Hej!

Vi ska bygga ett garage 6*8,4 m med enkelgarage på ena sidan och carport på andra sidan (och ett förråd längst bak). Garaget kommer även att ha en loftvåning. Från början hade jag tänkt att vi skulle gjuta en hel betongplatta - även under carportdelen - men nu har jag börjat fundera på att bara plinta vid carporten. Skäl till att även gjuta platta i carporten är väl att man snabbt kan bygga om den till garage om man skulle vilja det, men det känns inte aktuellt. Det blir väl också lite krångligt med mittväggen om man gör helplatta, för då går ju brädfodringen ned mot betongen, vilket man slipper om man plintar. Elle har någon en annan lösning på detta.?

Frågan är alltså: hur skulle ni välja, plint och grus/marksten eller betongplatta i carporten?

MVH

Ludvig H
 
Nu är jag bättre på trä än betong men en rad lecasten eller så ovanpå plattan borde fixa problemet med fasaden. Har du råd så gör en hel platta.

Jag är bara fundersam på hur man löser isoleringen av plattan i ett sånt här fall.
 
Tänk på vilka problem som kan uppstå om du gör en hel platta:

- Det går inte att lägga syll (av trä) direkt på plattan vid garageväggen - problemet ligger i att om det regnar/snöar el dylikt i carporten så tränger vattnet in i garagesyllen. Bättre med en murad klack då.

- Där garageväggen står måste betongplattan förstärkas, på samma sätt som i plattans ytterkanter. Dvs, här måste det vara mer betong än de 10 cm som blir över isoleringen. Dessutom armering som i ytterkanten.

- Om ni tänkt ha värme i garaget så kommer det att bli en köldbrygga vid garageväggen mot carporten, jag är osäker på exakt hur man löser detta med det kanske det finns folk här inne som vet...

Lycka till!
 
Hej!

Jag hade inte tänkt på att man förmodligen måste ha balk i plattans mitt om man gjuter helplatta. Tack för den synpunkten. Jag har snackat med firman som gjorde vår husplatta och de menar att ytan under carporten skall gjutas 10 cm lägre än resten av plattan. Exakt hur detta skall gå till har jag inte lyckats räkna ut. De hävdar bestämt att de gör på detta sätt.

Det börjar nog att luta mot plintning i alla fall...

Jag vore föresten tacksam för mer inlägg kring detta.

Ludvig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.