Hej,

Jag sedan ca 10 år haft en fjärrstyrd kökslampa med strömbrytare på väggen. Den har lagt av att fungera i tre gånger men fungerat igen efter byte av batteri i strömbrytaren. Nu går lampan inte istället att släcka från strömbrytaren- vad har hänt? Batteriet i strömbrytaren kan väl inte vara trasig då lampan lyser. konstant? Är det bättre att byta hela ut till ett bättre fjärrstyrnings system? Bifogar en bild om hur det ser ut inne i väggen där fjärrstyrningen sitter.

Tack på förhand!

Mvh//Paula
 
  • Bild på en öppen vägguttag där fjärrstyrning till kökslampa är installerad. Flera kablar, inklusive gröna, gula och röda, syns bakom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Helt omöjligt att se vad du har för system. Men visst kan det väl vara strömbrytarens fel eller kommunikationen däremellan.
 
BirgitS
Var sitter batteriet?
Jag ser bara två sorters toppklämmor.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
RoTe
Under alla kablar ligger väl en sån där fjärrbrytare för dosmontage. Strömbrytaren brukar vara batteridriven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var sitter batteriet?
Jag ser bara två sorters toppklämmor.
Batteriet finns i strömbrytaren - ett litet runt 3v batteri.
 
RoTe RoTe skrev:
Helt omöjligt att se vad du har för system. Men visst kan det väl vara strömbrytarens fel eller kommunikationen däremellan.
Elektrisk kopplingsbox med flera färgade ledningar anslutna till en modul mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du se det från denna bild?
 
RoTe
P Paula Lindström1 skrev:
Batteriet finns i strömbrytaren - ett litet runt 3v batteri.
Och när byttes det senast?
 
RoTe RoTe skrev:
Och när byttes det senast?
Ca 2 månader sedan- den kan väl inte vara slut när lampan lyser konstant utan att den går att släcka via strömbrytaren.
 
Byt till Plejd och problemet är löst 🤓
 
RoTe
P Paula Lindström1 skrev:
Ca 2 månader sedan- den kan väl inte vara slut när lampan lyser konstant utan att den går att släcka via strömbrytaren.
Du kan ju fått ett dåligt batteri. För att veta detta måste du mäta spänningen på batteriet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Paula Lindström1 skrev:
Ca 2 månader sedan- den kan väl inte vara slut när lampan lyser konstant utan att den går att släcka via strömbrytaren.
Om du säger fjärrkontrollen (eller batteritryckknappen) i stället för strömbrytaren så blir det enklare att förstå vad som har ett batteri.

Jag har en uppsättning CR2032 som var bäst före för 4,5 år sedan.

Dom ger upp rätt fort.
Sony CR2032 litiumbatterier för miniräknare, bäst före datum 12-2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ju också ha ett glapp i batterihållaren, jag hade det i min bilnyckel och trodde batteriet var slut.
Jag kunde inte öppna bilen med fjärren, men efter att ha tagit ur och monterat tillbaka batteriet har den funkat i ett halvår.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Om du säger fjärrkontrollen (eller batteritryckknappen) i stället för strömbrytaren så blir det enklare att förstå vad som har ett batteri.

Jag har en uppsättning CR2032 som var bäst före för 4,5 år sedan.

Dom ger upp rätt fort.
[bild]

Du kan ju också ha ett glapp i batterihållaren, jag hade det i min bilnyckel och trodde batteriet var slut.
Jag kunde inte öppna bilen med fjärren, men efter att ha tagit ur och monterat tillbaka batteriet har den funkat i ett halvår.
Kan batteriet vara slut trots att lampan lyser konstant? Händer inget när jag trycket på strömbrytaren….?
 
P Paula Lindström1 skrev:
Kan batteriet vara slut trots att lampan lyser konstant? Händer inget när jag trycket på strömbrytaren….?
Det är ju just det som är ditt problem, sändarens (strömbrytarens) batteri är slut (eller glapp), då kan du ju trycka hur mycket du vill det blir ju inte bättre för det.
 
RoTe
P Paula Lindström1 skrev:
Kan batteriet vara slut trots att lampan lyser konstant? Händer inget när jag trycket på strömbrytaren….?
Men alltså... Fungerar inte strömbrytaren, som ju egentligen är en fjärrkontroll, så kan du inte styra lampan. Är det så märkligt tycker du? Anledningar till att den inte fungerar kan ju vara batteriet, det kan vara något som stör radiosändningen så att kommandot att släcka/tända inte går fram till mottagaren eller så är den bara trasig helt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.