KertBarlsson KertBarlsson skrev:
Hej! Tack så mycket för dina svar!

Är det alltså ett problem om kablarna som nu sitter i 32a intaget är grövre än de som sitter i 16a skarvkabeln? Eller är det främst att det kan bli knepigt att fysiskt få plats med de kablar som sitter i elcentralen nu i en 16a-kontakt/intag?

Tack!
Problemet är främst praktiskt att det kan behöva friseras kardeler för att få plats i nya intaget sen är det även formellt fel och onödigt att labba med i ditt fall. En annan sak här är att du i så fall bör ta bort och proppa utgående 32 A för vidarekopplingen. Så snart har du lagt mer arbete på att försämra den i sig bra centralen än att skaffa en hona 32 A till sladden.

Lägg den insatsen på att sanera tidigare ombyggen med de utgående kablarna och skaffa normala blindproppar etc till hålen än att lämna kabelstumpar som tätning även om de är klippta invändigt. Det är riktigt dåligt hempul med fel signaler till den som ser det själv skulle jag aldrig lita på den lösningen utan anta det som spänningsförande. Någon tätningsmassa eller silikon är i så fall bättre att proppa förskruvningarna med.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Problemet är främst praktiskt att det kan behöva friseras kardeler för att få plats i nya intaget sen är det även formellt fel och onödigt att labba med i ditt fall. En annan sak här är att du i så fall bör ta bort och proppa utgående 32 A för vidarekopplingen. Så snart har du lagt mer arbete på att försämra den i sig bra centralen än att skaffa en hona 32 A till sladden.

Lägg den insatsen på att sanera tidigare ombyggen med de utgående kablarna och skaffa normala blindproppar etc till hålen än att lämna kabelstumpar som tätning även om de är klippta invändigt. Det är riktigt dåligt hempul med fel signaler till den som ser det själv skulle jag aldrig lita på den lösningen utan anta det som spänningsförande. Någon tätningsmassa eller silikon är i så fall bättre att proppa förskruvningarna med.
Tack snälla för hjälpen! Jag avbröt köpet av 16a intaget och köper istället en 32a hona på biltema. Billigare också. 👍🏼 tänk va bra med såna här forum. Hoppas att andra och kommer bli hjälpta av detta. Mvh
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok, nu ska jag ev. bli en surgubbe här men att koppla i en central och ställa frågor på ett forum på internet när man inte vet hur man gör kan bli livsfarligt. Sälj centralen till en som vet hur man gör och köp en ny på t. ex. Malmbergs eller Hornbach för en dryg tusenlapp.
Tänk igenom konsekvenserna om du gör ett fel, är det värt risken?
https://www.hornbach.se/p/byggcentral-malmbergs-1991231-16-a/8168213/
 
Redigerat:
  • Gilla
KertBarlsson och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ok, nu ska jag ev. bli en surgubbe här men att koppla i en central och ställa frågor på ett forum på internet när man inte vet hur man gör kan bli livsfarligt. Sälj centralen till en som vet hur man gör och köp en ny på t. ex. Malmbergs eller Hornbach för en dryg tusenlapp.
Tänk igenom konsekvenserna om du gör ett fel, är det värt risken?
[länk]
Du har givetvis rätt på många vis och det behövs någon som manar till försiktighet. Jag dubbelkollade detta med en bekant som är elektriker och kopplade in allt idag och det funkar finnemang. Tack alla för hjälpen! 👍🏼
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.