Demmpa Demmpa skrev:
Det går alldeles utmärkt att ha termostater på alla radiatorer/golvvärmeslingor även när en värmepump är inblandad....
Kort och gott: Du har fel.
 
Innan många termostater har hunnit strypa flödet så ska centrala reglersystemet ha hunnit styra ner framledningstemperaturen, om inte så är systemet felaktigt injusterat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sepani skrev:
Självklart kan det inte vara en exakt vetenskap då det bygger på algoritmer. Jag skulle dock inte vara förvånad om estimatet ligger åtminstone i närheten av sanningen. 🙀
Från vår tibber har vi 89kwh uppvärmning.
Energianvändning i juni: 529 kWh. Fördelning: Beteende 192 kWh (37%), Alltid på 134 kWh (25%), Laddning av elbil 114 kWh (22%), Uppvärmning 89 kWh (16%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FLVP har 99,83kwh och LLVP 20,99, så total riktigt 120,82 jämfört med Tibets ”gissade 89”.
Så skulle inte alls lita på Tibbers o se det som en gissning.
Skärmbild som visar energiförbrukning för FLVP i juni 2024. Total energi: 99,83 kWh, diagram över kWh per dag, uppdelat per fas (A, B, C) och återvunnen energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar energiförbrukning i kWh för LLVP i juni 2024, med aktuell förbrukning i blått och tidigare period i gult. Sammanlagd energiförbrukning är 20,99 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Appar av den typen skattar bara hur mycket som hamnar i var kategori av beteendet hur lasterna åker upp och ned, vilka faser och hur i stora steg det steppar samt när i tiden på dygnet och försöker av det kategorisera och det blir alltid 'spill' någonstans som hamnar i någon av kategorierna.

vill du veta hur mycket värmepumpen egentligen drar så görs det bäst med liknande en DIN-skene-elmätare som elektrikern monterar in åt dig för enbart värmepumpens räkning.
 
Vi har också vattenburen värme via LLVP och bor i södra Sverige. Det har varit ett ganska regnigt juni. 12 grader på natten och 16 grader på dagen ibland och det innebär ju att värmen behöver gå lite.

Så här ser det ut för oss (gammalt hus, 236 m² med 2-glasfönster). 72 kWh. Jag övervakar vad pumpen sysslar med på dagsbasis och det är definitivt inte enbart uppvärmning av vatten här.
 
  • Energiförbrukningsöversikt för juni månad med fördelning av kostnader i en app: totalt 347 kr (594 kWh), kyl/frys 214 kr, beteende 82 kr, elbil -1 kr, uppvärmning 52 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Om flertalet termostater stänger samtidigt så kan värmepumpen i värsta fall stanna med högtryckslarm eftersom den inte blir av med värmen någonstans utan värmen bara ackumuleras i ledningarna. Då ska den koppla till el-patronerna istället men man kan behöva starta om värmepumpen för att kompressorn ska börja jobba igen.
100% sant.

Skulle strypa in mina radiatorer via ventilhuset, ströp alldeles för mycket. Resultatet? Hög kondensortemperatur larm och VP börja gå på elpatron istället.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
RobGum RobGum skrev:
Vi har också vattenburen värme via LLVP och bor i södra Sverige. Det har varit ett ganska regnigt juni. 12 grader på natten och 16 grader på dagen ibland och det innebär ju att värmen behöver gå lite.

Så här ser det ut för oss (gammalt hus, 236 m² med 2-glasfönster). 72 kWh. Jag övervakar vad pumpen sysslar med på dagsbasis och det är definitivt inte enbart uppvärmning av vatten här.
Intressant. Om jag drar bort elbil ligger jag ändå rejält över. Vi har yta 280 m2, 70-tal men bra isolering. Dock tar FTX en del.
 
RobGum RobGum skrev:
Vi har också vattenburen värme via LLVP och bor i södra Sverige
Br en petimäter observation:😉

Du menar LuftVattenVärmePump (LVVP)
och inte en LuftLuftVärmePump (LLVP)
 
D Dilato skrev:
Br en petimäter observation:😉

Du menar LuftVattenVärmePump (LVVP)
och inte en LuftLuftVärmePump (LLVP)
Helt korrekt observation. 😅
 
L Lechuza skrev:
100% sant.

Skulle strypa in mina radiatorer via ventilhuset, ströp alldeles för mycket. Resultatet? Hög kondensortemperatur larm och VP börja gå på elpatron istället.
För hög framledningstemperatur mot vad som behövs och/eller för hög fart på cirkulationspumpen mot vad som behövs.
 
Precis som andra redan sagt så är det förkastligt att förlita sig på "smarta" mätare som gissar sig till vad som orsakar förbrukning..... Går det inte att bläddra fram i nån meny på VP vad den tillverkat?

Sen har även även alla rätt som råder till att ej strypa flödet med termostater, bästa liknelsen jag hört är att det blir samma sak som att sätta sig i bilen, trycka full gas och sen justera farten genom att trycka olika hårt på bromspedalen.......
1000 gånger bättre att experimentera fram en värmekurva som fungerar bra i de flesta fall och sen acceptera att det blir aningen för kallt eller för varmt i nått rum.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Sen har även även alla rätt som råder till att ej strypa flödet med termostater, bästa liknelsen jag hört är att det blir samma sak som att sätta sig i bilen, trycka full gas och sen justera farten genom att trycka olika hårt på bromspedalen.......
1000 gånger bättre att experimentera fram en värmekurva som fungerar bra i de flesta fall och sen acceptera att det blir aningen för kallt eller för varmt i nått rum.
Du missuppfattat hur termostaterna på radiatorerna ska arbeta ihop med resten av systemet.

Först ställa in rätt Kv-värde på alla radiatorventiler, så att det blir jämn temperatur mellan de olika rummen. Kv-värdet är ofta projekterat.

När sen värmesystemet driftsätts så justeras värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.
Givetvis är innegivan placerad på lämpligt ställe. På så sätt blir det jämn temperatur I bostaden oberoende utetemperaturen.

Men för att tex inte radiatorn i köket ska stå å brassa på värme samtidigt som man tillför köket en massa värme via matlagning så sätter man termostater på radiatorerna. Termostaterna bör vara inställda ca 1⁰ varmare än normala rumstemperaturen, på så sätt kommer de bara strypa när rummet får extra värmetillförsel. Att flera/många termostater skulle strypa flödet innan centrala reglersystemet har dragit ner framledningstemperaturen, då är något fel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Givetvis är innegivan placerad på lämpligt ställe. På så sätt blir det jämn temperatur I bostaden oberoende utetemperaturen.
Nu inser jag att vi jämför äpplen o päron då mina erfarenheter och "kunskaper" kommer från värmesystem med ingjuten golvvärme i hela huset, detta har en otroligt mycket större tröghet än radiatorer.

Men innegivare är ett absolut "big no-no" i min värld, det är nog enbart något att alls fundera på när man har radiatorer o det är ju det TS har....

Jag hävdar dock fortfarande att termostater som stryper flödet i grunden är en dålig ide när man har VP, möjligen kan det fungera bättre om man sätter en större acc-tank mellan VP och radiatorkretsen, så att VP har en större volym vatten att jobba mot.
 
Alltså... visst kan man ha någon enstaka termostat i t ex kök eller liknande.
Jag själv har det just i köket (1 av 13 radiatorer).
Resten är väldimensionerade och avvägda så att dom kan stå öppna med bra komfort i resten av kåken.
Det är vad man ska eftersträva eftersom varje grad högre som VP måste jobba emot innebär sämre verkningsgrad och högre belastning på kompressorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.