Jag har läst att rören kan monteras vertikalt och att tilloppet kommer in överst och returen underst.

Tittar jag på bilder ser det dock ut som att dom allra flesta monterar rören horisontellt. Frågan är alltså om jag borde göra om det jag gjort nu och sätta rören horisontellt istället?

Kom gärna med tankar om hur högt upp dom bör komma ut. Tänker att jag ska lägga något lagom billigt laminatgolv på golvspånet.
 
  • Grå rör monterade horisontellt genom en metallplatta, med en tumstock för att mäta höjden på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur höga radiatorer?
På vilken höjd är underkanten på fönsterna?
Ska det finnas fönsterbräda? Höjd till underkant?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur höga radiatorer?
På vilken höjd är underkanten på fönsterna?
Ska det finnas fönsterbräda? Höjd till underkant?
Troligen kommer det aldrig monteras några radiatorer, eftersom det kommer upp tillräckligt mycket värme från undervåningen och övervåningen mest är gjord som förvaringsvind. Men jag vill ändå ha det förberett om det nu ska komma att nyttjas.

Det är sneda takfönster över och väggen är 90cm hög.
 
  • Bild på en vägg med sned takfönster ovanför och förberedande installation av rör och anslutningar för eventuell framtida montering av radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Sidokoppla en radiator, tex en Purmo V4 skulle vara väligt estetiskt tilltalande med Purmo K22!

Vinklad kopplingsdel för sidokoppling av radiator, exempelvis en Purmo V4, för ett estetiskt tilltalande resultat med Purmo K22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
Hittat ett sådan här radiatorkoppel med vilket man kan göra både ock. Så jag behöll rören som jag satt dom.

Tack föra svaren!
 
  • Tre radiatorkoppel i metall, stående vertikalt med olika inställningar, för att ansluta rör till en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Köper du en radiator typen Thermopanel V4 (finns givetvis fler tillverkare) så har den dolt koppel.

Behåll rören som du har satt dom!
Ingen tvekan alls.

👍

Vit radiator av typen Thermopanel V4 med dolt koppel och en röd detalj i det övre högra hörnet. Den har vertikala sektioner och en platt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.