Plåttak, Tp20.
Måste man ”träffa läkt” för detta fäste eller räcker det att dra farmarskruv direkt i plåten?
Fäste för solpanel monterat på ett plåttak, Tp20, visat i närbild. Fråga om det behöver fästas i läkt eller om farmarskruv räcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Vad säger monteringsanvisningen..
 
Det är ingen som vet vad det är för fäste du har där.
Vad är det för fabrikat på ditt fäste och exakt beteckning på det?
Och precis som föregående talare, vad står det i montagebeskrivningen man ska göra?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Det är ett z-format fäste från Biltema, finns inga instruktioner vad jag vet. Inte jag som köpt heller, men det verkar inte finnas manual när jag letar heller så.
 
R
Vart kommer solpanelen ifrån?
 
R Rejäl skrev:
Vart kommer solpanelen ifrån?
Biltema, 100W, Artnr. 25-5082
 
R
För att få ett godkänt montage så behövs montageanvisningar..
Du får vända dig till dit du köpt det men jag misstänker att dina produkter inte är avsedda för ditt tilltänkta val av tak..
 
Är plåtskruven med i satsen från Biltema? Eller kanske inga skruvar alls med?

Det går att skruva enbart i den platta TP20-plåtåsen med tunnplåtskruv. Det finns speciella tunnplåtskruvar som bildar en tratt i plåten, sitter som gjutet då.

I bilden nedan är det skruvat med sådana specialskruvar enbart i takplåten( i detta fall pannplåt imiterande betongpannor).
Skruven visas också. 6,0x25 mm. Ett fabrikat är Reisser A2/bimetall RP-T2 6,0x25. Man behöver inte förborra i aluminiumet på fästet, den äter sig igen i alla fall.

Men har du farmarskruv, långa(behöver väl vara ca 35 à 45 mm), så använd dem och sätt farmarskruven i TP20-plåtåsen där du har en bärläkt under som famarskruven kan bita sig fast i. Eftersom en 100 W panel, är det väl bara en enda panel som ska monteras?
 
  • Närbild på metallfäste skruvat i en takplåt, med en solpanel monterad till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mätsticka som visar 5 cm och en 6,0x25 mm tunnplåtskruv ligger på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvar och takplåtsskikt med etiketter som visar placering och dimensionsspecifikationer. Vy av specialskruvar som bildar en tratt i plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dessa kom med: Bilden visar två genomskinliga plastpåsar med olika storlekar av skruvar och muttrar på en ljusgrå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog ha panelen i landskapsläge för att kunna sätta alla fästen i bärläkten. Man klämmer ju fast en panel på dess långsidor.

Med de skruvarna du visar, är det nog tänkt att man först ska skruva fast fästet i panelen med sexkantskruven och bricka och mutter. Sedan med de medföljande farmarskruvarna skruva fast i takplåten, och gärna ner i bärläkten, då de farmarskruvarna ju ser långa ut.

Det är inte säkert de medföljande farmarskruvarna sitter bra enbart i 0,50 mm TP20-takplåt, därför bäst att låta de gå ner i bärläkt.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Du får nog ha panelen i landskapsläge för att kunna sätta alla fästen i bärläkten. Man klämmer ju fast en panel på dess långsidor.

Med de skruvarna du visar, är det nog tänkt att man först ska skruva fast fästet i panelen med sexkantskruven och bricka och mutter. Sedan med de medföljande farmarskruvarna skruva fast i takplåten, de farmarskruvarna ser ju långa ut.
Yes, så långt är jag med, det var dock frågan om jag verkligen MÅSTE träffa läkt eller om det sitter ändå i själva taket.
 
F fuentes skrev:
Yes, så långt är jag med, det var dock frågan om jag verkligen MÅSTE träffa läkt eller om det sitter ändå i själva taket.
En så liten panel skulle jag inte vara så orolig över hur den fästs.

Kan du bara träffa topparna räcker det säkert med två gängpressande plåtskruv i var fäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.