Kan meddela att om värden kommer in i lägenheten och man ändrat planlösningen är det antagligen så att det kan bli ett jävla liv.

Och antagligen inte helt omöjligt det är skäl för uppsägning

Det där med ytskick. Ventliation. Osv osv osv


Så fråga om lov.


Det är pga detta man ska äga sitt boende. Det är inte eran hyresrätt. Det är någon annan som äger den.
Ni ska inte begå åverkan på någon annans egendom
 
  • Gilla
abbe_ och 5 till
  • Laddar…
De här råden du fått här är generellt väldigt olämpliga och visar på ringa förståelse för hur ett hyresavtal ser ut.
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
R
Nu dök en pragrafryttare av rang in🫣
 

Bästa svaret

F
Här finns en bra genomgång samt flera exempel på rättsfall där hyresgästen blivit av med lägenheten pga uppsatta/nedtagna väggar. Så paragrafrytteri 🤷‍♂️.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
R
Och hur många tusentals har inte gjort förändringar och bor kvar..
 
R Rejäl skrev:
Och hur många tusentals har inte gjort förändringar och bor kvar..
Du vet… det du sysslar med är rätt puckat. Uppmuntra nån att göra så denne blir avvmed sin lägenhet.

Roar du dig att ha fel och orsaka olycka för andra?

Flashback passar dig annars
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Du vet… det du sysslar med är rätt puckat. Uppmuntra nån att göra så denne blir avvmed sin lägenhet.

Roar du dig att ha fel och orsaka olycka för andra?

Flashback passar dig annars
Puckad kan du vara själv, vet många som har gjort ändringar och när dom har flyttat så har dom återställt ser inte det som ett större problem. Kan inte se att man blir av med lägenheten så enkelt..
Så dina påståenden om att orsaka olycka vet jag inte vart du får ifrån..
Men förstår att det är det för dig kan se så ut, som är så laglydig till punkt o pricka en så kallad pragrafryttare av rang..
 
Tack för alla svar! Kul läsning och kul att det blev lite liv. 😂 gör nog helt enkelt så att jag frågar snällt. Får ladda upp med bra argument och ta det som det kommer helt enkelt.
 
Ett annat alternativ är att fråga hyresvärden om det går bra att sätta in ett bättre ljudisolerat fönster i det stora sovrummet. Det blir ju en förbättring, som värden kanske nappar på och då återstår bara hur det ser ut ekonomiskt att byta fönster mot att riva och återställa en vägg med ytskikt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hade någon tagit ner en vägg i en lägenhet jag hyr ut hade jag bytt lås samma dag som jag upptäckt felet.

Bygger ni om släpvagnar och bilar ni hyr också? Att förstöra något som man inte äger kan väl aldrig någonsin vara ok?
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 6 till
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Hade någon tagit ner en vägg i en lägenhet jag hyr ut hade jag bytt lås samma dag som jag upptäckt felet.

Bygger ni om släpvagnar och bilar ni hyr också? Att förstöra något som man inte äger kan väl aldrig någonsin vara ok?
Det är tämligen standard att bygga om kommersiella fastigheter man hyr dock...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Tämligen vanligt med att man tar bort och monterar extra väggar emellan sovrum i hyreslägenheter med har hjälpt flertalet med detta..
 
RoTe RoTe skrev:
Det är tämligen standard att bygga om kommersiella fastigheter man hyr dock...
Knappast utan att prata med hyresvärden eller?
Är det en kommersiell affärsfastighet med femårskontrakt det rör sig om i detta fallet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
G gaidin skrev:
Knappast utan att prata med hyresvärden eller?
Är det en kommersiell affärsfastighet med femårskontrakt det rör sig om i detta fallet?
Ingen aning men vi både tar ner och bygger upp väggar. Har faktiskt ett par lägenheter i hyreshus också helt ombyggda efter våra behov, ser alltså inte ut som en bostadslägenhet längre invändigt.
 
Som hyresvärd vill man ju gärna ha en attraktiv lägenhet som även passar för nästa hyresgäst. Så att kunna ha båda planlösningar som alternativ kan ju vara en morot. Att lova att man fixar i framtiden kan ju vara lite vanskligt men om man erbjuder att deponera pengar nu motsvarande kostnaden för en återställning så är det ju bara inflationen kvar som risk för hyresvärden.

Iom att det är en liten hyresvärd kan det även fungera att muta dom med att man även vill "fräsha upp" det nu stora rummet med nytt golv och nya ytskikt på väggarna och tak men att man gärna tar den kostnaden bara man får ta ned skiljeväggen.

I princip är rådet att muta dom med pengar på alla möjliga sätt som hyresvärden är mottaglig för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.