Hej!

Jag har tänkt köpa in en avfuktare till källaren då det är fukt som tränger in. Samt för att tvätten ska torka snabbare.
Jag letar efter en avfuktare som kan stå på 24/7 med så låg energiförbrukning som möjligt.
Kommer ställa den vi ett avlopp så storlek på tank osv har ingen betydelse.

Källaren är cirka 70kvm men kommer ha dörrar öppna hela vägen till övervåningen för spridning av värme. Med det sagt tänker jag att den inte behöver vara jättestor. Bara den tar bort det värsta i det rummet där den ska stå, vilket är cirka 20kvm.

Har ni något bra tips? Den får gärna kosta under 3000:-

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonathan Nie
  • Laddar…
Har luftvärmepump på övervåningen som pressar ner värmen ganska så bra till källaren.

I vintras kröp det kyla längstmed röret från kranen på utsidan av fasaden ner till närmsta koppling som låg cirka 40cm in från ytterväggen i tvättstugan. röret var tömt på vatten men kylan tog sig ända förbi kopplingen som då sprack när det frös.

så med anledning av detta vill jag iallafall vintertid ha öppen dörr till tvättstugan vart alla vattenrör går så inget mer råkar frysa.

sen sjunker ju fuktig luft så tänker att om det är öppet mellan våningarna är det bara bra. då tar den bort den fuktigaste luften. Har inget emot om den jobbar 24/7. Vill bara inte ha en saftig elräkning.

Kanske tänker fel nu men kan man inte jämföra en avfuktare med ett värmeelement? på det sättet att ett litet element inte värmer upp så fort men att den ökar ju värmen och framförallt i nära anslutning till det.
 
Den el som avfuktare förbrukar omvandlas till värme där den står. Sedan tillkommer lite ytterligare värme som uppstår när vattenånga kondenseras till vatten. Då avges också en del värme till rummet där avfuktaren står.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Jonathan Nie Jonathan Nie skrev:
tror ni 42-44 decibel går igenom taket till övervåningen?
Nej.
 
  • Gilla
Jonathan Nie
  • Laddar…
Jag har en Eeese Hugo 20l i källaren som jag är väldigt nöjd med. Liten, tyst, snygg, display, avfuktar som den ska.

Har även en Woods ED50f i tvättstugan och den gillar jag inte alls. Woods känns omodern och som en ofärdig prototyp, böjd plåt, dåliga hjul, väldigt stor och framförallt låter den fruktansvärt högt från kompressorn. Eeese Hugo låter knappt alls utanför rummet den står i. Speciellt inte på lågt fläktläge.
 
  • Gilla
Jonathan Nie och 1 till
  • Laddar…
Jonathan Nie Jonathan Nie skrev:
... kan man inte jämföra en avfuktare med ett värmeelement? på det sättet att ett litet element inte värmer upp så fort men att den ökar ju värmen och framförallt i nära anslutning till det.
Den del av kompressorn och fläkten som är elförbrukning funkar ju som ett el-element.
Sedan får man tillbaka litegrann "gratisenergi" av att vattenångan kondenserar, den s k ångbildningsentalpin som ligger på 2257 kJ/kg vatten.
Edit: Såg att jag var tvåa på bollen
 
  • Gilla
Jonathan Nie
  • Laddar…
Beställde just Otto.

Tänkte att om ljudet går igenom det tunna golvet med adam varianten så kommer jag bli galen. samt att energiförbrukning var så pass mycket lägre.

hoppas kapaciteten räcker till.
stänger jag källardörren är det ju knappt 70kvm i hela källaren. och då kan jag begränsa det stegvis från det om det inte räcker till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.