Hej
Jag håller på att renovera ett äldre timmerhus. Huset är sen 1865 och man har för ca 50 år sedan panelat om utsidan och renoverat delar av nedervåningen.
Min fråga är vad man kan göra åt dragiga timmerväggar ? . En kompis fick tips av en snickare att foga sprickorna och sen måla, blev riktigt snyggt.
Någon som testat detta ?
 
  • Renoverad interiör i äldre timmerhus med omålade timmerväggar, två vita dörrar, en stege och en byrå med hörlurar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad du väljer att göra på ytan är helt upp till dig själv, men dreva spalten med lin. Då följer tätningen med årstidsväxlingarna. Finns färdiga lindrevremsor att köpa. En bit tunn plywood kan användas som drevverktyg (drevjärn).
 
  • Gilla
Compact-living och 7 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad du väljer att göra på ytan är helt upp till dig själv, men dreva spalten med lin. Finns färdiga lindrevremsor att köpa. En bit tunn plywood kan användas som drevverktyg (drevjärn).
Jag däremot avråder från latexfog, timmerhus och dess invånare mår bäst av naturliga material.
Om man inte har nått drevjärn rekomenderar jag att man tar ett kasserat stämjärn och knackar in blånorna med.
Zikon säljer bra drevremsor.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag däremot avråder från latexfog, timmerhus och dess invånare mår bäst av naturliga material.
Om man inte har nått drevjärn rekomenderar jag att man tar ett kasserat stämjärn och knackar in blånorna med.
Zikon säljer bra drevremsor.
Håller med, men vill nu TS måla hela rasket med latexfärg, så gör lite latexfog i alla fall inte mer skada. Det är ju redan försent, så att säga. 😎
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med, men vill nu TS måla hela rasket med latexfärg, så gör lite latexfog i alla fall inte mer skada. Det är ju redan försent, så att säga. 😎
Vill TS måla med latexfärg, det har jag helt missat.
 
F fribygg skrev:
Vill TS måla med latexfärg, det har jag helt missat.
Så tolkar jag ”En kompis fick tips av en snickare att foga sprickorna och sen måla, blev riktigt snyggt.”. Väggfärg = latexfärg.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så tolkar jag ”En kompis fick tips av en snickare att foga sprickorna och sen måla, blev riktigt snyggt.”. Väggfärg = latexfärg.
Du kanske tolkar situationen rätt Johan, för mig kan väggfärg lika gärna vara tempra eller linoljefärg men det är ju inte otroligt att nån kladdar på tjocka lager vattenbaserad plastfärg i sin okunskap.


@Magnus 78 avser du att använda moderna plast baserade mtrl i din renovering eller vill du använda mtrl som både du och kåken mår bra av?
 
Ser ju redan ut som nån form av lerklining mellan vissa stockar? Fortsätt med det? Och lindrev i tunnare sprickor.
Sen skulle jag avråda från att måla timret, tycker du inte om den råa timmerytan så sätt nån form av skivmaterial utanpå som du målar så det går att återställa! Eller lerklina hela väggen?
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kanske tolkar situationen rätt Johan, för mig kan väggfärg lika gärna vara tempra eller linoljefärg men det är ju inte otroligt att nån kladdar på tjocka lager vattenbaserad plastfärg i sin okunskap.
Om man är inne på tempera- och linoljefärg är man inläst på ämnet och har redan uteslutit latexfog. 😉
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man är inne på tempera- och linoljefärg är man inläst på ämnet och har redan uteslutit latexfog. 😉
Eller har tur med val av butik för färginköp, Ovolin och Gysinge rekomenderar jag TS att kika hos.
 
  • Gilla
Magnus 78
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kanske tolkar situationen rätt Johan, för mig kan väggfärg lika gärna vara tempra eller linoljefärg men det är ju inte otroligt att nån kladdar på tjocka lager vattenbaserad plastfärg i sin okunskap.


@Magnus 78 avser du att använda moderna plast baserade mtrl i din renovering eller vill du använda mtrl som både du och kåken mår bra av?
Tack för bra tips. Min tanka var att behandla några väggar med typ linoljefärg efter era rekommendationer men den vägg som jag visar er är angripen av fukt sen 70 år tillbaka ( se varvet längst upp nära dörren på den långa väggen) och min tanke var att ”laga” den med fog.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad du väljer att göra på ytan är helt upp till dig själv, men dreva spalten med lin. Då följer tätningen med årstidsväxlingarna. Finns färdiga lindrevremsor att köpa. En bit tunn plywood kan användas som drevverktyg (drevjärn).
Tack för tipset.
Jag misstänker att även om det sitter vindpapp och brädfodring på utsidan så kommer det in luft i kanten på timmerstockarn.
Eftersom det enbart är tänkt att avtäcka dom väggar som inte är ut mot fasaden så tänker jag att om man får tätt i skarven mot ytterväggen så kommer det att stoppa luftflödet. Törs man använda fogskum mot enbart skarven eller tillsätter man någon risk då ?
 
F fribygg skrev:
Eller har tur med val av butik för färginköp, Ovolin och Gysinge rekomenderar jag TS att kika hos.
Tack, ska titta vad dom har tillgängligt.
 
M Magnus 78 skrev:
Tack för bra tips. Min tanka var att behandla några väggar med typ linoljefärg efter era rekommendationer men den vägg som jag visar er är angripen av fukt sen 70 år tillbaka ( se varvet längst upp nära dörren på den långa väggen) och min tanke var att ”laga” den med fog.
Så angripen kan den inte vara om fukten inte haft sönder väggen på 70 år...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så angripen kan den inte vara om fukten inte haft sönder väggen på 70 år...
Det är nog skador sen tidigt 1900, men det kommer bli hålrum när jag petatat bort de torkade gamla skadorna. Tanken var att fylla igen hålrummen med något !. Något tips ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.