Jag har en off-grid stuga ute i skogen och vill dra in vatten från nyborrad brunn. Har en 24v pump som används för att få upp vatten till marknivå.
Stugan är an naturliga skäl inte uppvärmd hela tiden på vintern och behöver kunna dränera vattenslang när jag lämnar (kall vinter i Dalarna).

Funderar på att gräva ner ett pumphus på rostfri nivå där jag ställer en vattentank, gräver ner pex-slang på frostfritt som dras in i stugan och möjliggör dränering genom att pumpa tillbaka vattnet till tanken.

Finns det någon med erfarenheter här?
 
Nu vet jag inte vad det frostfria djupet ligger på i Dalarna men jag misstänker att du behöver ner rätt djupt för att nå frostfritt. Om du ska placera pumpen i marken behöver du se till så att det är väldränerat så att ditt utrymme inte blir vattenfyllt. Det hela för med sig rätt så mycket arbete så jag hade förberett ett utrymme ovan mark och att du tar med dig pumpen hem när du åker hem för säsongen och förvarar den frostfritt.

PEM-slang trål frysning relativt bra, kopplingar gör det inte (kulventiler ska öppnas 3/4 för att kulan inte ska frysa sönder).
 
Det viktiga är att du kan öppna en plugg/avtapp i de frostfria utrymmet där pumpen/hydropressen står och så öppnar man kranarna i huset så kommer slangen att dränera sig själv om det hela är placerat högre än pumpen - är det plastslang så fryser det inte sönder. Kopplingar och kranar är dock annan femma - att 'spara' på vattnet till en tank låter överdrivet - du har borrbrunn och då är vattenmängden inte en issue som det måste hushållas på.

Det svåra är att tömma alla delarna inne i huset så att det inte bli stående vatten kvar i krökarna och rörbitar inne i armaturer, i VV-beredare och dess blandningsventiler/säkerhetsventiler, i diskmaskin, kaffebryggare/espressomaskin, i vattenlås både i vasken och ev. toalett och vattentanken på dito toalett etc. (nu vet jag inte hur mycket du har av det i praktiken iom. att du matar med 24 Volt - men förstå principen så att du tittar med 'rätt ögon' och inte bara ser de stora grejorna som rymmer mycket vatten).

har du tex. vattenutkastare så kan några cl vatten kvar där gör att det fryser sönder för att det frös på fel ställe om du har otur...

många använder tryckluft för att blåsa ur sådana saker
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
paros paros skrev:
Jag har en off-grid stuga ute i skogen och vill dra in vatten från nyborrad brunn. Har en 24v pump som används för att få upp vatten till marknivå.
Stugan är an naturliga skäl inte uppvärmd hela tiden på vintern och behöver kunna dränera vattenslang när jag lämnar (kall vinter i Dalarna).

Funderar på att gräva ner ett pumphus på rostfri nivå där jag ställer en vattentank, gräver ner pex-slang på frostfritt som dras in i stugan och möjliggör dränering genom att pumpa tillbaka vattnet till tanken.

Finns det någon med erfarenheter här?
Brorsan har ett litet vattentorn som han pumpar vattnet till sen självfall in i stugan.
Har ett litet duschutrymme som ligger lägre än stugan där vi dränerar innan vintern.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Fick höra att dras det in vatten genom en vägg permanent så gäller
avloppsregler...däremot om det kopplas på en slang som ligger på
backen och har snabbkopplingar räknas det inte som permanent
och då kan en stenkista filtrera bort vattnet.
 
paros paros skrev:
Jag har en off-grid stuga ute i skogen och vill dra in vatten från nyborrad brunn. Har en 24v pump som används för att få upp vatten till marknivå.
Stugan är an naturliga skäl inte uppvärmd hela tiden på vintern och behöver kunna dränera vattenslang när jag lämnar (kall vinter i Dalarna).

Funderar på att gräva ner ett pumphus på rostfri nivå där jag ställer en vattentank, gräver ner pex-slang på frostfritt som dras in i stugan och möjliggör dränering genom att pumpa tillbaka vattnet till tanken.

Finns det någon med erfarenheter här?
G
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Fick höra att dras det in vatten genom en vägg permanent så gäller
avloppsregler...däremot om det kopplas på en slang som ligger på
backen och har snabbkopplingar räknas det inte som permanent
och då kan en stenkista filtrera bort vattnet.
I kommun där brorsan har stuga var det inventering av avlopp. Men stenkista vart godkänt då han inte har indragen el.
Hade el varit indragen resonera de så att tvättmaskin och diskmaskin kommer användas. Tomten sträcker sig ut i vattnet dessutom, ca 100m till stranden.
 
Är det ett alternativ att ställa ner en hydropress eller hydrofor på frostfritt?
Finns det någon som testat utan att tillföra extra värme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.