Har en rejält gammal frysbox som står ute i en bod på landet. Den har gått som en klocka under några veckor varje sommar när vi varit på landet. Men nu händer det inte så mycket. Kompressorn är helt tyst. Statuslampan lyser orange dock. Bifogar några bilder. På kopplingsschemat så finns det en del streckade linjer. Jag antar att dessa inte gäller detta frysskåp. Jag har ingen belysning inne i skåpet och ingen knapp för ”superfrysning” och antagligen ingen fläkt. Det finns ingen synlig inne i skåpet i alla fall. Hur kan jag gå vidare med felsökningen? Förhoppningsvis är det inte kompressorn som rasat utan någon annan komponent.
Den var inte ny och förmodligen en gammal R12-köldmedels frys och den har relästart, annars var startapparaten det första att misstänka på en R600a-maskin då PTC-motståndet har en förmåga att explodera när den spänningssätts då den drar fukt under vintern/fuktiga miljöer när den är avstängd/strömlös och det blir sedan ångexplosion av fukten när den blir varm när kompressorn startar.
Så fråga 1 - hörs det något (klick) om startreläet som sitter i dosan/startapparaten på kompressorn när du ansluter matninsspänningen, hörs det något ljud som transformatorbrumliknande när kompressorn försöker starta och blinkar det i lamporna i garaget när det försöker (läs - drar en jäkla massa ström i startmomentet) - hörs det någon skarp klick när klixon-skyddet löser ut (för att kompressorn inte startar).
Om inget av detta sker så blir det att kolla om ström kommer alls fram till kompressorn och misstänkta saker som kan krångla är termostaten och/eller manöverbrytaren.
Nästa steg i detta är att Ohm eller konduktansmäta (piip-läget) med din multimeter när stickproppen är urtagen och från stickproppens pinnar mäta fram att strömslinga finns till önskade punkter i kompressorn och att det är nära kortis mellan stickproppsuttagens båda pinnar.
När slinga verka finnas och du vill provköra, gör det genom en skarvsladd med personskyddsbrytare på sladden som matar din frys - bra ifall du vill mäta på spänningar i skrymslet på din frys när den är strömsatt då sannolikheten är stor att du alltid har någon kroppsdel mot plåten medans du försöker komma åt och mäta på de strömförande delarna med spänningsmätning i växelspänningsläget på multimetern - du kommer att tacka för det om du råka snudda med någon kroppsdel på de spänningsförande delarna av misstag...
tänk på att vad man inte borde göra och vad som ändå sker, är helt orelaterat till varandra...
- man brukar inte glömma sådana händelser efteråt - även på den tiden utan personskyddsbrytare när sådant inte fanns, vet av egen erfarenhet....
Så fråga 1 - hörs det något (klick) om startreläet som sitter i dosan/startapparaten på kompressorn när du ansluter matninsspänningen, hörs det något ljud som transformatorbrumliknande när kompressorn försöker starta och blinkar det i lamporna i garaget när det försöker (läs - drar en jäkla massa ström i startmomentet) - hörs det någon skarp klick när klixon-skyddet löser ut (för att kompressorn inte startar).
Om inget av detta sker så blir det att kolla om ström kommer alls fram till kompressorn och misstänkta saker som kan krångla är termostaten och/eller manöverbrytaren.
Nästa steg i detta är att Ohm eller konduktansmäta (piip-läget) med din multimeter när stickproppen är urtagen och från stickproppens pinnar mäta fram att strömslinga finns till önskade punkter i kompressorn och att det är nära kortis mellan stickproppsuttagens båda pinnar.
När slinga verka finnas och du vill provköra, gör det genom en skarvsladd med personskyddsbrytare på sladden som matar din frys - bra ifall du vill mäta på spänningar i skrymslet på din frys när den är strömsatt då sannolikheten är stor att du alltid har någon kroppsdel mot plåten medans du försöker komma åt och mäta på de strömförande delarna med spänningsmätning i växelspänningsläget på multimetern - du kommer att tacka för det om du råka snudda med någon kroppsdel på de spänningsförande delarna av misstag...
tänk på att vad man inte borde göra och vad som ändå sker, är helt orelaterat till varandra...
- man brukar inte glömma sådana händelser efteråt - även på den tiden utan personskyddsbrytare när sådant inte fanns, vet av egen erfarenhet....
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Multimetern är inte på landet så klart. Men jag byglade förbi termostaten och då hoppade den igång 😃. Men frågan är då vilken del är ter
X xxargs skrev:Den var inte ny och förmodligen en gammal R12-köldmedels frys och den har relästart, annars var startapparaten det första att misstänka på en R600a-maskin då PTC-motståndet har en förmåga att explodera när den spänningssätts då den drar fukt under vintern/fuktiga miljöer när den är avstängd/strömlös och det blir sedan ångexplosion av fukten när den blir varm när kompressorn startar.
Så fråga 1 - hörs det något (klick) om startreläet som sitter i dosan/startapparaten på kompressorn när du ansluter matninsspänningen, hörs det något ljud som transformatorbrumliknande när kompressorn försöker starta och blinkar det i lamporna i garaget när det försöker (läs - drar en jäkla massa ström i startmomentet) - hörs det någon skarp klick när klixon-skyddet löser ut (för att kompressorn inte startar).
Om inget av detta sker så blir det att kolla om ström kommer alls fram till kompressorn och misstänkta saker som kan krångla är termostaten och/eller manöverbrytaren.
Nästa steg i detta är att Ohm eller konduktansmäta (piip-läget) med din multimeter när stickproppen är urtagen och från stickproppens pinnar mäta fram att strömslinga finns till önskade punkter i kompressorn och att det är nära kortis mellan stickproppsuttagens båda pinnar.
När slinga verka finnas och du vill provköra, gör det genom en skarvsladd med personskyddsbrytare på sladden som matar din frys - bra ifall du vill mäta på spänningar i skrymslet på din frys när den är strömsatt då sannolikheten är stor att du alltid har någon kroppsdel mot plåten medans du försöker komma åt och mäta på de strömförande delarna med spänningsmätning i växelspänningsläget på multimetern - du kommer att tacka för det om du råka snudda med någon kroppsdel på de spänningsförande delarna av misstag...
tänk på att vad man inte borde göra och vad som ändå sker, är helt orelaterat till varandra...
- man brukar inte glömma sådana händelser efteråt - även på den tiden utan personskyddsbrytare när sådant inte fanns, vet av egen erfarenhet.
Tack för bra svar. Multimetern är inte på landet utan hemma. Men jag testade att lite snabbt bygla runt termostaten och då började kompressorn brumma 😃. Så jag antar att en ny termostat behövs? Är det hela den svarta klumpen inkl den grå kabeln som går upp i plåten? Antar att givaren sitter högst upp i bifogade bilden. Har försökt googla termostat till frysen men inte hittat vilken jag ska köpa …X xxargs skrev:Den var inte ny och förmodligen en gammal R12-köldmedels frys och den har relästart, annars var startapparaten det första att misstänka på en R600a-maskin då PTC-motståndet har en förmåga att explodera när den spänningssätts då den drar fukt under vintern/fuktiga miljöer när den är avstängd/strömlös och det blir sedan ångexplosion av fukten när den blir varm när kompressorn startar.
Så fråga 1 - hörs det något (klick) om startreläet som sitter i dosan/startapparaten på kompressorn när du ansluter matninsspänningen, hörs det något ljud som transformatorbrumliknande när kompressorn försöker starta och blinkar det i lamporna i garaget när det försöker (läs - drar en jäkla massa ström i startmomentet) - hörs det någon skarp klick när klixon-skyddet löser ut (för att kompressorn inte startar).
Om inget av detta sker så blir det att kolla om ström kommer alls fram till kompressorn och misstänkta saker som kan krångla är termostaten och/eller manöverbrytaren.
Nästa steg i detta är att Ohm eller konduktansmäta (piip-läget) med din multimeter när stickproppen är urtagen och från stickproppens pinnar mäta fram att strömslinga finns till önskade punkter i kompressorn och att det är nära kortis mellan stickproppsuttagens båda pinnar.
När slinga verka finnas och du vill provköra, gör det genom en skarvsladd med personskyddsbrytare på sladden som matar din frys - bra ifall du vill mäta på spänningar i skrymslet på din frys när den är strömsatt då sannolikheten är stor att du alltid har någon kroppsdel mot plåten medans du försöker komma åt och mäta på de strömförande delarna med spänningsmätning i växelspänningsläget på multimetern - du kommer att tacka för det om du råka snudda med någon kroppsdel på de spänningsförande delarna av misstag...
tänk på att vad man inte borde göra och vad som ändå sker, är helt orelaterat till varandra...
- man brukar inte glömma sådana händelser efteråt - även på den tiden utan personskyddsbrytare när sådant inte fanns, vet av egen erfarenhet....
O oddiq skrev:Multimetern är inte på landet så klart. Men jag byglade förbi termostaten och då hoppade den igång 😃. Men frågan är då vilken del är ter
Tack för bra svar. Multimetern är inte på landet utan hemma. Men jag testade att lite snabbt bygla runt termostaten och då började kompressorn brumma 😃. Så jag antar att en ny termostat behövs? Är det hela den svarta klumpen inkl den grå kabeln som går upp i plåten? Antar att givaren sitter högst upp i bifogade bilden. Har försökt googla termostat till frysen men inte hittat vilken jag ska köpa …
Den svarta klumpen ser väldigt mycket ut som termostat med bulb och allt...
Denna är så gammal att det inte går att hitta reservtermostater till denna utan du får leta efter universal service-termostat med något så när lika längd på kapillärröret för bulben, och bulben skall sättas på samma ställe som den gamla om möjligt.
Alternativt är att hitta något elektronisk variant med termistor och med halvledar-relä för motorstyrning där hysteresen kan ställas in förutom temperaturen.
Ofta är de designade att gå mer eller mindre lång tid 3 ggr i timmen och runt 50% av tiden (typ 10 minuter på, 10 minuter av) då en orsak att de skall gå ganska ofta är kompressorn inte skall hinna bli allt för kall.
Miljön som en frysbox befinner sig är ofta rätt stabil - typ källare eller en garage där temperaturen rör sig ganska lite, och i värsta fallet kan du skaffa dig en timer där du kan ställa in påslagstid och avslagstid separat - börja med 10 minuter paus och 10 minute påslag - blir boxen inte tillräckligt kall så ökar du på påslagstiden minut för minut (typ justering 1 minut 1 ggr per dygn) och är den för kall så korta du av drifttiden 1 minut i taget per dygn, det spelar inte så stor roll om frysboxen ligger på -18 eller -21 grader C, mer än att det drar mer ström ju kallare det är.
Du har en variant av frysboxar med R12 som kan gå +30 år och mer, men bygger på att kompressorn går i ungefär samma intervall som tidigare.
Denna är så gammal att det inte går att hitta reservtermostater till denna utan du får leta efter universal service-termostat med något så när lika längd på kapillärröret för bulben, och bulben skall sättas på samma ställe som den gamla om möjligt.
Alternativt är att hitta något elektronisk variant med termistor och med halvledar-relä för motorstyrning där hysteresen kan ställas in förutom temperaturen.
Ofta är de designade att gå mer eller mindre lång tid 3 ggr i timmen och runt 50% av tiden (typ 10 minuter på, 10 minuter av) då en orsak att de skall gå ganska ofta är kompressorn inte skall hinna bli allt för kall.
Miljön som en frysbox befinner sig är ofta rätt stabil - typ källare eller en garage där temperaturen rör sig ganska lite, och i värsta fallet kan du skaffa dig en timer där du kan ställa in påslagstid och avslagstid separat - börja med 10 minuter paus och 10 minute påslag - blir boxen inte tillräckligt kall så ökar du på påslagstiden minut för minut (typ justering 1 minut 1 ggr per dygn) och är den för kall så korta du av drifttiden 1 minut i taget per dygn, det spelar inte så stor roll om frysboxen ligger på -18 eller -21 grader C, mer än att det drar mer ström ju kallare det är.
Du har en variant av frysboxar med R12 som kan gå +30 år och mer, men bygger på att kompressorn går i ungefär samma intervall som tidigare.
Redigerat:
Plockade fram termostaten. Verkar vara en danfoss 25t65. När jag googlar denna hittar verkar det finnas lite olika 25t65. Hjälper bilderna om som jag bifogar?
O oddiq skrev:Har en rejält gammal frysbox som står ute i en bod på landet. Den har gått som en klocka under några veckor varje sommar när vi varit på landet. Men nu händer det inte så mycket. Kompressorn är helt tyst. Statuslampan lyser orange dock. Bifogar några bilder. På kopplingsschemat så finns det en del streckade linjer. Jag antar att dessa inte gäller detta frysskåp. Jag har ingen belysning inne i skåpet och ingen knapp för ”superfrysning” och antagligen ingen fläkt. Det finns ingen synlig inne i skåpet i alla fall. Hur kan jag gå vidare med felsökningen? Förhoppningsvis är det inte kompressorn som rasat utan någon annan komponent.
Ja det är den tjocka delen längst ut på givarens tråd brukar vara fylld med något medium jag bytte termostat på ett kylskåpO oddiq skrev:
Gick bra med en annan variant en den som satt där en bra sak är att motionera termostaten i bland så den går röra på sig litr
låter onekligen som termostaten.O oddiq skrev:Multimetern är inte på landet så klart. Men jag byglade förbi termostaten och då hoppade den igång 😃. Men frågan är då vilken del är ter
Tack för bra svar. Multimetern är inte på landet utan hemma. Men jag testade att lite snabbt bygla runt termostaten och då började kompressorn brumma 😃. Så jag antar att en ny termostat behövs? Är det hela den svarta klumpen inkl den grå kabeln som går upp i plåten? Antar att givaren sitter högst upp i bifogade bilden. Har försökt googla termostat till frysen men inte hittat vilken jag ska köpa …
der är denna
https://shop.electrolux.se/c/termostat/p/2914570094
Köldmedia R12 brukade ge jätte bra kyl effekt krånglade sällan men skadligt för miljön vid gasbrist brukade kompressorn gå oavbrutet o bli jätte varm
Vad har du termostaten på i vanliga fall minus 18 eller 20 kör inte kallare
Vad har du termostaten på i vanliga fall minus 18 eller 20 kör inte kallare
Googlar jag den termostaten kommer jag till https://fixpart.se/produkt/electrolux-aeg-2914570094-termostat-frysreturen skrev:
Där står det att kapillärröret är 1050mm. När jag mäter mitt är det 850mm . Är det något problem med olika längd?
Du får nog köpa den och justera med termostaten du hittar nog inte en likadan
Bästa svaret
Du få linda en snygg mjuk slinga (typ lite mindre än diameter än dagens CC-burk) av den sträckan som det blir för mycket av - böj inte för mycket, för hårt eller för många gånger på samma ställe så att den får spricka och knäcks i kapillärröret - pyser gasen ut ur röret och bulben så är termostaten bara att kasta.J Jesper mångsysslare skrev:
R12 är fortfarande en av de bästa köldmedierna som fins rent termodynamiskt - slås bara av R600a och DME samt ammoniak typ, man försökte med R134a som ersättare men är mer kräsen på smörjmedel och är lite sämre och det var en massa problem i början med igensatta kapillärer mm. och när R600a visade sig vara gångbar i vitvaror och acceptans inom EU (till köldmedelsbolagens förtvivlan när de upptäckte att FUD och stora advokatkårer som baktalade användning med HC inte fungerade i Europa - och att det inte small som knatterband i Europa som de sa att det skulle göra om man använde HC som köldmedel, vilket minskade deras trovärdighet ytterligare) så var det kört med typ 20% bättre effektivitet än R134a då alla köpare ville se A+++ på energideklarationen på vitvaran medans R134a-fyllda vitvaror var glada om de nådde C i sin energideklaration...
Redigerat: