Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ganska säker på att fästet ska vändas på gavlarna
Fast inte enligt manualen för benen (Metod):

6pUDbC4.png
 
R Rickie skrev:
Hej,

Jag förmodar ni har kolla på detta, men det måste vara mint 80mm mellan golv och undersida skåp? Det ska finnas någon markering på benen när ni är rätt på det.

[länk]
Jao. Det är just den där manualen som känns lite svår att förstå. Den visar 80mm - vilket vi har exakt: sockeln ligger precis mot bänkskåpets undersida. Det är alltså fliken på benet som "förstör". :) (se mitt inlägg ovan)
 
Den fliken A tar du bort och då passar sockeln, om du inte har möjlighet att höja stommen motsvarande så sockeln hamnar under fliken dvs.
Vet det är knas, men så fick jag instruktion att göra av IKEA när jag jobbade med köksmonteringar i Norge för några år sedan. Så enklast.. kapa bort fliken A
 
BirgitS
ted1001 ted1001 skrev:
Kruxet är att det är exakt 8 cm mellan nya golvet och bänkens underkant. Utsticket på typ 5 mm gör det omöjligt att in sockeln under utsticket. Enda logiska är om Ikea menar att det ska vara 5 mm glipa/mellanrum mellan bänkens undersida och sockelns översida. Men... känns ju sådär.
Det är nog så det ska vara, man vill ju inte ha en glipa under sockeln där allt småskräp åker in och samlas under skåpen.
 
Mazen Mazen skrev:
Den fliken A tar du bort och då passar sockeln, om du inte har möjlighet att höja stommen motsvarande så sockeln hamnar under fliken dvs.
Vet det är knas, men så fick jag instruktion att göra av IKEA när jag jobbade med köksmonteringar i Norge för några år sedan. Så enklast.. kapa bort fliken A
Jag har fått svar av IKEA, att dom vidarebefodrat min frågeställning till rätt avdelning - och att dom ska kontakta mig. Återkommer här ifall detta är lösningen - känns mest rimlig so far!
 
ted1001 ted1001 skrev:
Jag har fått svar av IKEA, att dom vidarebefodrat min frågeställning till rätt avdelning - och att dom ska kontakta mig. Återkommer här ifall detta är lösningen - känns mest rimlig so far!
Fick du något svar från Ikea? Stött på precis samma och förvånad att inte fler har samma fundering. Jag löser det nog genom att göra ett urtag på baksidan av sockeln. Den där lilla flärpen fyller ju ändå en funktion.
 
Som någon tidigare var inne på ska man vända på fästet "upp och ner" på kortsidan. Men det kanske ni har koll på och det inte är det som är problemet?

Edit: kollade nogrannare på bilderna och ser att det inte är problemet.
 
Sju år senare och det verkar fortfarande vara likadant… fick du något svar från Ikea? Skåpen är redan monterade och fulla så att vända på benen är inte superenkelt.
 
M Macewe skrev:
Sju år senare och det verkar fortfarande vara likadant… fick du något svar från Ikea? Skåpen är redan monterade och fulla så att vända på benen är inte superenkelt.
Otroligt! Nix, fick aldrig svar av Ikea. 😬
 
Hur löste du det?

Att vända på dem funkar ju inte för då når gripklon inte fram. Enda sättet är att såga av extrabiten men det verkar omständigt.

Måste nog ringa Ikea på måndag och se vad de säger.
 
  • Närbild av en svart Ikea-möbeldel som pressas mot en vit skivkant, ett monteringsproblem diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benen ska väl sitta på andra håller fram så kommer klona åt. Skåpen ska ju avlastas båda två samtidigt på varje ben. Och är det ett hörn så flyttas de bara in, har både på hörn och längst fram och allt funka klockrent.
Sen är min stomme lite högre så jag har inte detta problem ändå.

Ett närbildsfoto av ett skåpsben under en möbel, monterat för att avlasta två skåp samtidigt. Skåpets stomme är aningen högre och bilden visar ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På motsatt sida (blå) tar den extra fliken emot och på långsidan (grön) sitter ju den andra sockeln….
 
  • Svart plastdetalj från IKEA med blå, gröna och röda markeringar, placerad på en ljus, mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa och klicka ur den och vänd på foten bara utan plattan. Kanske jag gjort fel på mina men men 🤣
 
Men du verkar ha andra ben? Det finns ju inget sätt som det blå eller röda avståndet (som är där själva benet kan sitta, beroende på hur man vänder det) kan bli lika kort som det gröna?
 
M Macewe skrev:
Hur löste du det?

Att vända på dem funkar ju inte för då når gripklon inte fram. Enda sättet är att såga av extrabiten men det verkar omständigt.

Måste nog ringa Ikea på måndag och se vad de säger.
Var tvungen att läsa gamla inläggen, inlägg 13, lade en liten distans vid C, så att listen håller sig rak. Funkat fint i nu snart 7 år. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.