såna på varandra o bulta ihop med en bredare uppepå, blir ju betydligt mindre iögonfallande än reglar.
Kanske till och med går att byta ut mot ett längre fyrkantrör om man hittar rätt dimension. Bauhaus brukar ha mycket sånt där bl.a.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Jag känner inte till den exakta lagstiftningen i Sverige men i Finland är det fullt lagligt att tillverka sina egna takräcken. Med det förbehållet att om en olycka sker och det blir skart att det var brister i de hemgjorda delarna som förorsakade olyckan så kan man bli ansvarig om det vill sig illa.

Mina hemgjorda takräcken är alltså rejält tilltagna på godstjockleken och väl genomtänkta så de skall vara starkare än fabriksgjorda i alla riktningar. Jag fick dem varmförzinkade så de inte skall rosta inne i rören.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Tackar för era svar men det blir till att köpa ett par 150 och förlänga spåren så de får plats.
Tänker mig med vinkelslip och kanske någon sorts guidekant. Eventuellt kap/ger med aluklingan om man kan få fast räcker på ett säkert sätt.
Såhär ser mina nuvarande ut iaf om någon undrar och har nå bra tips för att göra det på bästa sätt :)

Edit: Kanske blir ett par squarebars istället iofs eftersom de är billigare och kommer inte vilja ha de långa räckena på när jag inte har båten i vilket fall. Men principen blir densamma :)
 
  • Närbild av en metallprofil med spår, placerad på en trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två aluminiumprofiler med spår ligger på ett arbetsbord av trä, även en svart vinkelslipguider syns på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.