Hej!
Jag och min fru har precis köpt ett torp, är lite osäker gällande pumpen.. den för ett sånt jäkla liv..

Är det läge att köpa ny pump eller är det bara trycket i hydropressen som behöver justeras? Isånnafall hur går jag tillväga för det?(montera bort och ta med till macken?)
 
  • Närbild av en pump med märkskylt från Rinkaby Rör, Sverige, innehållandes specifikationer som typ (JET), Q(l/min), H(m), kw, samt annan teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en tryckmätare på en pump, med trycket visande cirka 52 psi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengtbygg
  • Laddar…
Nej såhär ska det inte vara.
Vad som är fel kan jag dock inte svara på. Finns dock gott om reservdelar till dessa pumpar/kringutrustning så bör inte behöva byta allt i sin helhet.
 
  • Gilla
1Joel A
  • Laddar…
Börja med att försöka få systemet i startläge. Stäng av elen till pumpen. Öppna en kallvattenkran och låt det rinna tills trycket är 0. Anslut en cykelpump ( med tryckmätare eller ha en separat tryckmätare för bilventil) till luftpåfyllningsventilen på tanken( ev. dold under en avskruvbar plastbricka). Pumpa i luft till ett tryck av c:a 0,8 x pumpens normala tillslagstryck. Fyll pumphuset med vatten ( brukar finnas ett påfyllningshål på ovansidan). Stäng vattenkranen. Starta pumpen och kolla om den fortfarande låter illa. Kolla också om trycket ökar och om pumpen slår ifrån vid inställt maxtryck. Om trycket inte ökar eller pumpen fortfarande låter illa, så stäng pumpen. Kolla om trycket ligger kvar eller om det sjunker. Om det sjunker, så kan felet vara " en läckande backventil". I annat fall, så blir det mer avancerad felsökning. Kan t.ex. vara skräp i ledningen till tryckvakten, so gör att den inte fungerar rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
1Joel A och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle börjat med att stänga av elen till pumpen, sjunker trycket till noll med stängda kranar så gissar jag på en trasig backventil i brunnen.
Hamnar trycket någonstans mitt emellan så är det antingen dåligt tryck i blåsan (brukar gå att pumpa med en cykelpump som tar rätt ventil).
Eller så kan det vara att blåsan är kass, och den går att byta.

Det kan också vara att man har en luftficka i sugledningen, men det är ovanligare.
 
  • Gilla
1Joel A och 1 till
  • Laddar…
Och 5,5bar är väl i överkant av vad den pumpen klarar, du klarar dig galant med 3,5 bars tryck. Lägre tryck betyder även mindre oljud.
 
  • Gilla
1Joel A och 1 till
  • Laddar…
Låter som en mer eller mindre stumfull hydropress.

- pumpen hinner knappt varva upp innan trycket är för hög och den stängs ned igen (under förutsättning att du har kranen öppen som i sista delen i filmen)

sedan är 5.5 bar lite högt... - ja om manometer visar rätt alltså - har pumpen frusit med vatten så kan även manometrar visa fel - eventuellt också att pressostaten också har tagit skada och start och stopptrycket ligger på annan punkt än tidigare

tappar du ur vattnet och det blir helt trycklöst och manometerns nål inte går tillbaka till stopp-pinnen nära 0 bar så är den definitivt skadad och då har pumpen förmodligen frusit med vatten i systemet minst en gång. En ersättningsmanometer går att köpa lite var stans.


som tidigare sagt - stäng av elen till pumpen

På hydropressen (tanken) skall det finnas en bilventil, ibland under en täcklucka - tryck på mittstiftet för att se om det pyser luft - gör det, låt all luft pysa ut och be en bön att det plötsligt inte kommer vatten. kommer det vatten så har gummiblåsan sprungit läck

Men det är inte färdig fast det slutat att pysa, för nu kanske det håller kvar vattnet för att det är undertryck i tanken - stick upp och öppna kranen i huset så att det kan suga luft baklänges, gå ned till pumpen igen och se om det kommer ytterligare luft och helst inte att det kommer något vatten. - återigen kommer det vatten ur bilventilen så är blåsan spräckt och det är bara att byta (finns ofta som reservdel)

Om det inte läcker vatten eller att ny blåsa är inmonterad - börja fylla blåsan med luft från en kompressor eller med fot/handpump pumpa upp trycket - kran i huset skall fortfarande vara öppet så att vatten i tanken kan pressas ut när trycket i blåsan ökar och blåsan tar mer plats - blåsan skall fylla ut hela tanken i slutändan är det tänkt när man ligger ca 0.9 gånger av påslagstrycket på pressostaten - dvs. om påslagtrycket (när pumpen startar) är 2 bar så skall blåsan pumpas upp till 1.8 Bar

när det är färdigt så är det dags att stänga kran uppe i huset så att vattnet inte börja forsa när pumpen startar

nu är det dags att starta pumpen och förhoppningsvis pumpas trycket till runt 3.5 - 4 Bar och när man börja tappa vatten så startar den igen vid runt 2 Bar.

märker man att vattnet plötsligt tar stopp och sedan kommer igen (när pumpen varvat upp) så har man lite för hög tryck i hydropressen och man får släppa ut lite luft ur denna eller att pressostaten skruvas upp lite för något högre starttryck.
 
  • Älska
  • Gilla
1Joel A och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen! Nu fungerar det 👍
 
Vilket var felet? 🤔
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman
Min gissning är att det var dåligt med luft i blåsan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.