Till ett medeltida stenhus i Sydfrankrike behvs 2 nya yttedörrar i ek. Att köpa måttbeställda sådana i Frankike kostar en hel förmögenhet - som blir dubblerad i mitt fall. Jag har möbelsnickari som hobby och funderar på att bygga dörrarna själv. Finns det någon här som gjort detta? Vilket skivmaterial lämpar sig bäst för utomhusbruk? Kan någon ge mig tips och råd?
 
Beställde en ytterdörr av ett par snickare här i malmö. fick den omålad, det såg ut som vanlig spånskiva med en tunn plåtskiva närmast ramen, ramen såg ut att vara gjord furu. ïnuti frigolit :) efter målning så vart jag sjukt nöjd :D Dock vet jag inte hur du tänk med eken om du ska köra en slät med faner eller hur det är tänkt, det enda i ek hos mig var tröskeln :D
 
Finns färdiga Ek faneer/plywood skivor färdiga med aluminium inlimmat i mitten som man bygger dörrar av! Används till ytterdörrar, och en ram av Ek, med frigolit i mitten i valfri tjocklek. Total tjocklek ca 60 mm.
 
Hej Karin! Om du nu inte vill göra dem själv så kan jag föreslå en titt på www.qvesarum.se Har själv köpt några dörrar därifrån och är grymt nöjd. Du kan få i vilka mått du vill och även lämna in en ritning och få dem precis så som du vill ha dem. Mina är gjorda i massiv återvunnen teak, inget billigt fanér eller mdf-skit där inte och priserna är helt ok trots den höga kvaliteten.

Tror de tillverkas i Portugal så om du skulle köpa kanske du kan göra en deal om leveransen eller hämta dem själv. Men det må vara osagt! Jag är inte helt säker.
 
Tack för jättebra tips alla, särskilt det med färdiga stommar med alu och ekplywood etc - precis som jag tänkte bygga själv (vältorkade reglar, alu, reglar som en sandich-konstruktion med plyfa skiva på båda sidor och frigolit).- Men var hittar jag dessa färdiga dörrblads-skivor?
 
Hej,


Byggde ni någon ytterdörr eller blev det så att ni köpte en dörr tillslut?


Jag har i alla fall bestämt mig för att bygga själv och håller just nu på att samla in den information som jag behöver. Var kan man köpa plywood/faneer med aluminium limmat i mitten? Det låter som en specialprodukt som man inte hittar på vilken bygghandel som helst.


Är det någon som har en mer detaljerad beskrivning av hur man bygger ramen så att dörren inte slår sig med tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.