I min förening har vi riktigt fula vertikala kabelkanaler i aluminium och plast, och jag skulle vilja byta ut dem mot något snyggare. Vad finns det för alternativ och vad söker man på? Lyckas inte hitta något annat via google eller på proffsbutikers hemsidor. Går det att få i valfri kulör och kanske t.o.m. i något träliknande?
 
  • Aluminium och plast vertikal kabelkanal fäst på en vägg, med en vit sockel vid golvet, belägen på en plats med beige vägg och gråaktigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som standard att sätta den sorten, normalt och jag har bara sett den. Att det är en fot nertill, är för att det är svårt att borra intillväggen utan specialverkyig. Hålet ner sitter ca 5 - 7 cm utanför väggen. Och med metalltäckning så är kablarna skyddade mot mekanisk åverkan och ska så vara, plast kanske inte håller för en större smäll. Vill ni någon annan kulör, så blir det att måla.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med jonaserik, det är svårt att göra på annat sätt när man måste borra några cm utanför fotlisten.
Lite färg borde göra installationen snyggare.
 
Tack för svar! Jo, jag förstår att den måste vara där och att foten ska ha den formen, men undrar om det inte finns snyggare varianter. Speciellt foten i plast är ju grotesk. Och svårmålat?
 
Vad går i kabelkanalen? Är det från byggåret eller något dom är installerat i efterhand?
 
Det skulle gå att montera t ex schneiders tek-123, alu-varianten så slipper man botten grejen och behåller det mekaniska skyddet där nere. Den bygger ut drygt 7cm vill jag minnas.

Tror även mp-bolagen har någon kanal som skulle kunna täcka in allt.

Bara kontakta elektriker så plockar de fram någon lösning.

Det finns ju alternativet att bygga en snygg låda där så länge den är öppningsbar så man kommer åt kablaget.
 
  • Gilla
shiftlock
  • Laddar…
A avh67f skrev:
schneiders tek-123
P Pin skrev:
Vad går i kabelkanalen? Är det från byggåret eller något dom är installerat i efterhand?
Ingen aning tyvärr, men det borde ju vara i efterhand med tanke på att kanalen kanske är 20-30 år och huset 70 år.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dessa användes frekvent till kabel tv för Stjärntevnätet i Stockholm.
Är det så att det är TV kanske de inte används längre eller har iaf inte samma krav på sparkskydd som EL även om det är trist att bli av med TVn för att någon städat för hårt ute i trappen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.