under mitt hus ligger en jordkabel löst på isoleringen på marken. är det ok eller borde den gå i ett rör eller hängas upp?
 
Kabeln ska vara förlagd enligt tillverkarens anvisningar.

Alla kablar av den typen jag känner till är gjorda för fast förläggning och då ska den sitta fast när den inte ligger i marken.
 
Lösningen är naturligtvis att fylla på med jord ovanpå kabel och isolering så att den hamnar under markytan!

Obs!!! Denna kommentaren är inte seriös.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
nu har jag varit nere och tittat o det står så här på kabeln:

Vatan Kablo N2XY 5G6 rm 0,6/1 kV TS IEC 60502-1 TS EN 50575 Eca
 
Det som ev. skulle vara till nackdel när kabeln ligger "naken" är om små gnagare ger sig på den. Nu är det inte så vanligt men det händer.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Totte_S
Köp några lämpliga spikklammer 14-18mm och fäst upp den i bjälklaget.
 
E elmont skrev:
Det som ev. skulle vara till nackdel när kabeln ligger "naken" är om små gnagare ger sig på den. Nu är det inte så vanligt men det händer.

är det tillåtet at ha den lös på isoleringsmattan eller borde jag be någon fixa ett rör eller liknande?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Köp några lämpliga spikklammer 14-18mm och fäst upp den i bjälklaget.
det är timmerstockar med 1.5 meters mellanrum. den kommer att hänga som en gammal telefonledning.
 
S Stefansod68 skrev:
är det tillåtet at ha den lös på isoleringsmattan eller borde jag be någon fixa ett rör eller liknande?
Det är tillåtet att ha del liggandes löst, tänk på tex kabelstegar/rännor
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Vill du ha bort den från marken så kan du spika en bräda mellan balkarna och sedan klamra iden, men som sagts, inget fel direkt och den ligger ju inte utsatt där den ligger.
Jag hade aldrig lagt en kabel löst på marken i en grund, höjden av bekvämlighet, under förutsättning att det går att sätta fast den.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Lägg den åtminstone i en slang för att förhindra gnagare. Jag vet inte vad det är med gnagare och kablar men jag fick byta en kabel som låg löst under en altan senast förra veckan för den var söndertuggad. Visserligen en datakabel och din kabel är bra mycket tjockare i höljet men man vet aldrig.
Jag hade spikat upp en bräda mellan stockarna och klamrat den där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En uppspikning mot bjälklaget hjälper inget mot gnagarangrepp. Lägga kabeln i rör kräver bortkoppling i något ände och iträdning av kabeln i ett rör, kanske inte helt lätt.
Kabelbeteckningen ger inga hänvisningar till tillåtna installationssätt. Kabeln har PEX-isolering och PVC-yttermantel. PVC är inte särskilt motståndskraftig mot gnagarangrepp.
Jag personligen hade inte gjort någonting alls. Är man rädd för råttor så kan man lägga en bädd av murbruk/betong/0-40 ovanpå, så gör man med sjökablar som behöver lite extra mekaniskt skydd ( i verkligheten är dessa skydd lite grövre, typ cementsäckar, betongmatrasser, stensträngar).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En uppspikning mot bjälklaget hjälper inget mot gnagarangrepp. Lägga kabeln i rör kräver bortkoppling i något ände och iträdning av kabeln i ett rör, kanske inte helt lätt.
Kabelbeteckningen ger inga hänvisningar till tillåtna installationssätt. Kabeln har PEX-isolering och PVC-yttermantel. PVC är inte särskilt motståndskraftig mot gnagarangrepp.
Jag personligen hade inte gjort någonting alls. Är man rädd för råttor så kan man lägga en bädd av murbruk/betong/0-40 ovanpå, så gör man med sjökablar som behöver lite extra mekaniskt skydd ( i verkligheten är dessa skydd lite grövre, typ cementsäckar, betongmatrasser, stensträngar).
Att spika upp den under en bräda tar givetvis inte bort risken för gnagarangrepp helt men jag vågar påstå att det hjälper mycket jämfört med att den ligger löst på marken.
 
Lägger man en kabel på undersidan av en bräda så garanterar jag att inga gnagare är intresserade av att försöka klamra sig fast samt hänga och gnaga.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.