Hej,

Är på jakt efter en batteridriven slagborr för att slå ner klykor osv i berg för bygge av trall och eventuell bod.

Har idag festool och bosch batterier, någon som borrat i berg från något av dessa märken med framgång?

Maskinerna som jag tittat på är
Festool: KHC 18 EB

Bosch
GBH 18V-26
GBH 18V-28 CF
GBH 18V-34 CF


Hur många joul eller hastighet tror ni behövs för just berg?
Tacksam för svar! :D
 
Håller för tillfället på och spräcker ett större antal stora stenblock av berg med en bosch GBH 2-28 (sladdriven) som enligt spec verkar ha 3,2 J. Hålen jag borrar är 20mm i diameter och det känns som det är på gränsen för vad maskinen mäktar med, den får jobba hårt och då förborrar jag ändå med först 10mm och sen 14mm borr. Hade gärna haft en större maskin om budgeten tillät. Ju större maskin desto fortare går det och blir mindre slitsamt.

10mm och 14mm hål är inga problem men när man kommer upp på 20mm märks ganska stor skillnad. Till berg rekommenderas väl egentligen minst SDS-max...

Så allt beror väl egentligen på antal hål samt diameter på hålen. Batteridrivet hade jag nog undvikit om det inte rör sig om något/några enstaka hål.
 
Saknar du anslutning till elnätet?
Själv skulle jag i första hand välja en bensindriven maskin om de önskade borrhålen är grova, många eller djupa, är det däremot frågan om ett fåtal hål i berg lär Julas sladdmaskin vara prisvärd.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AF0 skrev:
Håller för tillfället på och spräcker ett större antal stora stenblock av berg med en bosch GBH 2-28 (sladdriven) som enligt spec verkar ha 3,2 J. Hålen jag borrar är 20mm i diameter och det känns som det är på gränsen för vad maskinen mäktar med, den får jobba hårt och då förborrar jag ändå med först 10mm och sen 14mm borr. Hade gärna haft en större maskin om budgeten tillät. Ju större maskin desto fortare går det och blir mindre slitsamt.

10mm och 14mm hål är inga problem men när man kommer upp på 20mm märks ganska stor skillnad. Till berg rekommenderas väl egentligen minst SDS-max...

Så allt beror väl egentligen på antal hål samt diameter på hålen. Batteridrivet hade jag nog undvikit om det inte rör sig om något/några enstaka hål.
Jag har använt samma teknik som Du med GBH 2-26 F och GBH 18V-26F i glashård betong och i berg upp till 18mm borr. I berg har jag varit tvungen att frekvent blåsa ur vertikala hål med tryckluft för att inte köra fast. Det funkar men tar tid
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Varför inte hyra en Hilti maskin så får du en proffsmaskin med rätt borr mm som du sedan kan lämna tillbaka
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ergonomin i proffsmaskiner är en viktig faktor om det är många/långa/grova hål som ska borras. Användarskyddet i de flesta Hilti-maskiner är mycket högt utvecklat, avvibrering, fastkörningsskydd så man inte bryter armarna av sig. Dessutom stor skillnad i borrstålens kvalitet, Hilti TE-CX är mycket effektiva. Viktigt att inte köra borren alltför varma, oavsett kvalitet.
 
AXS
För de där jobben borde det inte krävas mer än 10mm hål. Då går nog det mesta bra.

Om du kan trolla fram 230 skulle jag satsa på en makita med runt 2-3J. Den kommer hålla din livstid.
 
AXS AXS skrev:
För de där jobben borde det inte krävas mer än 10mm hål. Då går nog det mesta bra.

Om du kan trolla fram 230 skulle jag satsa på en makita med runt 2-3J. Den kommer hålla din livstid.
Vanliga spräckkilar brukar vara 18-22 mm dia. Hur skulle 10 mm-hål fungera, med vad, om man ska spräcka berg?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vanliga spräckkilar brukar vara 18-22 mm dia. Hur skulle 10 mm-hål fungera, med vad, om man ska spräcka berg?
Ska TS spräcka berg?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ok såg nu att det handlade om att sätta dubb i berget. Men fortfarande, 10 mm är väl klent även för det syftet, blir ju bara att man kan få i 8 mm dia armering där inkl ankarmassa.
 
AXS
H Harald Blåtumme skrev:
Vanliga spräckkilar brukar vara 18-22 mm dia. Hur skulle 10 mm-hål fungera, med vad, om man ska spräcka berg?
10mm armering tycker jag är perfekt som dubb till altan i alla fall och till attefall i de flesta fall.

Det går nog med tunnare med, men ser ingen vits med det då det ändå går så snabbt med 10mm borr.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tror ni festools nya borhammare fungerar i berg ?
 
Hyr en maskin eller köp en begagnad bensindriven på blocket.
 
E Eld skrev:
Hyr en maskin eller köp en begagnad bensindriven på blocket.
Tänkte att det kanske bra att ha någon maskin när man ska borra i betong också
 
C
D Datagubben skrev:
Tror ni festools nya borhammare fungerar i berg ?
Inte bekvämt, nej. 2,6 J är för lite. 5 J är lagom om vi pratar om 15-20 mm borr.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.