Hej allihopa,
Jag har börjat spana lite på vad det finns för ersättare den dag min 10 år gamla Robomow RS612 ger upp, men till min förskräckelse verkar Robomow numera bara tillverka klippare med väldigt smal klippbredd (typ 21 cm), samt (än värre!) sakna rejäla helgjutna knivar, utan istället har man (likt andra tillverkare) övergått till dessa förhatliga små "rakblad" på knivtallriken!

Men om ett sådant "rakblad" går sönder, då får man ju vassa metallfragment utströsslade över hela gräsmattan!!!
Ni som har erfarenhet av sådana klippare, hur ofta händer detta?

Mitt problem är också att jag behöver klippa en smal passage mellan två zoner, så min klippare måste kunna klippa i hela klipparens bredd, men det vekar inte finnas några sådana modeller nu för tiden (varken från Robomow eller någon annan tillverkare, vad jag kan hitta). Det verkar som att alla klippare nuförtiden klipper betydligt smalare än klipparens bredd, vilket gör att man inte längre kan klippa en smal passage som inte gror igen i kanterna.

Synpunkter på det?
 
Har haft HQ klippare i snart 5 år och aldrig råkat ut för att ett klippblad gått sönder. Då måste man nog ha köpt knivar av dålig kvalite för att det ska ske
 
Jag har haft en HQ i 8år nu och knivarna är generellt sett mjuka för att detta inte ska hända, har dock varit med om att en uppsättning knivar splittrades, det var den jag fick en gång när jag servade klipparen.

Jag fick med en rejäl omgång originalblad när jag köpte maskinen, när de tog slut började jag köra med grimsholms ganska billiga blad.
 
Använt alla möjliga sorter under 10 år, HQ original, pirat, olika längder, tjocklekar, guldiga, stål och aldrig haft något blad som gått av, dom böjer sig om knivdisken kör in i något hårt, så att dom skulle gå av är verkligen inget du behöver oroa dig för, bladen är 4-5 ggr så tjocka som vanliga rakblad.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.