Har precis byggt en altan i kärnfuru.

Har stolar med ganska smala stålben och krävs typ ingenting för att det ska bli tryckmärken i golvet. Skulle man sitta i stolen blir direkt djupa märken i golvet. Provade att köpa matta och lägga under stolarna, men inte ens det räcker.

Tips någon vad man skulle kunna lägga/sätta under benen för att förebygga detta? Gärna något material man kan köpa i butik och enkelt fixa själv. Behöver inte vara som en tass utan helt enkelt något material som jag kan lägga under.

Tack på förhand!
 
Det går kanske att köpa rundstav och borra ur ett hål med passande diameter som stolsbenen som en "sko"? 🤔😎
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Klassikern:

Gröna stolar med metallben i ett rum. Tennisbollar har satts fast på benen för att skydda golvet och minska ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Stolar med smala ben passar kanske bättre på slät marksten? Jag har inte lösningen på ditt problem men tror att du bör ha andra möbler på kärnfurutrallen.

Jag använder själv enkla utemöbler från Grythyttan, de passar på såväl gårdsgrus, kullersten, gräsmatta och trallvirke eftersom de har ordentliga ben.
 
F fribygg skrev:
Stolar med smala ben passar kanske bättre på slät marksten? Jag har inte lösningen på ditt problem men tror att du bör ha andra möbler på kärnfurutrallen.

Jag använder själv enkla utemöbler från Grythyttan, de passar på såväl gårdsgrus, kullersten, gräsmatta och trallvirke eftersom de har ordentliga ben.
Låter klokt! 😊
 
zarkov zarkov skrev:
Klassikern:

[bild]
Så snyggt! 😉
 
J JonasJN skrev:
Det går kanske att köpa rundstav och borra ur ett hål med passande diameter som stolsbenen som en "sko"? 🤔😎
Bra förslag, men vill mig hitta en enklare lösning. Är inte så händig. 😊
 
KOLON golvskydd från IKEA?
 
F fribygg skrev:
KOLON golvskydd från IKEA?
Undrar om det går att klippa den i mindre bitar? 🤔
 
S Slottsfrun skrev:
Undrar om det går att klippa den i mindre bitar? 🤔
Jag tror Biltemas variant på golvskydd är mindre, annars kanske en rejäl bordstablett i motsvarande plastkvalite kunde vara värd att prova om du ska ha stolarna kvar på den nya trallen?
 
F fribygg skrev:
Jag tror Biltemas variant på golvskydd är mindre, annars kanske en rejäl bordstablett i motsvarande plastkvalite kunde vara värd att prova om du ska ha stolarna kvar på den nya trallen?
Vilken smart idé! Har du tips på vilken typ du menar? Bör ju vara lite tjocklek på den, tänker jag…
 
F fribygg skrev:
Jag tror Biltemas variant på golvskydd är mindre, annars kanske en rejäl bordstablett i motsvarande plastkvalite kunde vara värd att prova om du ska ha stolarna kvar på den nya trallen?
Kom på en idé! IKEA har runda glasunderlägg i både kork och bambu. Det kanske skulle funka att lägga under stolsbenen?! Vilken sort tror du är att fördra? Bambu kanske?
 
S Slottsfrun skrev:
Kom på en idé! IKEA har runda glasunderlägg i både kork och bambu. Det kanske skulle funka att lägga under stolsbenen?!
Jag tror underläggen behöver vara större än så om det ska vara möjligt att flytta stolen lite när man sätter sig.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror underläggen behöver vara större än så om det ska vara möjligt att flytta stolen lite när man sätter sig.
Mm, så kan det säkert vara, men rent generellt borde det väl funka som material?
 
Javisst
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.