Hej!

Jag har ett hus som vi köpte för en fem år sen sisådär. Har inte gjort något med trallen under den tiden. Börjar nu tycka att den är grå, sprucken och luktar lite... Trä? Speciellt om solen ligger på hårt blir det trälukt, som sen letar sig in i huset. Kanske impregneringrn som luktar något. På sikt kanske man borde lägga marksten istället, men detr en senare fråga.

Jag tror det är tryckt virke, och vet inte om tidigare ägare haft på något. Kanske ofärgad olja på sin höjd, men tror inte det.

Inne i huset brukar jag ha på pu-lack eller färg på alla träytor. Men på internet verkar folk tycka att lack och alla sorters färg på altan bara kommer slitas ner och bli fult. Kan det vara så? Vad är bäst ur luktsynpunkt annars, trallolja/terasslasyr/något annat? Tack på förhand!
 
  • Wow
wildeside
  • Laddar…
Har ni provat att skura det med linoljesåpa? Tycker att den ”fräna” lukten försvann efter vi gjorde det.
 
  • Gilla
HusägareLk
  • Laddar…
Trä luktar mest när det är färskt eller när det är fuktigt. Du har inte färskt virke så är det något under altanen som inte hinner torka eller har du vatten som blir liggande på trallbrädorna efter regn?
Är det under altanen så kolla över lutningen/fallet på marken och/eller hängrännor.
Är det vatten på trallbrädorna så minskar problemet om du gör rent och sedan oljar altanen. Välj en olja med hög torrhalt så blir det mindre jobb.
Sedan kanske det finns någon helt annan förklaring.
 
Z z_bumbi skrev:
Trä luktar mest när det är färskt eller när det är fuktigt. Du har inte färskt virke så är det något under altanen som inte hinner torka eller har du vatten som blir liggande på trallbrädorna efter regn?
Är det under altanen så kolla över lutningen/fallet på marken och/eller hängrännor.
Är det vatten på trallbrädorna så minskar problemet om du gör rent och sedan oljar altanen. Välj en olja med hög torrhalt så blir det mindre jobb.
Sedan kanske det finns någon helt annan förklaring.
Okej! Jag tror det är ordentligt under. Det är någon sorts plastmatta med singel på. Men ska kolla så det inte fastnar vatten på något ställe.

Vad är det för skillnad att skura med linoljesåpa jämfört med att skura med typ trallfix och sen ha på trallolja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.