Ursäkta om jag placerat denna tråd i fel kategori, annars får mod gärna flytta den.

Det här blir lite av ett personligt experiment. Är 40+ och vi har precis köpt vårt första hus efter att ha bott i lägenhet hela våra liv. Det är ett relativt nybyggt hus med all möjlig lyx och ganska centralt i ett mycket attraktivt område i storstad med gångavstånd till kommunikationer och affärer, så det blev verkligen inte billigt.

Nu är det så att vi inte hade direkta behov av att flytta egentligen. Det är mer en lyxuppgradering skulle jag säga och för att en gång för alla få se hur det är att bo i hus. Jag har alltid önskat detta (även om känslan svalnat något 10 senaste åren) och jag tror det hade varit svårt att undvika att till slut ändå komma till denna punkt.

Lägenheten är fantastisk på alla sätt. Modern och mycket centralt läge, högst upp i huset, 120 kvm, stor balkong på 15 kvm, två badrum, hiss rakt ner till varmgarage, tryggt och lugnt (känns som ett fort!). Sällan man stör sig på grannar här, det händer nästan aldrig. Känslan av trygghet är inte att underskatta.

Nackdelarna är väl att man själv kan känna att man lätt stör. Man måste be barnen lugna sig på kvällen, kan inte spela musik sent eller ha gäster sent på en vardagskväll och väsnas och även om balkongen är fin så försvinner solen på eftermiddagen. Dessutom börjar det kännas lite trångt i lägenheten trots dess storlek. Man är väldigt lätt på varandra här.

SÅ! Nu är det tänkt att jag ska uppdatera den här tråden när vi bott i hus ett tag, eller kanske till och med under tiden. Vi får se nu om det lever upp till alla förväntningar och den romantiska bild jag haft om hur det är att bo i hus. Jag gissar att det kommer bli fantastiskt, men kan givetvis inte säga säkert än. Tänk om jag avskyr det!?

Jag märker redan nu att tankarna snabbt springer iväg på allt man vill göra! Anlägga häck för insynsskydd, bygga pooltak, köpa övervakningskameror (kommer nog bli svårt att vänja sig att sova tryggt på natten haha) m.m. Man inser ju snabbt innan man ens hunnit flytta att det kan gå åt hur mycket pengar som helst om man vill.

En annan intressant aspekt är hur det blir med grannar. I lägenhet är man ganska anonym och jag gillar det. Vi har haft otur med grannar i tidigare lägenheter (rökning, buller osv), men i nuvarande lägenhet är det extremt lugnt. Man kan höra grannbarnen under springa ibland och någon övar på instrument en kvart då och då, men that's it. Kan absolut leva med det. Nu får vi se hur det blir i villa. Kommer man kunna sova lugnt på morgonen eller kommer grannarna höras (nytt och välisolerat hus, så hoppas inte). Kommer man stå ut om grannbarnen tjoar och skriker? (vi lär ju också höras även om vi oftast är rätt lugna). Bor man på markplan jämfört med våning 6 så antar jag hur som helst att omgivningarna kommer lite närmre.

En annan sak jag undrar hur det blir om folk kommer traska in på baksidan/tomten, t ex bud, säljare eller familj och så ligger man där och solar i speedos. Hur hanterar ni det (om det händer)?

Oh well, hur som helst. Jag håller er (och mig själv) uppdaterade här så får vi se. Kanske kan någon finna nytta med denna tråd som går i samma tankebanor :)

Frågor?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
4774
E Erik JS skrev:
Ursäkta om jag placerat denna tråd i fel kategori, annars får mod gärna flytta den.

Det här blir lite av ett personligt experiment. Är 40+ och vi har precis köpt vårt första hus efter att ha bott i lägenhet hela våra liv. Det är ett relativt nybyggt hus med all möjlig lyx och ganska centralt i ett mycket attraktivt område i storstad med gångavstånd till kommunikationer och affärer, så det blev verkligen inte billigt.

Nu är det så att vi inte hade direkta behov av att flytta egentligen. Det är mer en lyxuppgradering skulle jag säga och för att en gång för alla få se hur det är att bo i hus. Jag har alltid önskat detta (även om känslan svalnat något 10 senaste åren) och jag tror det hade varit svårt att undvika att till slut ändå komma till denna punkt.

Lägenheten är fantastisk på alla sätt. Modern och mycket centralt läge, högst upp i huset, 120 kvm, stor balkong på 15 kvm, två badrum, hiss rakt ner till varmgarage, tryggt och lugnt (känns som ett fort!). Sällan man stör sig på grannar här, det händer nästan aldrig. Känslan av trygghet är inte att underskatta.

Nackdelarna är väl att man själv kan känna att man lätt stör. Man måste be barnen lugna sig på kvällen, kan inte spela musik sent eller ha gäster sent på en vardagskväll och väsnas och även om balkongen är fin så försvinner solen på eftermiddagen. Dessutom börjar det kännas lite trångt i lägenheten trots dess storlek. Man är väldigt lätt på varandra här.

SÅ! Nu är det tänkt att jag ska uppdatera den här tråden när vi bott i hus ett tag, eller kanske till och med under tiden. Vi får se nu om det lever upp till alla förväntningar och den romantiska bild jag haft om hur det är att bo i hus. Jag gissar att det kommer bli fantastiskt, men kan givetvis inte säga säkert än. Tänk om jag avskyr det!?

Jag märker redan nu att tankarna snabbt springer iväg på allt man vill göra! Anlägga häck för insynsskydd, bygga pooltak, köpa övervakningskameror (kommer nog bli svårt att vänja sig att sova tryggt på natten haha) m.m. Man inser ju snabbt innan man ens hunnit flytta att det kan gå åt hur mycket pengar som helst om man vill.

En annan intressant aspekt är hur det blir med grannar. I lägenhet är man ganska anonym och jag gillar det. Vi har haft otur med grannar i tidigare lägenheter (rökning, buller osv), men i nuvarande lägenhet är det extremt lugnt. Man kan höra grannbarnen under springa ibland och någon övar på instrument en kvart då och då, men that's it. Kan absolut leva med det. Nu får vi se hur det blir i villa. Kommer man kunna sova lugnt på morgonen eller kommer grannarna höras (nytt och välisolerat hus, så hoppas inte). Kommer man stå ut om grannbarnen tjoar och skriker? (vi lär ju också höras även om vi oftast är rätt lugna). Bor man på markplan jämfört med våning 6 så antar jag hur som helst att omgivningarna kommer lite närmre.

En annan sak jag undrar hur det blir om folk kommer traska in på baksidan/tomten, t ex bud, säljare eller familj och så ligger man där och solar i speedos. Hur hanterar ni det (om det händer)?

Oh well, hur som helst. Jag håller er (och mig själv) uppdaterade här så får vi se. Kanske kan någon finna nytta med denna tråd som går i samma tankebanor :)

Frågor?
Svar: Din tomt - dina villkor 😂. Har du inget problem med att visa dig i speedos så tror jag inte heller att någon besökare bryr sig.

Tycker du att det är pinsamt att visa dig i speedos välj annan solklädsel hahaha

Sedan, bor man i hus så finns det alltid något att göra , både sådant man vill och sådant som man helst hade sluppit (iaf just där och just då när man är som mest stressad som får en att utbrista ett faaan oxå. Sedan om ni väljer att betala istället för att få det gjort av annan så öppnar den dimensionen sig oxå.

Tror dock inte atr du kommer störa dig på grannarna heller. Men det kan vara väldigt trevligt med sköna grannar så bjud in till ett mingel party och lär känna dem lite och låt dem lära känna er .

Annars är det väl det vanliga, skiter ni i era grannar så skiter även grannarna i er
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Här på landet händer det att jag springer omkring naken på tomten. Kommer någon så går jag in och hämtar kalsongerna.

En gång kom jag in till en kamrat när han satt spritt naken och åt fisk och potatis. Han åt färdigt innan han hämtade kalsongerna.

Så enkelt är det.

Jag brukar försöka låsa ytterdörren till natten för att sova tryggare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Klabbarparn och 19 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
En annan sak jag undrar hur det blir om folk kommer traska in på baksidan/tomten, t ex bud, säljare eller familj och så ligger man där och solar i speedos. Hur hanterar ni det (om det händer)
Då får man ju bygga plank med låsta dörrar eller häckar så man måste att man måste ringa på för att komma in
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Ursäkta om jag placerat denna tråd i fel kategori, annars får mod gärna flytta den.

Det här blir lite av ett personligt experiment. Är 40+ och vi har precis köpt vårt första hus efter att ha bott i lägenhet hela våra liv. Det är ett relativt nybyggt hus med all möjlig lyx och ganska centralt i ett mycket attraktivt område i storstad med gångavstånd till kommunikationer och affärer, så det blev verkligen inte billigt.

Nu är det så att vi inte hade direkta behov av att flytta egentligen. Det är mer en lyxuppgradering skulle jag säga och för att en gång för alla få se hur det är att bo i hus. Jag har alltid önskat detta (även om känslan svalnat något 10 senaste åren) och jag tror det hade varit svårt att undvika att till slut ändå komma till denna punkt.

Lägenheten är fantastisk på alla sätt. Modern och mycket centralt läge, högst upp i huset, 120 kvm, stor balkong på 15 kvm, två badrum, hiss rakt ner till varmgarage, tryggt och lugnt (känns som ett fort!). Sällan man stör sig på grannar här, det händer nästan aldrig. Känslan av trygghet är inte att underskatta.

Nackdelarna är väl att man själv kan känna att man lätt stör. Man måste be barnen lugna sig på kvällen, kan inte spela musik sent eller ha gäster sent på en vardagskväll och väsnas och även om balkongen är fin så försvinner solen på eftermiddagen. Dessutom börjar det kännas lite trångt i lägenheten trots dess storlek. Man är väldigt lätt på varandra här.

SÅ! Nu är det tänkt att jag ska uppdatera den här tråden när vi bott i hus ett tag, eller kanske till och med under tiden. Vi får se nu om det lever upp till alla förväntningar och den romantiska bild jag haft om hur det är att bo i hus. Jag gissar att det kommer bli fantastiskt, men kan givetvis inte säga säkert än. Tänk om jag avskyr det!?

Jag märker redan nu att tankarna snabbt springer iväg på allt man vill göra! Anlägga häck för insynsskydd, bygga pooltak, köpa övervakningskameror (kommer nog bli svårt att vänja sig att sova tryggt på natten haha) m.m. Man inser ju snabbt innan man ens hunnit flytta att det kan gå åt hur mycket pengar som helst om man vill.

En annan intressant aspekt är hur det blir med grannar. I lägenhet är man ganska anonym och jag gillar det. Vi har haft otur med grannar i tidigare lägenheter (rökning, buller osv), men i nuvarande lägenhet är det extremt lugnt. Man kan höra grannbarnen under springa ibland och någon övar på instrument en kvart då och då, men that's it. Kan absolut leva med det. Nu får vi se hur det blir i villa. Kommer man kunna sova lugnt på morgonen eller kommer grannarna höras (nytt och välisolerat hus, så hoppas inte). Kommer man stå ut om grannbarnen tjoar och skriker? (vi lär ju också höras även om vi oftast är rätt lugna). Bor man på markplan jämfört med våning 6 så antar jag hur som helst att omgivningarna kommer lite närmre.

En annan sak jag undrar hur det blir om folk kommer traska in på baksidan/tomten, t ex bud, säljare eller familj och så ligger man där och solar i speedos. Hur hanterar ni det (om det händer)?

Oh well, hur som helst. Jag håller er (och mig själv) uppdaterade här så får vi se. Kanske kan någon finna nytta med denna tråd som går i samma tankebanor :)

Frågor?
Grattis till husköpet!
Hoppas att era orosmoln kommer att lätta framöver.
Ge det tid och framförallt, var inte 'rädd för rädslan' eller fastna i 'Tänk om...' -Landet

Gick själv via den traditionella stegen; lägenhet, radhus, sen slutgiltigen villa.
Här kommer jag att dö med spaden i hand! 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstå frågan. Däremot hade jag absolut förstått om du frågat, "Min första lägenhet, kommer jag sakna att bo i hus".
Men sen ska det iochförsig sägas att det är skillnad på hus, och hus. Gällande läge, skick och utformning.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Vi är i en väldigt lik situation som er. Också 40+ med barn, bott i lägenhet halva livet, köpte hus centralt i år med gångavstånd till allt vilket man även fått betala för. Å andra sidan får man tillbaka en del på investeringen i form av att inte vara i behov av mer än en bil samt att man slipper ödsla tid på att bilpendla.

I vårt fall var vi inte emot att bo i hus men bodde utomlands länge där det aldrig kändes aktuellt att köpa. Sedan missade man hela bostadsrace't i Sverige som jämnåriga vänner gått igenom. Surt men sannt.

De största fördelarna som jag ser det:
  • Större utrymme och flera våningar skapar lugn. Man lever inte inpå varandra på samma sätt. I lägenheten var det nästan uteslutet för barnen att ta hem kompisar om man jobbade hemifrån. Nu sitter de kanske i källaren och spelar Xbox. Jag kanske sitter på andra våningen och störs inte alls. Har man bjudningar, kan barnen springa omkring och leka i en del av huset, vi vuxna kan sitta i en annan del och njuta av något glas vin.
  • Trädgård ska inte underskattas när sommaren kommer. Barnen hoppar på studsmattan och leker istället för att titta på skärmarna. Vi grillar, sitter i uterummet och mår mentalt bättre av att gå omkring och pilla i trädgården. Särskilt jag som lätt fastnar framför en skärm och nästen enbart hade digitala intressen. Nu börjar mina fingrar bli gröna (till min stora förvåning).
  • Vi har nyligen börjat umgås med två av grannarna som även de är barnfamiljer. I en lägenhet är man mycket sällan i kontakt med grannarna annat än om man behöver klaga på något. Vi har både klagat och fått klagomål genom åren. Nu är det slut med det. Freeeedooom!

Nackdelarna:
  • Det är dyrare att bo i hus utan tvekan. Inte bara när det kommer till räntor och drift, utan för att det är lätt att hamna i renoveringsträsket. Vi kommer väl att renovera för en si så där en mille kommande två åren. Är vi klara sedan? Nej, det går alltid att göra mer. Visserligen kan man se sin bostad som en investering men bostadsfesten är över enligt min bedömning. Vi gick från 14% i ränta till minusränta vilket skapade möjlighet för bostadskarriärer. Den tiden är över nu.

Jag sover för övrigt tryggt om natten utan att behöva montera kameror överallt. Jag solar heller inte i speedos och slipper den problematiken, haha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RobGum RobGum skrev:
Vi är i en väldigt lik situation som er. Också 40+ med barn, bott i lägenhet halva livet, köpte hus centralt i år med gångavstånd till allt vilket man även fått betala för. Å andra sidan får man tillbaka en del på investeringen i form av att inte vara i behov av mer än en bil samt att man slipper ödsla tid på att bilpendla.

I vårt fall var vi inte emot att bo i hus men bodde utomlands länge där det aldrig kändes aktuellt att köpa. Sedan missade man hela bostadsrace't i Sverige som jämnåriga vänner gått igenom. Surt men sannt.

De största fördelarna som jag ser det:
  • Större utrymme och flera våningar skapar lugn. Man lever inte inpå varandra på samma sätt. I lägenheten var det nästan uteslutet för barnen att ta hem kompisar om man jobbade hemifrån. Nu sitter de kanske i källaren och spelar Xbox. Jag kanske sitter på andra våningen och störs inte alls. Har man bjudningar, kan barnen springa omkring och leka i en del av huset, vi vuxna kan sitta i en annan del och njuta av något glas vin.
  • Trädgård ska inte underskattas när sommaren kommer. Barnen hoppar på studsmattan och leker istället för att titta på skärmarna. Vi grillar, sitter i uterummet och mår mentalt bättre av att gå omkring och pilla i trädgården. Särskilt jag som lätt fastnar framför en skärm och nästen enbart hade digitala intressen. Nu börjar mina fingrar bli gröna (till min stora förvåning).
  • Vi har nyligen börjat umgås med två av grannarna som även de är barnfamiljer. I en lägenhet är man mycket sällan i kontakt med grannarna annat än om man behöver klaga på något. Vi har både klagat och fått klagomål genom åren. Nu är det slut med det. Freeeedooom!

Nackdelarna:
  • Det är dyrare att bo i hus utan tvekan. Inte bara när det kommer till räntor och drift, utan för att det är lätt att hamna i renoveringsträsket. Vi kommer väl att renovera för en si så där en mille kommande två åren. Är vi klara sedan? Nej, det går alltid att göra mer. Visserligen kan man se sin bostad som en investering men bostadsfesten är över enligt min bedömning. Vi gick från 14% i ränta till minusränta vilket skapade möjlighet för bostadskarriärer. Den tiden är över nu.

Jag sover för övrigt tryggt om natten utan att behöva montera kameror överallt. Jag solar heller inte i speedos och slipper den problematiken, haha.
Intressant! Tack för att du delar med dig :)

Vi kommer flytta till ett i princip helt nytt hus byggt 2018, så förhoppningen är att det inte ska krävas några renoveringar. Sen förstår man förstås att saker kan gå sönder och att det finns mycket man vill göra på huset för att anpassa det till ens egna behov.

Det finns heller ingen källare eftersom det är ett nytt hus, men det är så vi ville ha det. Kan tänka mig att jag kommer reagera typ så här i början:

Barnen: klampar runt på övervåningen.
Jag: JÄVLA GRANNJ...aha, vänta vi har ju inga grannar 😁

Huset kostade oss 15 mkr+ så det var inte billigt som sagt, men nu när vi äntligen har råd med det vi verkligen ville ha så var det också nu vi var redo att ta steget.

Eftersom jag har noll erfarenhet av husboende så finns det så klart en viss oro. Att bo på markplan är en sådan sak. Att jag ska bli stressad över de krav som tillkommer är en annan. Men jag tänker att i absolut värsta fall står man ut ett par år, sen säljer man och flyttar tillbaka till lägenhet om det nu skulle vara så illa haha. Då är jag i alla fall den erfarenheten rikare och kan stryka det från min lista.

Sen är det ju också så att man lider lite av goldilockssyndromet och hela tiden vill optimera allting, så det är lätt att börja tänka att man skulle haft den eller den tomten, mindre insyn och allt vad det är. Men om det är något man också insett är det att man i princip alltid måste kompromissa med något.

Vill man ha ett nytt modernt hus nära kommunikationer i "mitt" område så innebär det att man kanske inte får den absolut största eller bästa tomten. Men enligt min personliga erfarenhet betyder läget oerhört mycket.

Skönt att kunna grilla med riktig kolgrill äntligen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Ursäkta om jag placerat denna tråd i fel kategori, annars får mod gärna flytta den.

Det här blir lite av ett personligt experiment. Är 40+ och vi har precis köpt vårt första hus efter att ha bott i lägenhet hela våra liv. Det är ett relativt nybyggt hus med all möjlig lyx och ganska centralt i ett mycket attraktivt område i storstad med gångavstånd till kommunikationer och affärer, så det blev verkligen inte billigt.

Nu är det så att vi inte hade direkta behov av att flytta egentligen. Det är mer en lyxuppgradering skulle jag säga och för att en gång för alla få se hur det är att bo i hus. Jag har alltid önskat detta (även om känslan svalnat något 10 senaste åren) och jag tror det hade varit svårt att undvika att till slut ändå komma till denna punkt.

Lägenheten är fantastisk på alla sätt. Modern och mycket centralt läge, högst upp i huset, 120 kvm, stor balkong på 15 kvm, två badrum, hiss rakt ner till varmgarage, tryggt och lugnt (känns som ett fort!). Sällan man stör sig på grannar här, det händer nästan aldrig. Känslan av trygghet är inte att underskatta.

Nackdelarna är väl att man själv kan känna att man lätt stör. Man måste be barnen lugna sig på kvällen, kan inte spela musik sent eller ha gäster sent på en vardagskväll och väsnas och även om balkongen är fin så försvinner solen på eftermiddagen. Dessutom börjar det kännas lite trångt i lägenheten trots dess storlek. Man är väldigt lätt på varandra här.

SÅ! Nu är det tänkt att jag ska uppdatera den här tråden när vi bott i hus ett tag, eller kanske till och med under tiden. Vi får se nu om det lever upp till alla förväntningar och den romantiska bild jag haft om hur det är att bo i hus. Jag gissar att det kommer bli fantastiskt, men kan givetvis inte säga säkert än. Tänk om jag avskyr det!?

Jag märker redan nu att tankarna snabbt springer iväg på allt man vill göra! Anlägga häck för insynsskydd, bygga pooltak, köpa övervakningskameror (kommer nog bli svårt att vänja sig att sova tryggt på natten haha) m.m. Man inser ju snabbt innan man ens hunnit flytta att det kan gå åt hur mycket pengar som helst om man vill.

En annan intressant aspekt är hur det blir med grannar. I lägenhet är man ganska anonym och jag gillar det. Vi har haft otur med grannar i tidigare lägenheter (rökning, buller osv), men i nuvarande lägenhet är det extremt lugnt. Man kan höra grannbarnen under springa ibland och någon övar på instrument en kvart då och då, men that's it. Kan absolut leva med det. Nu får vi se hur det blir i villa. Kommer man kunna sova lugnt på morgonen eller kommer grannarna höras (nytt och välisolerat hus, så hoppas inte). Kommer man stå ut om grannbarnen tjoar och skriker? (vi lär ju också höras även om vi oftast är rätt lugna). Bor man på markplan jämfört med våning 6 så antar jag hur som helst att omgivningarna kommer lite närmre.

En annan sak jag undrar hur det blir om folk kommer traska in på baksidan/tomten, t ex bud, säljare eller familj och så ligger man där och solar i speedos. Hur hanterar ni det (om det händer)?

Oh well, hur som helst. Jag håller er (och mig själv) uppdaterade här så får vi se. Kanske kan någon finna nytta med denna tråd som går i samma tankebanor :)

Frågor?
Återkom i vinter speciellt om det kommer massa snö och höga elpriser 😎
 
G Greger_08 skrev:
Återkom i vinter speciellt om det kommer massa snö och höga elpriser 😎
Vi har lyxen att inte behöva känna någon direkt ekonomisk oro och snö föreställer jag mig blir kul i det nya huset, men vad vet jag 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tyckte du hade intressanta tankar i tidigare tråd så ska bli kul att följa utvecklingen.

Ett vanligt råd är, ändra och renovera absolut ingenting första året.

Svärfar sågade ner ett stort träd det första han gjorde när han köpte hus i December. Nu är det 35 grader och ingen skugga på framsidan..
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tyckte du hade intressanta tankar i tidigare tråd så ska bli kul att följa utvecklingen.

Ett vanligt råd är, ändra och renovera absolut ingenting första året.

Svärfar sågade ner ett stort träd det första han gjorde när han köpte hus i December. Nu är det 35 grader och ingen skugga på framsidan..
Det tror jag är ett klokt råd!
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
M
Solningen behöver du inte oroa dig för av den enkla anledningen att du inte kommer ha tid att sola, det kommer alltid vara något som behöver lagas, förbättras eller något ogräs som behöver dras upp!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Solningen behöver du inte oroa dig för.......
......ogräs som behöver dra upp!
Kan kombineras!😎
 
  • Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Känner igen oss själva i trådens introduktion. Nackdelen i vårt fall är att vi har två skräpgrannar på nya stället som gjort vårt liv extra ”roligt” med sin avundsjuka och gnäll. Tyvärr inget vi kunde kolla upp i förväg.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.