Clarken37
F fsn skrev:
Tjänar man 130k i månaden eller vad det nu råkar vara i det här fallet så är man vanligtvis redan övertidsavlöst. Men jag håller med i sak, det är småaktigt att själv göra valet att man vill saka sin egen karriär för att vara med barnen, inte tillåta att mannen gör det istället och samtidigt ställa orimliga krav.
Som du säger. Inga högre tjänstemän får övertid. Snarare jobbar vi 60 timmar i veckan och får betalt för 37.

Min gode vän som är idrottslärare lägger drygt 30 timmar per vecka och har 12 veckors ledig per år. Tjänar 52k i månaden. Visst hen blir inte rik men det är en ganska brutal timpenning för att hålla i spökboll och lite orientering
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Denna då i Nacka, 9 mille, färdigt flytta in, inte sekelskifte men byggt i gammal stil med härliga fönster i stora rummet, vad är det för fel på detta?
[länk]
En postmodern pastisch är inte ett gammalt hus :)
 
Jag är lite nyfiken @Clarken37 om den här tråden gett dig några nya infallsvinklar eller om du är kvar på samma plats som när du startade tråden. Bortsett från alla märkliga tips om att lämna Stockholm fast du inte vill 😎 så är väl de flesta överens om att era önskemål inte går att uppfylla, så vad blir ditt nästa steg? Sucka, kämpa på och bo kvar är också ett svar.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ja. Hon är inte speciellt intresserad av att göra mer karriär utan VILL vara den som är mest med barnen. Kliver jag ned ett pinnhål är det så mycket netto som försvinner att det blir väldigt svårt för henne att kompensera.
Hon verkar vilja vara trad-wife (eller trad-sambo), men frågan är: vill du vara trad-husband?
Clarken37 Clarken37 skrev:
Jag har ställt frågan. Vill du flytta till kommun X? Det innebär att det finns drömhuset du vill ha. Men ekonomin kommer gå från X till Y och kräva rejäla uppoffringar. Svaret blir nej.
Om du frågar vidare vad som är hennes realistiska alternativ, vad svarar hon då? Och vad svarar hon om du frågar hur hon tänker bidra till att göra husdrömmen möjlig? Inget av det är konstiga frågor att diskutera i en sund relation.

Det framstår som om hon kräver arbete av dig som hon inte är beredd att göra själv, "klart han ska jobba ihop till mitt drömhus åt oss!".
Det framstår också som om du ger och erbjuder med vänster hand, "OK då, vi kan flytta till Borlänge till ditt kära 1930-talshus, men kom inte till mig och klaga när du får sätta fläckiga loppiskläder på ungarna, för att vi behövt göra såna uppoffringar."
Det här är överdrivet, jag vet, men det är inte elakt menat (så säger alla passivt aggressiva människor, jag vet det med).

Förhoppningsvis har ni drygt halva livet kvar, kanske till och med tillsammans om ni hittar en gemensam riktning att dra åt. Det går att planera och arbeta för att förverkliga drömmar rätt långt in i framtiden, det som inte är möjligt nu kan mycket väl vara möjligt om 10-20-30 år. Som sagt, det mesta är möjligt, men kanske inte samtidigt och kanske inte överallt.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Som du säger. Inga högre tjänstemän får övertid. Snarare jobbar vi 60 timmar i veckan och får betalt för 37.
Ja, det verkar tyvärr vara så i vissa yrken. Då är frågan vad timlönen netto blir...
Clarken37 Clarken37 skrev:
Min gode vän som är idrottslärare lägger drygt 30 timmar per vecka och har 12 veckors ledig per år. Tjänar 52k i månaden. Visst hen blir inte rik men det är en ganska brutal timpenning för att hålla i spökboll och lite orientering
Bara kommunalskatt och kan man snickra själv så kan du troligen inte ens med din lön betala en hantverkare en timme.

Men nog måste 52 vara ovanligt bra för en idrottslärare? Vad tjänar en matte/fysik gymnasielärare?


Kunde förresten inte din fru finsnickeri? Det kanske är en del i detta. Att hon gärna vill ha ett hus att jobba med? Man ska inte undervärdera oavlönat arbete!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det framstår också som om du ger och erbjuder med vänster hand, "OK då, vi kan flytta till Borlänge till ditt kära 1930-talshus, men kom inte till mig och klaga när du får sätta fläckiga loppiskläder på ungarna, för att vi behövt göra såna uppoffringar."
Det här är överdrivet, jag vet, men det är inte elakt menat (så säger alla passivt aggressiva människor, jag vet det med).
Om det istället var att flytta till Uppsala eller Göteborg.

Lite som att säga att antingen blir det en Dacia eller en Porsche.

Kan ni inte komma lite närmare och kompromissa.

Tex Edsviken och 20-tal eller Täby Kyrkby och ett litet hus som inte är topprenoverat. 10 minuter längre pendling. 1% högre kommunalskatt.

Trots allt är det bara Täby av de ställen du vill bo som har riktigt låg. Stockholm, Danderyd, Sollentuna mfl har ungefär samma och ungefär 1% högre...
 
Clarken37
J JohanLun skrev:
Ja, det verkar tyvärr vara så i vissa yrken. Då är frågan vad timlönen netto blir...

Bara kommunalskatt och kan man snickra själv så kan du troligen inte ens med din lön betala en hantverkare en timme.

Men nog måste 52 vara ovanligt bra för en idrottslärare? Vad tjänar en matte/fysik gymnasielärare?


Kunde förresten inte din fru finsnickeri? Det kanske är en del i detta. Att hon gärna vill ha ett hus att jobba med? Man ska inte undervärdera oavlönat arbete!
Utbildade lärare i Stockholm som tuggat på några år och vågat byta jobb ligger ofta runt 50k
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En postmodern pastisch är inte ett gammalt hus :)
Spelar roll såg trevligt ut, intrikat trädgård å nära tilll bad å båt. Nacka som TS vill. :)
 
Clarken37
J JohanLun skrev:
Ja, det verkar tyvärr vara så i vissa yrken. Då är frågan vad timlönen netto blir...

Bara kommunalskatt och kan man snickra själv så kan du troligen inte ens med din lön betala en hantverkare en timme.

Men nog måste 52 vara ovanligt bra för en idrottslärare? Vad tjänar en matte/fysik gymnasielärare?


Kunde förresten inte din fru finsnickeri? Det kanske är en del i detta. Att hon gärna vill ha ett hus att jobba med? Man ska inte undervärdera oavlönat arbete!
Jo hon skulle sannolikt jobba dag och natt i åratal om hon fick ett hus hon gillade. Hon är verkligen inte rädd för att hugga i och extremt driftig när hon vill något.

Hon är också extremt estetisk och älskar allt som är praktiskt. Alla målare vi har haft gör ett sämre jobb än hon och även en del snickare. Även om det går snabbare för dem såklart med all utrustning.
 
  • Gilla
Radhussemlan och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
R Radhussemlan skrev:
Denna då i Nacka, 9 mille, färdigt flytta in, inte sekelskifte men byggt i gammal stil med härliga fönster i stora rummet, vad är det för fel på detta?
[länk]
Tack för tips men den där kåken behöver man en krigskassa till. Dessutom är den redan uppbudad till 9,4m.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Jo hon skulle sannolikt jobba dag och natt i åratal om hon fick ett hus hon gillade. Hon är verkligen inte rädd för att hugga i och extremt driftig när hon vill något.

Hon är också extremt estetisk och älskar allt som är praktiskt. Alla målare vi har haft gör ett sämre jobb än hon och även en del snickare. Även om det går snabbare för dem såklart med all utrustning.
Det är ändå positivt! Frågan är var ni kan mötas? Går det att ha en något mindre krigskassa för renovering om sambon får göra en del av jobbet istället för att leja bort det?
 
  • Gilla
Clarken37 och 2 till
  • Laddar…
F
E Einh skrev:
Nä det framgår inte alls. Dina argument håller inte. Man kan leva betydligt billigare på landet än vad man gör i Stockholms innerstad. Punkt.

Men visst, om man behöver en 10-veckors semester i Spanien varje år för att kunna landa och slappna av så är inte landet det optimala boendet för det nej.
Då behöver du hjälp, jag är rätt säker på att alla normalbegåvade förstår vad jag menar. TS lurar på ett boende, inte på att bli amish.

Det är för boendet och lite eventuellt lite kommunal service som är landet kan vara billigare. Kommunikationer kan tex vara mycket dyrare, mat kostar med små variationer ganska lika mycket i hela landet. Försäkringar är vanligtvis billigare på fordon om man bor rätt på landet. Löner är generellt ganska mycket lägre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då behöver du hjälp, jag är rätt säker på att alla normalbegåvade förstår vad jag menar. TS lurar på ett boende, inte på att bli amish.

Det är för boendet och lite eventuellt lite kommunal service som är landet kan vara billigare. Kommunikationer kan tex vara mycket dyrare, mat kostar med små variationer ganska lika mycket i hela landet. Försäkringar är vanligtvis billigare på fordon om man bor rätt på landet. Löner är generellt ganska mycket lägre.
Ja? Att hitta rätt boende på landet gör att ens boendekostnader blir lägre. Man behöver inte bli Amish bara för det.

Jag tycker det är off-topic att insinuera om min, enligt dig, brist på intelligens. Men det får stå för dig. Jag känner mig trygg på högra sidan av normalfördelningskurvan.
 
F
E Einh skrev:
Ja? Att hitta rätt boende på landet gör att ens boendekostnader blir lägre. Man behöver inte bli Amish bara för det.

Jag tycker det är off-topic att insinuera om min, enligt dig, brist på intelligens. Men det får stå för dig. Jag känner mig trygg på högra sidan av normalfördelningskurvan.
Det var du, inte jag som svävade ut om egen mjölk och kött…. Så amish var nog du och ingen annan.

Men för sista gången då, vad är billigare med att bo på landet själva förutom boendet och inköpta tjänster från tex hantverkare?
 
@fsn @Einh er diskussion hjälper knappast TS så kanske ni kan fortsätta diskutera privat. Självklart kan man klara sig på lägre lön om inte hela lönen går till husränta, oavsett om mjölken kostar detsamma eller inte. Men TS vill bo kvar i Stockholm så det är en ickefråga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.