Nån som har idéer på följande?

Jag får ingen värme ur poolvärmepumpen. Det låter som att den drar igång men inom 30 sek så varvar den ner några sekunder och drar sen igång igen. När jag tittar på min elförbrukning i Tibber Pulse realtidsmätaren så visar den att poolvärmepumpen överbelastar säkringen (16 A).

Flödet till poolvärmepumpen är vad jag kan avgöra helt okej, inga obstruktioner och det forsar på om jag tar av en slang t ex. Givarvärdena har jag jämfört med manualen och den enda som avviker är
"C Temperatur på förångarbatteri" som är 6 i manualen men 20 när jag kollar.
"D Hetgastemperatur" är 50 i manualen men 36 när jag kollar

Har en länk till hur det låter här:
https://share.icloud.com/photos/0b1949u57qZ2s0Z6drxqTh3bg

Primastar (Gullberg Jansson) Eco-15 heter poolvärmepumpen. Har en Swim&Fun sandfilterpump (Basic 3) tror den är fullt tillräcklig på 200W. Poolen är Intex 1,22x4,57.
 
Kan det vara problem med spänningsfall?? Långa ledningar och med för låg dimension?
 
J Josth skrev:
Kan det vara problem med spänningsfall?? Långa ledningar och med för låg dimension?
går ens kompressorn igång och inte bara fläkten? - det är skitsvårt att med en mobilinspelning att försöka gissa ut var gnälljudet kommer ifrån - som är troligen från fläktens lager och dessutom spelat in från vänster sidan som är längst ifrån kompressorn (som sitter nästa alltid till höger i dyliga utedelar)

Att det drar 16 ampere låter som en kompressorstart som inte lyckats och om det är en ON/OFF-kompressor (dvs. inte är en inverter) så är det första att misstänka och titta på är start/driftkondensatorn.

Själva kompressorn är hermetiskt sluten så den skall inte påverkas av väder och vind eller kyla i förvaringen - men elektronik och kondensatorer är det annan sak med.
 
Hade tek
X xxargs skrev:
går ens kompressorn igång och inte bara fläkten? - det är skitsvårt att med en mobilinspelning att försöka gissa ut var gnälljudet kommer ifrån - som är troligen från fläktens lager och dessutom spelat in från vänster sidan som är längst ifrån kompressorn (som sitter nästa alltid till höger i dyliga utedelar)

Att det drar 16 ampere låter som en kompressorstart som inte lyckats och om det är en ON/OFF-kompressor (dvs. inte är en inverter) så är det första att misstänka och titta på är start/driftkondensatorn.

Själva kompressorn är hermetiskt sluten så den skall inte påverkas av väder och vind eller kyla i förvaringen - men elektronik och kondensatorer är det annan sak med.
Hade tekniker på plats som konstaterade att kompressorn var trasig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.