M
Hej,
Söker tips på hur man ska tänka kring placering av komplementbyggnader. Jag tänker mest utifrån ett estetiskt perspektiv. Dvs att det blir en harmoni i husens placering i förhållande till tomten och varandra. Finns det några vedertagna principer att utgå ifrån?

Allt som rör bygg/bygglovsregler har vi koll på (detaljplaner, avstånd från tomtgräns osv).

Vi har i dag en tomt på 1700 kvm, skogstomt, ett fritidshus på 85kvm och ska nu bygga en gäststuga/friggebod 15 kvm samt en förrådsbod.

Förstår att en ritning osv skulle underlätta men jag tänkte först höra om det finns några bra sidor som jag bör kika på, eller om någon i forumet har kloka tips.
 
Totte_S
Jag tror att en väl genomtänkt placering där hänsyn är tagen till husets funktion kommer att se bra ut.
Ett utedass vill man kanske ha i ett annat läge än en gäststuga. I En gäststuga vill man även ha lite trevlig utsikt och kanske skyddad placering från huvudbyggnaden. Ett hemmakontor kanske ska ligga lite närmre huvudbyggnaden osv. Kanske ni har någon vy ni vill skärma av från er uteplats eller liknande.
Jag är långt ifrån arkitekt, men tror absolut att ni själva kan få till en trevlig placering om ni tänker till ur många perspektiv.
 
  • Gilla
MoMag och 1 till
  • Laddar…
M
Totte_S Totte_S skrev:
Jag tror att en väl genomtänkt placering där hänsyn är tagen till husets funktion kommer att se bra ut.
Ett utedass vill man kanske ha i ett annat läge än en gäststuga. I En gäststuga vill man även ha lite trevlig utsikt och kanske skyddad placering från huvudbyggnaden. Ett hemmakontor kanske ska ligga lite närmre huvudbyggnaden osv. Kanske ni har någon vy ni vill skärma av från er uteplats eller liknande.
Jag är långt ifrån arkitekt, men tror absolut att ni själva kan få till en trevlig placering om ni tänker till ur många perspektiv.
Tack! Ja vi har en del möjliga placeringar på tomten, och tänker att gäststugan både bör ligga lite avskilt men samtidigt ”hänga ihop” med huvudbyggnad så att man skapar en helhetskänsla och en harmoni.
Men sen fastnar vi.

Jag vill få till en känsla av att allt hänger ihop, med naturliga flöden mellan huvudbyggnad, gäststuga, förråd osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.