O oddiq skrev:
Googlar jag den termostaten kommer jag till [länk]

Där står det att kapillärröret är 1050mm. När jag mäter mitt är det 850mm . Är det något problem med olika längd?
dessa sitter oftast i ett rör med viss längd
skjut in den nya lika långt
överblivet låter du vara kvar i slingan som var från början på den nya termostaten
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo att det är termostaten som det är fel på är jag med på. Det jag mest funderar på om det är rätt termostat. Men jaga köper den så får jag slänga in en termometer och ställa in frysen så den når -18 grader
 
O oddiq skrev:
Jo att det är termostaten som det är fel på är jag med på. Det jag mest funderar på om det är rätt termostat. Men jaga köper den så får jag slänga in en termometer och ställa in frysen så den når -18 grader
enligt electrolux är det rätt termostat det står i original reservdelslista, inga problem med att finna.

tveksamt om en frösabox med R12 kan hålla så varmt som -18C brukar ligga runt -22C och -24C i botten
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är inga större problem för en R600a-maskin att bli så kall den heller - men i jakten på bättre energiklassning så har marginalerna och bör-värdena minskat och med elektroniska termostater kan man inte längre ställa för 'mycket kallare' än -18 grader' utan typ max -21 grader C och att man skippat infrysnings-läget där kompressorn tvångsskörs kontinuerligt utan att någon termostat bryter strömmen oavsett hur kallt det blir.

- vilket är trist då det inte går att frysa in mättad saltlake då det kräver -22 grader C även om det även då tar lång tid.

Gamla R12-maskiner var det inte så noga med termostatinställningen och där kunde de lätt gå kallare än -25 grader C i var och varannan frysbox.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det är inga större problem för en R600a-maskin att bli så kall den heller - men i jakten på bättre energiklassning så har marginalerna och bör-värdena minskat och med elektroniska termostater kan man inte längre ställa för 'mycket kallare' än -18 grader' utan typ max -21 grader C och att man skippat infrysnings-läget där kompressorn tvångsskörs kontinuerligt utan att någon termostat bryter strömmen oavsett hur kallt det blir.

- vilket är trist då det inte går att frysa in mättad saltlake då det kräver -22 grader C även om det även då tar lång tid.

Gamla R12-maskiner var det inte så noga med termostatinställningen och där kunde de lätt gå kallare än -25 grader C i var och varannan frysbox.
det var det jag menade att förr var hållbarheten på maten viktigare än i dag
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tackar för allas engagemang! Frysen fungerar perfekt nu 👌
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.