Är i en sommarstuga och vattnet rinner trögt i duschen så jag tänker rensa golvbrunnen. Är det någon som känner till denna modell och vet hur man ska komma åt och rensa? Dom golvbrunnar jag är van vid så brukar man "lyfta" upp en insats som man på ett enkelt sätt kan göra ren. Här verkar det inte finnas något att "lyfta upp" och allt verkar "sitta fast"... Hoppas någon har erfarenhet av modellen och kan hjälpa mig :).
 
  • Avtagen golvbrunnsinsats vid duschrenovering, med insatsen placerad bredvid öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Saelen skrev:
Om jag minns rätt så sitter de i ett litet spår i delen som går nedåt och ska lyftas rakt upp. Mot kanten sitter den med ett par nabbar

[länk]
Oh tack för ett snabbt svar och länken - uppskattas! Jag ska testa på en gång och se om jag får upp den!
 
Funkade det?
 
S Saelen skrev:
Funkade det?
Tackar - vad snällt som frågar :)! Jag fick upp den "böjda plastskivan" (men den satt fast hårt). I andra avlopp brukar det finns en insats att kunna lyfta upp där det samlats smuts, hår mm vilket gör det lätt att rengöra. Men i denna golvbrunn är det bara ett hål rakt ner i avloppet på ena sidan och den andra är uppsamlingsplats för vatten. Om jag förstår rätt så går det bara att borsta rent de olika delarna men allt "mojs" som man i nyare golvbrunnar kan lyfta upp och ta bort/rengöra försvinner i detta rätt ner i avloppet. Har du erfarenhet av denna golvbrunn sedan tidigare (ser att den slutade tillverkas 1994)? När vi duschar rinner det väldigt trögt vilket det inte gjort tidigare, men det är ju ingen smuts i golvbrunnen, verkar sitta längre ner i avloppet (vilket gör det lite svårare..).
 
  • Öppen golvbrunn med ett böjt lock bredvid, avtäckt för att visa dess insida och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag har råkat på den där för många år sedan...

Problemet som du säger är att det stockar sig längre ner. Det är tyvärr bara rensfjäder som gäller för att försöka få loss längre ner/in.

Propplösare ska du undvika, framförallt om du har gjutjärn eftersom det bildas 'sten' som kan göra det värre samt att rören kan gå sönder om de är dåliga.

Rensfjäder, ev maskindriven och hett vatten som kan spolas ner brukar vara det bästa.

Hoppas det löser sig (pun intended) :)
 
S Saelen skrev:
Jo jag har råkat på den där för många år sedan...

Problemet som du säger är att det stockar sig längre ner. Det är tyvärr bara rensfjäder som gäller för att försöka få loss längre ner/in.

Propplösare ska du undvika, framförallt om du har gjutjärn eftersom det bildas 'sten' som kan göra det värre samt att rören kan gå sönder om de är dåliga.

Rensfjäder, ev maskindriven och hett vatten som kan spolas ner brukar vara det bästa.

Hoppas det löser sig (pun intended) :)
Tack för svar och förklaring! Vi har en rensfjäder, då ska jag ta med mig den till stugan nästa gång!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.