Hej! Jag och sambon har flyttat till en fantastisk sekelskiftesfyra på 100 kvm.
Problemet med lägenheten är att det stora sovrummet vätter ut mot en ganska hårt trafikerad gata och de två små sovrummen som vätter mot gården helt enkelt är för små för en dubbelsäng (de är bara på ca 6 kvm/st). Dessa smårum är bara avdelade med vad en vän kallade för ”singelgips”. Hur väcker man bäst frågan om att ta ner väggen med hyresvärden?

Kan vara värt att tillägga att väggen troligen är ditsatt de senaste 20 åren, men rummet finns med i kontraktet. Det är en liten hyresvärd och fastigheten förvaltas av Newsec.
 
Är inte det enklaste att prata med värden och höra ifall ni kan få ta ner den om ni återställer när ni flyttar... 🙃
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
R
S Davidn3 skrev:
Hej! Jag och sambon har flyttat till en fantastisk sekelskiftesfyra på 100 kvm.
Problemet med lägenheten är att det stora sovrummet vätter ut mot en ganska hårt trafikerad gata och de två små sovrummen som vätter mot gården helt enkelt är för små för en dubbelsäng (de är bara på ca 6 kvm/st). Dessa smårum är bara avdelade med vad en vän kallade för ”singelgips”. Hur väcker man bäst frågan om att ta ner väggen med hyresvärden?

Kan vara värt att tillägga att väggen troligen är ditsatt de senaste 20 åren, men rummet finns med i kontraktet. Det är en liten hyresvärd och fastigheten förvaltas av Newsec.
Jag hade tagit med den lite diskret, lättare att be om förlåtelse än lov för den typen av saker..
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rejäl skrev:
Jag hade tagit med den lite diskret, lättare att be om förlåtelse än lov för den typen av saker..
Det kan bli rätt dyrt när hyresvärden tar in hantverkare som ska sätta upp väggen igen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är inte det enklaste att prata med värden och höra ifall ni kan få ta ner den om ni återställer när ni flyttar... 🙃
Så jag tänker också. Jag är bara lite rädd att det kommer bli tvärnej, och det måste liksom nästan göras oavsett…… så hur kan man lägga upp det? Tänker om någon har erfarenhet av liknande spörsmål
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan bli rätt dyrt när hyresvärden tar in hantverkare som ska sätta upp väggen igen.
Nee, man kan väl återställa själv innan man flyttar..
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Nee, man kan väl återställa själv innan man flyttar..
Visst, men det kanske upptäcks vid något underhållsarbete innan dess.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men det kanske upptäcks vid något underhållsarbete innan dess.
Lättare att be om ursäkt än lov säger jag för man får ofta ett nej av hyresvärden..
 
BirgitS
S Davidn3 skrev:
Så jag tänker också. Jag är bara lite rädd att det kommer bli tvärnej, och det måste liksom nästan göras oavsett…… så hur kan man lägga upp det? Tänker om någon har erfarenhet av liknande spörsmål
Ingen erfarenhet men vara trevlig, börja lite försiktigt, gå som katten kring het gröt, typ vi har svårt att sova i stora sovrummet pga. trafiken och det ser ut som att väggen mellan de två små sovrummen går att ta bort utan problem, följt av en paus för att invänta ett svar. Sen får man se vad svaret blir och utgå från det.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen erfarenhet men vara trevlig, börja lite försiktigt, gå som katten kring het gröt, typ vi har svårt att sova i stora sovrummet pga. trafiken och det ser ut som att väggen mellan de två små sovrummen går att ta bort utan problem, följt av en paus för att invänta ett svar. Sen får man se vad svaret blir och utgå från det.
Men får han ett nej så kan han inte efter det ta ned väggen hur tänker du här? för det kan vara fog för uppsägning av avtalet att bryta mot ett sådant beslut..
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Men får han ett nej så kan han inte efter det ta ned väggen hur tänker du här? för det kan vara fog för uppsägning av avtalet att bryta mot ett sådant beslut..
Ja, men det kan det kanske vara att göra åverkan på lägenhetens väggar också.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det kan det kanske vara att göra åverkan på lägenhetens väggar också.
Inte om man spelar dum, det är skillnad att bryta emot något som man har fått beslut om än att göra något som man trodde var okej😉
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Inte om man spelar dum, det är skillnad att bryta emot något som man har fått beslut om än att göra något som man trodde var okej😉
Hyresgästföreningen skriver så här:
Vad får man inte göra i lägenheten utan tillstånd vid renovering?
Ta bort en vägg/ändra planlösning.
...
Det finns stora risker med att göra otillåtna åtgärder i lägenheten. Du riskerar att bli både skadeståndsskyldig och uppsagd.
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/renovera-lagenheten/
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Hyresgästföreningen skriver så här:


[länk]
Jag vet, man får inte köra för fort heller😉
Ibland finns det fog för att göra saker som inte är enligt reglerna, har du aldrig gjort det?
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Jag vet, man får inte köra för fort heller😉
Ibland finns det fog för att göra saker som inte är enligt reglerna, har du aldrig gjort det?
TS får väl göra en riskanalys om det är värt risken att bli av med lägenheten och betala skadestånd eller inte. Nu vet TS i alla fall vad nackdelarna är med att göra något utan lov.
 
  • Gilla
Skiljevägg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.