Hej, jag behöver byta stickkontakt på min dammsugare, jag köpte en ny kontakt från clas ohlson (
https://www.clasohlson.com/se/Greppvanlig-stickpropp/p/36-1318 ) denna

Jag har knipsat av gamla kontakten och såg nu att den inte är jordad, vad jag har kunnat läsa mig till är den dubbelisolerad? Stämmer det?

Får jag använda den kontakten jag köpt eller kommer jag bränna upp min lägenhet?

Lägger in bild på den gamla
 
  • En hand håller en avklippt, grön elkabel med två synliga ledare (en blå och en brun) som visar ändarna av en icke-jordad dammsugarkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön stickkontakt för dammsugare hålls i hand, bakgrund av matta och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja din dammsugare är dubbelisolerad så det är inga problem med den nya stickproppen, bara du inte kopplar in nått på jorden i stickproppen. 👍
Ps
Se till att dragavlastningen blir ordentligt gjord.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Jag gjorde detsamma på en 25 år gammal Volta. Inga problem. Det som är det allra viktigaste är att dragavlastningen i nya stickproppen verkligen spänner fast kabeln ordentligt då dammsugare är väldigt utsatta för drag och ryck i kabeln.

Edit: Lämna också extra längd på enskilda ledarna inne i kontakten så det finns utrymme för kabeln att glida lite utan att ledarna rycks ur stiften.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Gjorde precis ett sådant byte på min dotters dammsugare efter att kaninen hade sett till att kabeln behövde minskas i längd med ca två meter. Satte dit en jordad kontakt som dottern hade köpt men inte riktigt vågade byta själv. Så hon fick göra bytet och jag instruerade och kontrollerade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tusen tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.