2 140 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Byta från plast till plåt?
Aja baja!D Dilato skrev:
Inte använda kaptrissor. Dels på grund av värmeutslaget intill kapytan, sedan för gnistregnet som orsakar bränningar där de träffar plåten. Dessa är tillräckligt heta för att bränna fast i glas så ha även det i åtanke om det ändå kapas. Då är det bättre att ta en tigersåg med fintandat blad, men vänd då plåten helst upp och ner för att få bladet att dra åt rätt håll. Blir inte snyggt och det blir vassare än nibbler som är snällaste alternativet.
Mvh Masen
tensiden skrev:
Ja såklart att tätningarna till skruvarna tätar mot vatten men de håller ju inte för evigt. 🤣 Det rinner ju mer vatten i dalen än i toppen så när tätningen väl gett sig så blir det större risk att det rinner in. Men det är ju busenkelt att bara byta skruvarna efter 10-20 år. 👍 Ja överlappsskruv är nog överkurs här. ☺️Rickard. skrev:
Normen är dal för att sätta fast plåten mot bärläkten och topp för överlappen men för ditt lilla projekt skulle jag inte köpa överlappsskruv alls och bara skruva på sunt förnuft, sitter det fast och inte fladdrar i vinden är det väl bra nog 😉
Värmen från vinkelslip förstör förzinkningen så det är inte direkt rekomenderat men funkar gör det såklart.
På gamla plåttak brukade det vara spik med gummipackning som sattes på topparna. Det har jag många gånger sett läcka. Senare har man gått över till att skruva i dalarna. Och vad jag sett brukar det hålla bättre. Det blir så mycket bättre tryck på packningen när inte plåten bara fjädrar undan. Om en skruv börjat läcka så är träet under påverkat av fukt. Så om det skett kan man glömma att få en ny skruv att täta vare sig det är i dal eller på topp. Men som ni redan varit inne på. Till din tillämpning är det inte så kinkigt.F Fideliox skrev:Ja såklart att tätningarna till skruvarna tätar mot vatten men de håller ju inte för evigt. 🤣 Det rinner ju mer vatten i dalen än i toppen så när tätningen väl gett sig så blir det större risk att det rinner in. Men det är ju busenkelt att bara byta skruvarna efter 10-20 år. 👍 Ja överlappsskruv är nog överkurs här. ☺️
Det är så skönt att läsa när någon kan det den pratar om😉Noramasen skrev:
Aja baja!
Inte använda kaptrissor. Dels på grund av värmeutslaget intill kapytan, sedan för gnistregnet som orsakar bränningar där de träffar plåten. Dessa är tillräckligt heta för att bränna fast i glas så ha även det i åtanke om det ändå kapas. Då är det bättre att ta en tigersåg med fintandat blad, men vänd då plåten helst upp och ner för att få bladet att dra åt rätt håll. Blir inte snyggt och det blir vassare än nibbler som är snällaste alternativet.
Mvh Masen
Besserwisser
· östergötland
· 1 903 inlägg
Ja okej. 😅A Avemo skrev:På gamla plåttak brukade det vara spik med gummipackning som sattes på topparna. Det har jag många gånger sett läcka. Senare har man gått över till att skruva i dalarna. Och vad jag sett brukar det hålla bättre. Det blir så mycket bättre tryck på packningen när inte plåten bara fjädrar undan. Om en skruv börjat läcka så är träet under påverkat av fukt. Så om det skett kan man glömma att få en ny skruv att täta vare sig det är i dal eller på topp. Men som ni redan varit inne på. Till din tillämpning är det inte så kinkigt.
Ja i mitt fall om brädan under ruttnar så tar det 10 minuter att byta läkten ändå. 🤣
Det där är intressant, finns det några siffror på det, typ hur varmt blir det när man kapar med tunn skiva, hur långt från snittet klarar plåten inte av att kyla tillräckligt och vid vilken temperatur lämnar galvskiktet in?plåtrickard skrev:
Hade jag haft en plåt hemma hade jag kunnat filma med värmekamera när jag flexar plåt men nu har jag inte det, kanske någon redan har dokumenterat detta?
Att mäta är att veta
![Rickard.](/forum/data/avatars/s/188/188131.jpg?1544786191)
Rickard.![Premium Premiumikon: Trä](/forum/styles/main/premium/tra.svg)
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 136 inlägg
Rickard.![Premium Premiumikon: Trä](/forum/styles/main/premium/tra.svg)
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 136 inlägg
Som jag minns det så (och detta kan säkert verifieras eller motbevisa av Google) tål varmförzinkat ungefär 200⁰ C långsiktigt (zink smälter vid 400nånting) och för att stål ska överhuvudtaget lysa rött så krävs temperaturer över det så blir det gnistor så är det helt enkelt för varmt.
Det som lyser rött är väl i första hand plåten som blir spån som försvinner så den värmen är väl närmast noll vad avser själva plåten.Rickard. skrev:
Återstår då den värme som bildas på halva plåten, värmen fördelas ju lika mellan de kapade delarna.
Så frågan är då, vilken temperatur blir det i snittet som en tunn kapskiva 1 mm genererar?
Jag menar inte att jag har något facit men det är ändå en intressant frågeställning (tycker jag) som enkelt borde kunna kvantifieras med enkla mätningar ( typ värmekamera).
Besserwisser
· östergötland
· 1 903 inlägg
Jag kan bara verifiera att det faktiskt blir rost... har sett ett flertal i min karriär..
Det är säkert sant, men det kan ju bero på att man inte vidtagit några skyddsåtgärder typ tjock kapskiva, ingen kylning, forcerat tryck m.m.m.plåtrickard skrev:
användaren här såg ju ingen rost på det han själv kapat, men där "hantverkare" gjort det rostade det.
Så min tanke är att det visst går att använda kapskiva om man bara förstår problembilden och hanterar den adekvat.
Låt oss spåna, nerifrån och upp där snittet ska läggas:
Råspont (eller vad man nu har som är rakt och kan hålla filten på plats),
vattenmättad filt (eller ett lakan vikt typ 10 gånger eller mer...eller nåt..
plåten som ska kapas,
vattenmättad filt,
råspont.
Råsponten blir en gejder som gör att snittet blir helt rakt, den vattenmättade filten kyler plåten effektivt.
Varför skulle detta inte funka?
Klart att det kanske funkar -Om man nu har tålamod för att hålla på med sådant giller😂 😉.Allt är egentligen möjligt, det handlar bara om tid och vilja. Och i detta fall så blir det nog mindre omständigt att köpa sig en nibbler.D Dilato skrev:Det är säkert sant, men det kan ju bero på att man inte vidtagit några skyddsåtgärder typ tjock kapskiva, ingen kylning, forcerat tryck m.m.m.
användaren här såg ju ingen rost på det han själv kapat, men där "hantverkare" gjort det rostade det.
Så min tanke är att det visst går att använda kapskiva om man bara förstår problembilden och hanterar den adekvat.
Låt oss spåna, nerifrån och upp där snittet ska läggas:
Råspont (eller vad man nu har som är rakt och kan hålla filten på plats),
vattenmättad filt (eller ett lakan vikt typ 10 gånger eller mer...eller nåt..
plåten som ska kapas,
vattenmättad filt,
råspont.
Råsponten blir en gejder som gör att snittet blir helt rakt, den vattenmättade filten kyler plåten effektivt.
Varför skulle detta inte funka?
Men sparar kostnaden för en nibbler, man får ett garanterat rakt snitt och efter att man konstruerat manicken tar det kanske 30 sekunder att sätta dit den.Noramasen skrev:
Kapskiva är ju mycket snabbare än nibbler eller sax.. så..
F*n, det är typ "patent pending" nu 😂
Har köpt hem plåtar som är 1200mm nu, tog ett tag. En fundering kring överlapp. Spelar det någon roll om man lappar över flera rader så att säga annat än att man kanske behöver överlappsskruv? Jag tolkar detta som att överlappskruv rekommenderas om det är mer än 500mm från läktskruven?