Är det någon som kan förklara detta?

Om jag hittar ett fel efter slutbesiktningen, inte dolt fel utan som besiktningsmannen borde upptäckt eller jag borde upptäckt - säg en spricka i ett handfat eller läckage på vinden, dvs material eller hantverk

- hur långt efter slutbesiktningen kan man ändå få med detta i byggfelsförsäkringen hos Gar-Bo om man upptäcker det och hur gör man?

- hur lång tid har jag på mig att reklamera till min husleverantör, är det 2 år som konsumentköplagen (3 i EU?)eller är det kört om det inte upptäcks vid slutbesiktningen?

- finns i villkoren hos Garbo att inte fel som borde upptäckts vid slutbesiktning (4.3.1) kan inte gäller - så om besiktiningmannen som är anlitad av Garbo och missar ett felet han borde sett (dvs icke dolt fel) så gäller inte försäkringen...., då innebär det väl att allt han missar pga t ex slarv aldrig sen kan göras gällande (och incitamentet för denna att hitta fel minskar) - dvs ansvaret läggs över på konsumenten efter som det inte täcks av vare sig villaförsökring eller byggfelsförsäkring?
 
Du har 2 månader ifrån slutbeskitning att kräva en överbeskitning om du vill, dvs en helt ny besiktning eller så kan du påkalla en särskild besiktning, detta kostar evt dig en slant extra, är det bara ett fel i tvättfatet så borde du reklamera detta till husleverantörern eller den part som du har avtal med, och se evt om de byter ut den, Alla fel som upptäcks i efterhand skall reklmaeras omg och skritfligen till den part som ni har avtal med,

Du kan ju evt påpeka detta på 2-års garantibesiktning och se vad som händer, det kan ju bli svårt att bevisa om det var en spricka där från början eller inte,

kan själv ta ett exempel ifrån vårt hus, det var en märke i toastolen, dock inget stort men detta fick vi ersättning för i form av avdra på priset, men detta påpekades på överbesiktninge.
 
Först en liten rättelse av HenkeF:s inägg: Part som inte är nöjd med besiktningsmannens utlåtande får påkalla överbesiktning inom en (inte två) månad efter det att part fått besiktningsutlåtandet över den besiktning som skall överprövas, om inte särskilda skäl föreligger att förlänga tiden (ABS 05 punkt 26).

Fel som besiktningsmannen bort märka vid slutbesiktningen (som således inte varit dolt) men inte tagit med i protokollet måste konsumenten påtala för entreprenören inom sex månader från besiktningen. Annars är "loppet kört" för sådant fel omfattas inte heller av byggfelsförsäkringen. (En villaförsäkring täcker aldrig dylika fel).

Eftersom felet således uppkommit under entreprenadtiden kan det inte åberopas vid tvåårsbesiktningen. Vid denna kan endast fel som framträtt under tvåårsperioden efter slutbesiktningen göras gällande.
Allt detta om det är fråga om en entreprenad, enligt konsumenttjänstlagen.
 
carlssoni skrev:
Först en liten rättelse av HenkeF:s inägg: Part som inte är nöjd med besiktningsmannens utlåtande får påkalla överbesiktning inom en (inte två) månad efter det att part fått besiktningsutlåtandet över den besiktning som skall överprövas, om inte särskilda skäl föreligger att förlänga tiden (ABS 05 punkt 26).

Fel som besiktningsmannen bort märka vid slutbesiktningen (som således inte varit dolt) men inte tagit med i protokollet måste konsumenten påtala för entreprenören inom sex månader från besiktningen. Annars är "loppet kört" för sådant fel omfattas inte heller av byggfelsförsäkringen. (En villaförsäkring täcker aldrig dylika fel).

Eftersom felet således uppkommit under entreprenadtiden kan det inte åberopas vid tvåårsbesiktningen. Vid denna kan endast fel som framträtt under tvåårsperioden efter slutbesiktningen göras gällande.
Allt detta om det är fråga om en entreprenad, enligt konsumenttjänstlagen.
Instämmer till fullo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.