Hej!

Jag undrar om det är några problem med att fästa ena bärlinan för en altan i en bergvägg? Den ska vara till en utbyggnad av befintlig altan.

EDIT: alltså på motsvarande sätt som man skulle fästa i en husvägg. Långsidan mot väggen om man säger så :)

Mvh
--Anders Folkesson
 
Omöjligt lär det inte vara men ett par utmaningar jag kan tänka mig är:
- Berget är inte slätt/rakt
- Svårborrat
- Hur poräst är det (granit är ju svårare att borra i, men stabilt...kalksten å andra sidan...)


/K
 
Bergvägg?

Det måste väl vara enklare att sätta den bärlinan på plintar/plattor som alla andra - eller? :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Bergvägg?

Det måste väl vara enklare att sätta den bärlinan på plintar/plattor som alla andra - eller? :)
Mjo, mjo, kanske ;)

Det är en bergvägg som går i längslinjen med altanen jag vill bygga ut och för att få stöd så nära berget som möjligt slog mig tanken att sätta bärlinan i berget. Men det är mycket möjligt att jag kan komma tillräckligt nära med plintar/jordankare.

--Anders Folkesson
 
Expanderbult skulle jag rekommendera. Borra så djupt att man kan knacka in bultarna om man någon gång vill ta bort altanen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Androiders skrev:
Hej!

Jag undrar om det är några problem med att fästa ena bärlinan för en altan i en bergvägg? Den ska vara till en utbyggnad av befintlig altan.

EDIT: alltså på motsvarande sätt som man skulle fästa i en husvägg. Långsidan mot väggen om man säger så :)

Mvh
--Anders Folkesson
Hur gick det med din bärlina? Jag är i exakt samma situation som du verkade vara i, och funderar på samma sak.

Har byggt ett garage med loft och har ingången mitt emot bergväggen. Tänkte bygga ett deck där för ingångens skull. Men det är lite eländigt för plintar. Så jag hade fundering på att sätta ena bärlinan i berget.
 
  • Garage med loft, gul träfasad och orange tegelrött tak, nära en bergvägg. Byggnadsställning vid ingången, mossig berggrund i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E EmilKarlsson skrev:
Hur gick det med din bärlina? Jag är i exakt samma situation som du verkade vara i, och funderar på samma sak.

Har byggt ett garage med loft och har ingången mitt emot bergväggen. Tänkte bygga ett deck där för ingångens skull. Men det är lite eländigt för plintar. Så jag hade fundering på att sätta ena bärlinan i berget.
Vi brukar borra hål och kemankra fast gängstänger helst rostfria, som man sedan kan sätta fast en bjälke eller det man önskar i Trä i..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja det skulle ju kunna vara en variant.
Har lite svårt att se framför mig hur jag ska lyckas med ojämnheterna mot bergväggen och invägningen av bärlinan.
 
R
E EmilKarlsson skrev:
Ja det skulle ju kunna vara en variant.
Har lite svårt att se framför mig hur jag ska lyckas med ojämnheterna mot bergväggen och invägningen av bärlinan.
Distanser, ibland får man gjuta klackar eller såga och bila ur toppar, svårt att säga då jag inte har sett förutsättningarna..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fan det kanske är bökigare än jag tänkt. Det kanske endå lutar åt plintar.
 
R
E EmilKarlsson skrev:
Fan det kanske är bökigare än jag tänkt. Det kanske endå lutar åt plintar.
Har du mer bilder och beskrivning/skiss om hur du tänkt att göra så kanske jag kan hjälpa dig?
 
Ja det får jag återkomma med isf, har inga bilder just nu på hur det mer exakt ser ut.

Men det va snällt av dig att erbjuda råd.
Tack
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.