Hej!

Vi har köpt ett hus från 70-talet och har nu upptäckt sprickor på två ställen.

Första stället är en lång spricka som går på en vägg där vi inte har fönster eller dylikt (radhuslänga med fönster på två sidor bara)
Se bilder:
Spricka i en tegelvägg på 70-talshus, som visar sprucken mursten och fog, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka på en murad tegelvägg i ett hus från 70-talet, synlig på en av de horisontella fogarna mellan tegelstenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i ytterväggens tegelstenar på ett hus från 70-talet, sprickan löper vertikalt genom fogarna mellan flera stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i murad yttervägg av gråa tegelstenar i ett radhus från 70-talet, sprickan går vertikalt genom några av stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i tegelvägg från ett hus byggt på 70-talet, sprickan löper vertikalt genom flera tegelstenar och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i en tegelvägg av ett 70-talshus. Sprickan löper vertikalt genom tegelstenar och fogmaterial. En grön växt syns längst ner på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg av betongblock på ett 70-talshus med en synlig spricka som löper vertikalt över flera block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar inte ha spruckit i plattan, men ner till sista stenen. Vet inte vad det beror på och vet inte hur orolig jag ska vara. Är sjukt orolig av naturen för trasiga saker i huset och därför vänder jag mig till er.

Andra sprickan är på samma sida av huset och ser ut såhär
Närbild av en vägg i ett 70-talshus med en lodrät spricka som går genom flera stenar uppifrån och nedåt mot den nedersta stenen ovanför grundmuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i fasaden på en tegelvägg i ett radhus från 70-talet, synlig mellan två tegelstenar med två stående metallrör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan jag göra åt dessa sprickor? Är det något jag behöver oroa mig för är fel med huset? Eller är det normalt att detta sker med hus? Tittar jag på grannens hus så har de liknande sprickor på sidan av sitt hus som är åt vårt håll.

Funkar det ex. Att slänga i sånt här https://www.byggmax.se/fischer-ceme...eRgNZQUCV11JlujYM6BtjA6MYBONv2XRoC9LQQAvD_BwE ?

Alla tips tas väldigt tacksamt emot.
 
  • Närbild på en vägg av grå tegelstenar där en synlig spricka löper vertikalt genom fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ganska vanligt på mexistens fasader
 
N
Ja, dom flesta mexitegel villor spricker så, då stenen är så hårda.
Inte så mycket du kan göra, är bara kosmetiskt.
Påverkar inte ditt hus.
 
Har lite sprickor i våran mexifasad också. Låter dom bara vara.
 
Jag har med en hel del sprickor i mitt mexitegel, kom möjligen från förra ägarens bergvärmeborrning men jag bryr mig inte så mycket. Har funderat på att måla huset och då fogar jag igen dem
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag har med en hel del sprickor i mitt mexitegel, kom möjligen från förra ägarens bergvärmeborrning men jag bryr mig inte så mycket. Har funderat på att måla huset och då fogar jag igen dem
Varför misstänker du det skedde vid borrning?
 
Har man varit nära någon som borrar bergvärme så vet man hur det vibrerar 😀
 
N neo11 skrev:
Ja, dom flesta mexitegel villor spricker så, då stenen är så hårda.
Inte så mycket du kan göra, är bara kosmetiskt.
Påverkar inte ditt hus.
Så man behöver inte oroa sig för att det kommer in fukt i de större springorna och förstör huset? 😂
Verkar som det går djupare än själva teglet i hålen så det är hål in mot materialet som är bakom liksom.
 
N
Bakom teglet är det en luftspalt till stommen, där det finns förankringar till teglet.
Och fukt kommer inte igenom springor.
 
N neo11 skrev:
Bakom teglet är det en luftspalt till stommen, där det finns förankringar till teglet.
Och fukt kommer inte igenom springor.
Aha!
Typ som ventilation alltså? Så om det nu skulle rinna in lite vatten i något av hålen så torkar det? Försöker lära mig lite så sorry om jag ställer dumma frågor
 
N
Du borde ha ventilation längst ner vid sockeln, kolla om vissa tegel saknar stötfogar, vertikal fogar.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har man varit nära någon som borrar bergvärme så vet man hur det vibrerar 😀
Ja, det märkte jag när dom borra hos mig😅
Men trodde det skulle vilja mycket till att det skulle bildas sprickor i huset.
 
N neo11 skrev:
Du borde ha ventilation längst ner vid sockeln, kolla om vissa tegel saknar stötfogar, vertikal fogar.
Finns inget sådant längst ner.
Vit tegelvägg med svarta fogar, en grill stående framför väggen till höger och en skottkärra med ogräs till vänster. Det hänger en kedja ner från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser väggarna ut liksom där det inte är sprickor. Men finns inga ”hål” som sådant på andra väggar. Det är dock trä uppe och tror det är en öppning där under träpanelen
Närbild av en fasad med träpanel upptill målad i rött och tegel nedtill, visar övergången mellan dessa material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Men sockeln ser ju ut att vara bakom teglet?
 
N neo11 skrev:
Men sockeln ser ju ut att vara bakom teglet?
Om du menar plattan så är det ingen ventliation där. Utan teglet ligger direkt mot den utan spalt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.