Hej!

Jag har målat om två stålpelare på altanen. Jag började med att skrapa bort färg och slipade sedan ned till ren metall. Jag la två lager av primer(se länk) därefter ett lager av täckfärgen. Efter första lagret av täckfärg såg allt bra ut men grundfärgen sken igenom på vissa ställen så la ett lager till av täckfärg. Jag väntade 2 dagar mellan lagren av täckfärg. På instruktionerna stod det att det inte ska regna kommande tre timmarna efter man har målat. 8 timmar efter lager två regnade det intensivt och idag på morgonen är det bruna fläckar över de väderutsatta delarna av stolparna. Om man slipar med sandpapper bleknar det och verkar inte gå igenom till själva metallen.

Jag gissar att det blivit någon interaktion mellan regn och färgen som då bildat ytlig rost. Tillverkarens rekommendationer om 3 timmar regnfritt verkar ju inte stämma.

Vad ska jag göra nu? Börja om från början? Slipa ned lite lätt och lägga ett till lager täckfärg? Hur lång tid ska man säkerställa att det inte regnar efteråt?

https://www.bauhaus.se/grundfarg-beckers-primex-metall-gra-750ml
https://www.bauhaus.se/metallfarg-beckers-tak-fasad-vit-bas-a-0-9l
 
  • Målad stålpelare på altan med bruna fläckar och rostbildning efter regn, omgiven av träplankor och byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått samma fenomen med vattenbaserad metallprimer.. Finns förklarat i en tråd här,vet dock inte vilken
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
När man slipar metallen (järn/stål) ligger det kvar metalldamm som man måste städa bort minutiöst för att slippa sådana här genomslag. Du har troligtvis blandat upp primern med metalldammet när du har målat och då rostar det i själva färgen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När man slipar metallen (järn/stål) ligger det kvar metalldamm som man måste städa bort minutiöst för att slippa sådana här genomslag. Du har troligtvis blandat upp primern med metalldammet när du har målat och då rostar det i själva färgen.
Hej!

Tycker att jag var väldigt noggrann när jag torkade av metalldammet. Rengjorde åtminstone 3 gånger och kunde inte se något spår när jag strök med hushållspapper för att se om det fanns kvar damm. Och om det fanns kvar lite metalldamm, borde inte två lager primer bundit upp denna, primern ska ju vara rostskyddande. Efter första lagret täckfärg så såg det fint ut.

Du tror inte det skett någon interaktion mellan täckfärgen och regnet?
 
Redigerat:
Det kan vara så att det är dammet som rostat av regnet.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan vara så att det är dammet som rostat av regnet.
Är det här en "dålig" primer för metall? Jag har målat några metalldetaljer tidigare men hade då en annan primer och tycker jag var betydligt mer noggrann med metalldammet denna gången.
 
A alkro skrev:
Hej!

Tycker att jag var väldigt noggrann när jag torkade av metalldammet. Rengjorde åtminstone 3 gånger och kunde inte se något spår när jag strök med hushållspapper för att se om det fanns kvar damm.

Du tror inte det skett någon interaktion mellan täckfärgen och regnet?
Då har du nog rengjort ordentligt. Jag fick nämligen samma problem på trä efter att (av misstag) ha använt ett slippapper som hade slipat lite stål innan och färgen var vattenbaserad vid tillfället. Normalt sett använder jag alltid lösningsmedelsbaserad primer till stål och gör rent med någon nafta eller aceton.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Då har du nog rengjort ordentligt. Jag fick nämligen samma problem på trä efter att (av misstag) ha använt ett slippapper som hade slipat lite stål innan och färgen var vattenbaserad vid tillfället. Normalt sett använder jag alltid lösningsmedelsbaserad primer till stål och gör rent med någon nafta eller aceton.
Ok, gissar att detta inte var en bra primer då, har använt en annan tidigare men färgbutiken som säljer den var stängd just den dagen jag skulle lägga primern.

Är det bara att börja om?
 
A alkro skrev:
Ok, gissar att detta inte var en bra primer då, har använt en annan tidigare men färgbutiken som säljer den var stängd just den dagen jag skulle lägga primern.

Är det bara att börja om?
Om det är vattenbaserad primer kan du tyvärr bara måla med vattenbaserad täckfärg på denna. Det finns ju dock rostkyddande vattenbaserad primer som håller rosten borta under en tid. Om du vill göra som du tidigare blev nöjd med är det bara att strippa av färgen. Slipa och/eller färgborttagning.

Edit: Denna har rostkydd och är vattenbaserad. https://www.flugger.se/inomhus/metallfarg/metal-pro-multiprimer/p-MULTI PRI/
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det är vattenbaserad primer kan du tyvärr bara måla med vattenbaserad täckfärg på denna. Det finns ju dock rostkyddande vattenbaserad primer som håller rosten borta under en tid. Om du vill göra som du tidigare blev nöjd med är det bara att strippa av färgen. Slipa och/eller färgborttagning.

Edit: Denna har rostkydd och är vattenbaserad. [länk] PRI/
ok, tack för info, hur strippar man enklast av färgen? Den gamla färgen var helt uppsprucken så den vara bara att skrapa bort men den här sitter ju lite bättre.
 
Sedan är det ju så att en primer är ”öppen” för att nästa färglager skall fästa ordentligt. Därmed blir det ju också öppet för inträngande fukt. Man måste täckmåla direkt när primern har torkat, helst vid tiden för övermålningsbarhet och inte senare. Vidare räcker det inte att bara rolla på primern. Det behöver efterstrykas så att färgen bilder en hel film.
 
A alkro skrev:
ok, tack för info, hur strippar man enklast av färgen? Den gamla färgen var helt uppsprucken så den vara bara att skrapa bort men den här sitter ju lite bättre.
Det finns olika färgbortagningsmedel som man penslar på och väntar några timmar. Gärna med en plastfolie över så att det inte torkar. Sedan brukar det räcka med att skrapa av med en spackel eller liknande.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sedan är det ju så att en primer är ”öppen” för att nästa färglager skall fästa ordentligt. Därmed blir det ju också öppet för inträngande fukt. Man måste täckmåla direkt när primern har torkat, helst vid tiden för övermålningsbarhet och inte senare. Vidare räcker det inte att bara rolla på primern. Det behöver efterstrykas så att färgen bilder en hel film.
Tack!

Kan inte minnas att jag var så här noggrann förra gången jag målade metalldetaljer och då blev resultatet utmärkt. Gissat att det är känsligare med den här typen av primer/Färg?
 
A alkro skrev:
Tack!

Kan inte minnas att jag var så här noggrann förra gången jag målade metalldetaljer och då blev resultatet utmärkt. Gissat att det är känsligare med den här typen av primer/Färg?
Lösningsmedel baserad färg förra gången och vattenspädbar nu?
 
MultiMan
Förr hade man målat med röd blymönja och det hade i princip aldrig rostat mer. Min grannes hus är målat med vit blymönja som grundfärg och sedan linoljefärg. Inte ommålat sedan 1977 och ingen påväxt, ser fortfarande ok ut.

Idag gör man färg primärt för att den ska vara miljövänlig, inte effektivast och bäst.

Personligen använder jag hammarlack om möjligt (finns även slät), den är fortfarande ok, men går inte att måla över, så det är begränsat användningsområde. Dock väldigt bra till staket, snöslungor, bilen, andra unvändiga metalldetaljer, även om de har rost kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.